Kodintuoteyhtiö Orthex ylsi kolmannella vuosineljänneksellä 21,9 miljoonan euron liikevaihtoon, mikä oli vain 0,9 prosenttia vähemmän kuin vertailukaudella. Ilman valuuttakurssien vaikutusta liikevaihto nousi 2,9 prosenttia.
Liikevoitto nousi viime vuoden 2,2 miljoonasta eurosta 3,5 miljoonaa euroon. Osakekohtainen tulos lähes kaksinkertaistui 0,07 eurosta 0,13 euroon.
Analyysitalo Inderes odotti Orthexilta 2,3 miljoonan euron liikevoittoa ja 0,07 euron osakekohtaista tulosta, joten yhtiön toteutunut tuloskehitys ylitti Inderesin odotukset selvin numeroin.
Orthexin osake oli tiistaina iltapäivällä 5,7 prosentin nousussa tulosyllätyksen ansiosta.
Orthexin toimitusjohtaja Alexander Rosenlew kertoo, että varovainen kuluttajakäyttäytyminen ja kustannusinflaatio leimasivat liiketoimintaympäristöä. Silti haastavista markkinaolosuhteista huolimatta tulos oli vahva ja oikaistu EBITA kasvoi lähes 58 prosenttia vertailukauden kolmanteen neljännekseen verrattuna.
”Kansainvälisen jakelun laajentaminen etenee suunnitelman mukaisesti ja asiakkaiden ja myyntipaikkojen määrä kasvaa ympäri Eurooppaa. Kauden aikana päätettiin vahvistaa paikallista läsnäoloamme myös Benelux-alueella ja paikallinen Benelux-maista vastaava päällikkö liittyy kansainväliseen myyntitiimiimme ennen vuoden loppua”, Rosenlew kertoo.
Orthexin kasvustrategian keskeisenä tavoitteena on tulla Euroopan johtavaksi brändiksi säilytystuotteissa
Toimitusjohtajan mukaan laskutetun myynnin kehitys jäi Pohjoismaissa kolmannella neljänneksellä vertailukauden tasolle kuluttajien varovaisuuden ja heikkojen valuuttakurssien takia.
Säilytys-tuoteryhmä kasvoi 6,7 prosenttia vertailukauteen verrattuna. Pohjoismaissa perinteisesti vahvat tuoteryhmät Keittiö ja Kasvien hoito laskivat varovaisen Pohjoismaisen asiakas- ja kuluttajakäyttäytymisen takia.
Orthexin kannattavuus kehittyi edelleen vahvasti kolmannella neljänneksellä. Rosenlewin mukaan alhaisemmat raaka-aineiden hinnat ja tuotannon tehokas sopeuttaminen vaihteleviin volyymeihin vaikuttivat tulokseen positiivisesti.
Orthex jatkaa panostuksia kaupalliseen aktiivisuuteen. Yhtiö on vahvistanut kaupallista tiimiään ja keskittyy nyt entistä enemmän myymäläesillepanojen rakentamiseen.
”Kaiken tämän tarkoituksena on auttaa tuotteiden myyntiä heikentyneen kulutuskysynnän aikana. Investoimme entistä enemmän seuraavien 1-3 vuoden aikana lanseerattaviin, kiinnostaviin, uusiin tuotteisiin. Kulutuskysynnän, raaka-aineiden hintakehityksen ja kustannusinflaation kehitys on edelleen epävarmaa”, Rosenlew toteaa.
Orthex ei tuttuun tapaansa julkista lähiajan näkymiään.