Herlinin sisarukset virittivät Cargotecista osinkokoneen

Konepajakonserni Cargotec, joka vaihtaa huhtikuussa nimensä autonostureiden Hiabiksi, on viime vuosina palkinnut ruhtinaallisesti osakkeenomistajiaan.
Multilift Optima Cargotec Hiab Multilift Optima Cargotec Hiab
Multilift Optima Cargotec Hiab

Cargotecin osakkaat kokoontuvat 26. maaliskuuta sinetöimään yhtiön nimen vaihtamisen Hiabiksi, joka valmistaa, myy ja huoltaa kuorma-autojen nostureita.

Cargotecin liiketoiminta, kuten Hiabin nosturit ja Kalmarin satamien nostolaitteet siirtyivät värikkäiden vaiheiden jälkeen vuonna 2001 silloiselta pörssiyhtiö Partekilta Herlinien suvun hissiyhtiö Koneelle.

Valtio myi ensin vajaan kolmanneksen osuuden pörssissä aliarvostetusta Partekista noin 225 miljoonalla eurolla, ja koko yhtiön kauppahinnaksi tuli vain noin 747 miljoonaa euroa Koneelle.

Partekin johto käytti Koneen ostotarjouksesta ilmaisua ”vihamielinen valtaus”. Valtio sai Partekin osakkeiden myynnistä haukut ”monopolikapitalisimista”.

Koneen hallituksen puheenjohtaja Antti Herlin viittasi vuoden 2 002 toukokuussa Partekin useisiin yritysostoihin ja totesi, että Kone pystyy omistajana nostamaan Partekin liiketoiminnan kannattavuutta. Lupaus piti kutinsa.

Pörssiin vuonna 2005

Helsingin pörssi soitti kelloja Cargotecin listautumiselle 1. kesäkuuta vuonna 2005. Yhtiöön kuuluivat Hiab, Kalmar ja MacGregor.

Yhtiön osakkeen vuoden ylin kurssi nousi listautumisen vuonna ylimmillään 30,4 euroon ja painui alimmilleen 21,8 euron tasolle.

Cargotecin omistajiin kuului noin 13 000 B-osakkeen haltijaa vuoden 2024 lopussa. Piensijoittajat voivat ostaa pörssistä vain äänivallaltaan heikkoja B-osakkeita ja äänivaltaiset A-osakkeet ovat Herlinien suvun salkussa.

Cargotec on omistajiaan palkinnut omistajiaan avokätisesti viime vuosina, mikä tulee esiin jyrkästi nousuvetoisessa pörssiarvossa.

Herlinit ovat vuosien saatossa trimmanneet yhtiöstään osinkokoneen, joka tuottanut vuosikertomusten lukujen valossa yli 400 miljoonan euron osinkovirran pääomistajille eli Herlineille.

Lisäksi Partek-osto on tuottanut runsaan miljardin euron pääoman arvonnousun.

Pörssiarvo osinkoineen yli 250 prosenttia plussalla

Omaisuudenhoidon pörssikonkarin Hannu Angervuon laskelman mukaan Cargotecin pörssiarvo on 19 vuoden listahistorian aikana noussut noin 1,86 miljardista eurosta 5,3 miljardiin euroon vuoden 2024 loppuun mennessä.

Cargotecista pörssiin irtaantuneen Kalmarin pörssiarvoksi tuli noin kaksi miljardia euroa vuoden 2024 lopussa ja Cargotecin 3,25 miljardia euroa. 

Cargotec osakekurssi sijoittaminen
Cargotecin osakekurssi koko yhtiön pörssihistorian ajalta. Kuva: Koyfin.

Angervuo laskee, että yhtiö on pörssitaipaleensa maksanut noin 1,3 miljardin euron edestä osinkoja.

”Jos pörssiarvoon plussaa vielä 1,3 miljardin euron maksetut osingot, niin Cargotecin yhteenlaskettu markkina-arvo on noussut 254 prosenttia eli 6,6 miljardiin euroon”, Angervuo laskee.

Cargotec on samalla aikajaksolla voittanut Helsingin tuottoindeksin noin 50 prosenttiyksiköllä.   

Nopeita myyntejä

Kone laittoi tuulemaan myös Partekin osien myynnissä, mikä trimmasi iskuun nostolaitteisiin keskittynyttä ja ”riisuttua” Cargotecia.

Linnavuoren tehtaiden moottorit (Sisu) ja Suolahden traktorit (Valtra) menivät yli 500 miljoonan euron kauppahinnalla amerikkalaiselle traktorijätti Agcolle.

Partekin Valmetin metsäkoneet osti puolestaan japanilainen Komatsu.

Partek ehti ennen myyntiään Koneelle ostaa noin 150 miljoonalla eurolla amerikkalaiselta Terexiltä Moffet-kuormurinostureiden Yhdysvaltain ja Euroopan tehtaat, mitä voi pitää voittona Hiabille nykyisen tullimuurien kahinan aikana.

Moffetit kiinnittyvät kuormurin perään.

Kalmarin ex-toimitusjohtaja Christer Granskog kertoo, että Partek osti Tukholman pörssissä silloin noteeratun Kalmarin vajaa pari vuotta ennen Koneen Partek-kauppaa. Kalmariin yhdistyi sitten Sisu Terminals, kuten konttolukit.

Menevätkö osakesarjat yhteen?

Cargotecin, Kalmarin ja pörssiyhtiö Hiabin äänivaltaiset A-osakkeet keskittyvät Herlinien suvulle, kuten Ilkka Herlinin hallinnoimalle Wipunen Varainhallinnalle ja Heikki Herlinin Mariatorpille.

Angervuo kehottaa Herlineitä ryhtiliikkeeseen, jossa Hiab ja Kalmar yhdistäisivät osakesarjansa. Herlinit yrittävät ajaa kevään aikana läpi lääketukkuri Oriolan osakesarjat.

”Äänivaltaisten A-osakkeiden ja vähä-äänisten B-osakkeiden yhdistämisen hylkääminen voi jättää riskin sijoittajalle sitä kautta, että Hiabin osake jää heikoksi vaihdoltaan sekä arvostukseltaan, kuten voi käydä myös Kalmarissa ”, Angervuo jatkaa.

Piensijoittajat voivat nostaa maaliskuun yhtiökokouksessa pulinaa osakesarjojen yhdistämisen puolesta, mikä tuskin kantaa eteenpäin. Ehkä sijoittajat puoltavat enemmänkin niin sanottua kasvollista omistajuutta.

Hiabilla Palfingeriä korkeampi pörssiarvo

Hiab ja itävaltalaisen Palfingerin suvun hallinnoima Palfinger-konserni kisaavat kuormurinostureiden kuninkuudesta globaalistikin.

Cargotecin eli Hiabin pörssiarvoksi tuli viikolla noin 2,54 miljardia euroa ja Palfingerin noin 954 miljoonaa euroa. Pörssiarvoissa lankeaa siten noin 600 miljoonaa euroa Hiabin eduksi. Hiab saavutti vuoden 2024 tilikaudella noin 1,5 miljardin euron liikevaihdon. Liikevoittoa kertyi 14,9 prosenttia eli 245 miljoonaa euroa.

Palfingerin liikevaihdoksi tuli 2,3 miljardia euroa vuodelta 2024 eli noin 700 miljoonaa euroa enemmän kuin Hiabilla, joka tavoittelee vajaan kahden miljardin euron liikevaihtoa vuoteen 2028 mennessä.

Meriliikenteen nosturit tekivät noin 12 prosenttia Palfingerin koko liikevaihdosta.

Liikevoittoa kertyi Palfingerille noin kahdeksan prosentin verran eli noin 185 miljoonaa euroa viime vuoden tilikaudella.

Palfingerin osakekurssi pomppasi ylös noin kymmenen prosenttia eli 25,8 euroon noin viime viikkoisen tulosjulkistuksen jälkeen. Yhtiö on aiemmin antanut tulosvaroituksia. Palfinger korosti historiansa toiseksi parasta tulosta viime vuodelta, mikä vauhditti kurssinousua.

Kovat tavoitteet  

Autonosturit ottavat rivakkaa nostetta, minkä voi tulkita Hiabin ja Palfingerin pidemmän aikavälin ohjeistuksista.

Palfinger tavoittelee noin 2,7 miljardin euron liikevaihtoa vuodelle 2 027 ja noin kymmenen prosentin liikevoiton tasoa suhteessa liikevaihtoon.

Palfingerin ja Hiabin ennusteissa tulee eroa etenkin kannattavuuden tavoitteissa.

Hiabissa tavoitteet yltävät vuodelle 2028. Yhtiö pyrkii saavuttamaan vuosittaisen liikevaihdon kasvuksi yli seitsemän prosenttia ja 16 prosentin vertailukelpoisen liikevoiton eli reilusti korkeamman verrattuna Palfingeriin.

Piensijoittajat pohtivat ehkä nyt, kuinka kauan pääomistajat eli Herlinit pysyvät ajurin paikalla Hiabissa.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
korko korkotaso laina

Miltä Suomen lainamarkkina näyttää vuonna 2025?

Seuraava artikkeli
Spinnova skaalautuvuus ja skaalautuvuuden merkitys ympäristölle

Spinnovan kujanjuoksu jatkuu - nyt toimitusjohtaja jättää yhtiön