Mediajätti Meta on ollut vahvassa vedossa jenkkipörsseissä tänä vuonna. Yhtiön osake on kivunnut vuoden alusta jo 52 prosenttia.
Metan osake kipusi viime viikolla uuteen ennätykseen, kun kaksi analyytikkoa nostivat osakkeen tavoitehintaa. Analyytikot uskovat yhtiön kykyyn vallata lisää markkinaosuuksia digitaalisessa mainonnassa.
CNBC-sivuston mukaan Jefferies-yhtiön analyytikot nostivat Metan tavoitehinnan 550 dollarista 585 dollariin. Heidän mukaansa yhtiön tuotot mainosmarkkinoilla kasvavat tänä vuonna. RBC Capital Markets -yhtiön analyytikot puolestaan nostivat tavoitehinnan 600 dollariin 565 dollarista.
FactSetin seuraamista noin 50:stä analyytikoiden antamista tavoitehinnoista RBC:n arvio on korkein yhdessä Wells Fargon ja First Shanghain kanssa. Metan päätöskurssi perjantaina oli 527 dollaria.
Tehostamistoimet vakuuttaneet sijoittajat
Raastavan vuoden 2022 jälkeen Metan osake nousi viime vuoden alusta lähtien, kun toimitusjohtaja Mark Zuckerberg julisti, että vuosi 2023 tulisi olemaan ”tehokkuuden vuosi”. Yhtiö pyrkii mittaviin kustannusleikkauksiin, joihin sisältyy myös tuhansien työpaikkojen irtisanominen. Zuckerberg sanoi tämän vuoden helmikuussa, että hän aikoo jatkossakin ”pitää asiat kevyenä”.
Lisäksi mediajätti keskittyi parantamaan mainosliiketoimintaansa tekoälyn avulla.
Tammikuussa hän ilmoitti Instagram Reels -julkaisussaan, että Metan pitkän aikavälin strategiana oli kehittää yleistä tekoälyä ja tehdä siitä avoimen lähdekoodin lähde.
Jefferiesin analyytikoiden mukaan yhtiön päätös panostaa viime vuonna 27 miljardia dollaria investointeihin on auttanut yhtiötä kehittämään useita strategisia etuja kilpailijoihinsa nähden.
Meta kahmii leijonan osan digitaalisista mainostuloista
Lisäksi analyytikot povaavat, että Meta voi saada jopa 50 prosenttia alan mainosdollareiden lisäyksestä tänä vuonna, mikä on 33 prosenttia enemmän kuin vuonna 2023. Jefferiesin analyytikoiden mukaansa Meta voisi ylittää Amazonin mainosliiketoiminnan ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2015.
CNBC:n mukaan Amazon on noussut viime vuosina merkittäväksi toimijaksi digitaalisissa mainoksissa, koska kolmannen osapuolen myyjät ovat joutuneet käyttämään paljon rahaa alustalla mainostaakseen tuotteitaan ja säilyttääkseen näkyvyyden kuluttajien keskuudessa.
RBC:n raportissa yrityksen analyytikot korostivat Metan markkinaosuuden kasvua verrattuna kärkikilpailija Googlen saamiin tuottoihin. He kertovat nähneensä jonkin verran ”mainostajien vastarintaa” Googlen pyrkimyksille edistää Performance Max- eli Pmax-mainoskampanjoita, jotka yhtiö otti käyttöön muutama vuosi sitten antaakseen tuotemerkkien automatisoida mainosostoja useilla alustoilla.
Meta hyötyy myös siitä, että kiinalaista TikTokia uhkaa toimintakielto Yhdysvalloissa. Analyytikot uskovat, että TikTokin mainostajista iso osa siirtyy Metan sosiaalisen median alustoille.
Facebook, jolla on 2,9 miljardia kuukausittain aktiivista käyttäjää, valittiin Statistan mukaan johtavaksi sosiaalisen median markkinointialustaksi vuonna 2023. Noin 90 prosenttia haastatelluista markkinoinnin asiantuntijoista sanoi käyttävänsä sitä mainostarkoituksiin.
Instagram on myös tuottoisa markkinointikohde. Alustan avulla yritykset voivat mainostaa tuotteitaan ja palveluitaan eri muodoissa, kuvista ja tageista Storiesiin ja Reeleihin.
Takana vahva tuloskausi
Metan viime vuoden viimeinen vuosineljännes oli analyytikoiden odotuksia vahvempi.
Loka-joulukuun vuosineljänneksellä yhtiön liikevoitto nousi noin 14 miljardiin dollariin. Koko vuoden 2023 liikevoitto oli 39,1 miljardia dollaria.
Liikevoitto kolminkertaistui vuoden 2022 viimeiseen neljännekseen nähden. Liikevaihto nousi 40 miljardiin dollariin, kun se oli ollut vuotta aiemmin 32 miljardia dollaria.
Metan luvut olivat analyytikkojen odotuksia parempia. Metan osakekohtainen tulos oli 5,3 dollaria ja liikevaihto 40 miljardia dollaria. Bloombergin konsensustietojen mukaan analyytikot odottivat osakekohtaisen tuloksen olevan 4,9 dollaria ja liikevaihdon 39 miljardin dollaria.
Metan mainostulot viimeisellä kvartaalilla olivat 38,7 miljardia dollaria, mikä ylitti analyytikkojen 37,8 miljardin dollarin odotukset. Yhtiön mukaan mainosten näyttökerrat ovat nousseet viime vuodesta 21 prosenttia, mutta vastaavasti mainosten keskihinta on laskenut kaksi prosenttia.