Vuonna 2006 perustettu Shopify on kanadalainen pörssiyhtiö, joka tarjoaa alustan verkkokaupan perustamiseen ja ylläpitämiseen. Se on suunniteltu erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille, jotka haluavat aloittaa verkkokaupan tai laajentaa olemassa olevaa liiketoimintaansa verkossa.
Shopify tarjoaa monipuolisia ominaisuuksia, kuten maksujen käsittelyn, varastonhallinnan, asiakaspalvelun, markkinoinnin ja paljon muuta. Shopifyn avulla käyttäjät voi myös luoda omia verkkosivustoja ja blogipostauksia.
Yrityksellä on kaksi liiketoimintasegmenttiä. Tilausratkaisut-segmentin avulla Shopify-kauppiaat voivat harjoittaa sähköistä kaupankäyntiä useilla eri alustoilla. Näihin kuuluu yrityksen verkkosivusto, fyysiset myymälät, pop-up-myymälät, kioskit, sosiaaliset verkostot ja Amazon. Kauppiasratkaisut-segmentti tarjoaa puolestaan alustaan lisätuotteita, jotka helpottavat sähköistä kaupankäyntiä.
Yhtiön rakentaman verkkokauppa-alustan suosio on päätähuimaava.
Shopifyn verkkokauppa-alustaa käyttää 1,75 miljoonaa myyjää, ja 457 miljoonaa ostajaa tekee vuosittain tilauksen Shopifyn verkkokauppiaiden kanssa. Tilaukset ovat kasvaneet 16-kertaisiksi vuodesta 2014. Shopifyn alustalla on verkkokauppiaita 175 maassa eri puolilla maailmaa.
Shopifyllä on vallihauta
Yhtiö listautui vuonna 2015. Sen jälkeen yhtiön osakekurssin heilahtelut on ollut melkoista vuoristorataa. Listautumishinta oli 17 dollaria, mutta osake nousi vuosien saatossa jopa lähes 170 dollariin marraskuussa 2021. Sen jälkeen osake on laskenut vajaaseen 54 dollariin.
Silti osake on rynnistänyt listautumisen jälkeen lähes 1800 prosenttia.

Uusimmassa uutiskirjeessään sijoittajat Brian Feroldi, Brian Stoffel ja Brian Withers kertovat omistaneensa Shopifyn osakkeita jo useita vuosia. He sijoittivat yhtiöön, vaikka se teki isoa tappiota.
Miksi he sijoittivat tappiolliseen yhtiöön?
Kaikki perustuu heidän mukaansa yhteen tärkeään tekijään: Shopify oli rakentamassa vallihautaa.
Warren Buffett on tunnettu siitä, että hän etsii sijoituskohteikseen osakkeita, joilla on kestävä kilpailuetu. Tämäntyyppisestä kilpailuedusta hän käyttää englannin kielen termiä ”moat” eli vallihauta.
Vallihauta on usein etu, jota on vaikea jäljitellä tai toistaa. Yritykset pyrkivät saavuttamaan vallihaudan, jotta ne voisivat siten tehokkaasti estää muiden yritysten tuoman kilpailun. Menestys houkuttelee alalle uusia kilpailijoita, ja ilman vallihautaa voi kilpailu päästä merkittävästi syömään niin yrityksen katetta kuin kasvuakin.
Yrityksen vallihauta saattaa perustua moniin eri tekijöihin. Se voi syntyä verkostovaikutuksesta, hinnoitteluvoimasta, patenteista, luonnollisesta monopolista, korkeista vaihtokustannuksista tai vaikkapa brändin tuomasta vallihaudasta.
Mistä sitten on syntynyt Shopifyn vallihauta?
”Kun yritys alkoi käyttää Shopifyä, sen oli todella vaikea vaihtaa toiseen palveluntarjoajaan. Me kaikki näimme, että Shopify teki alustastaan ajan mittaan tarttuvamman, kun se lisäsi uusia palveluja. Kauppiaat voivat nyt käyttää Shopifyta kymmenien kriittisten tehtävien hoitamiseen, kuten verkkosivuston hallintaan, maksujen keräämiseen, mainontaan ja toimitusten järjestämiseen”, Feroldi, Stoffel ja Withers perustelevat.
Sijoittajien mukaan Shopifyn johto panosti yhtiöön tuloksen kustannuksella kasvaakseen nopeammin, vallatakseen markkinaosuutta ja laajentaakseen vallihautaa.
”Tämä on keskeinen syy siihen, miksi kukin meistä päätti investoida”, sijoittajat kertovat. Feroldin, Stoffelin ja Withersin mukaan Shopify kasvoi huimaa vauhtia ja rakensi samalla vallihautaa.
”Yhdistettynä näimme, että Shopifylla oli kyky tuottaa valtavia voittoja tulevaisuudessa. Johto pelasi pitkää peliä ja voitti. Se ei ole helppoa.”
Vallihautayrityksen löytäminen voi olla sijoittajalle kultakimpale
Sijoittajat painottavat, että heidän tarkoituksena ei ole iloita Shopifyyn tekemästään varhaisesta sijoituksesta. Pikemminkin he haluavat korostaa tärkeää dynamiikkaa: tappiollisen strategian noudattaminen voi olla järkevää, jos yritys on ”hype-kasvutilassa” ja rakentaa menestyksekkäästi vallihautaa.
”Yrityksen on tehtävä molemmat samanaikaisesti, eikä se saa menettää liikaa rahaa. Se on herkkää tasapainoilua”, sijoittajat toteavat.
Kuitenkin jokaista Shopifyn kaltaista menestystarinaa kohden on tietenkin kymmeniä muita kannattamattomia kasvuyrityksiä, jotka ovat menneet konkurssiin. Siksi sijoittajien mukaan johtoryhmien on tuotettava voimakasta kasvua ja osoitettava, että ne rakentavat vallihautaa, jotta ne voivat perustella pitkät tappiot.
”Useimmat kannattamattomat kasvuyritykset epäonnistuvat tässä herkässä tasapainoilussa, jolloin niiden osakkeenomistajat kärsivät.”
Jos kuitenkin sijoittaja pystyy löytämään vain kourallisenkin tässä herkässä tasapainoilussa onnistuvia ”hyperkasvuyrityksiä”, ja pitämään niiden osakkeet hallussaan vuosikymmenen tai kaksi, on sijoittajalla kaikki tarvittava pääoma taloudellisten tavoitteiden saavuttamiseen, sijoittajat muistuttavat.