Finnair hyötyy halventuneesta öljystä

sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja, sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja,
Lähde: Finnair Oyj

Syksyn aikana voimakkaasti laskenut öljynhinta keventää lentoyhtiöiden kustannustaakkaa, toteaa Nordea.

Raakaöljy on halventunut kesän jälkeen peräti reilut 25 % globaalien kysyntähuolien ja edelleen suurena pysyneen tarjonnan myötä.

Öljyn hinnan lasku on näkynyt viime viikkoina lentoyhtiöiden osakkeiden jyrkkänä nousukiitona etenkin Yhdysvalloissa, Nordea toteaa markkinakommenteissaan. Pankin mukaan USA:ssa lentoyhtiöosakkeiden indeksi on noussut lokakuun pohjien jälkeen yli kolmanneksella öljyn ja hälventyneiden ebola-pelkojen tukemana.


 
Saat jopa 20 ilmaista osaketta!
 
Avaa ja rahoita tilisi Freedom24-välittäjällä ja saat jopa 20 ilmaista osaketta, joiden arvo on jopa 800 dollaria kukin. Lue lisää artikkelistamme
 
Jokaiseen sijoitukseen liittyy riskejä.
 

”Lentoyhtiöiden kustannusrakenteesta polttoainekulut on suurin yksittäinen erä, joten raakaöljyn ja sen myötä kerosiinin voimakas pudotus parantaa selvästi yhtiöiden kannattavuutta, vaikka toki suojausten vaikutus vaimentaa ja viivästyttää halventuneen polttoaineen tulosvaikutusta”, Nordea toteaa.

Myös Euroopassa lentoyhtiöiden osakkeet ovat elpyneet, tosin jenkkiverrokkejaan loivemmalla nousukulmalla. Helsingin pörssissä Finnairin osakekurssi on vahvistunut lokakuun pohjista seitsemän prosenttia, mikä on Nordean mukaan linjassa markkinoiden kanssa. Osake on kuitenkin edelleen alamaissa loppukesän Venäjän ylilentokieltohuhujen ja pitkittyneen tappiokierteen takia, pankki toteaa.

Alentuneiden raaka-ainekustannusten lisäksi Finnairin tuloskuntoa parantaa toinenkin kustannustekijä – nimittäin palkkakustannukset. ”Yhtiön sopimukset henkilökunnan kanssa säästöistä sekä halventunut polttoainelasku kuitenkin kirkastavat myös Finnairin näkymiä”, Nordea arvioi.

Kerosiini on halventunut lähes viidenneksellä vuodessa, mikä Nordean arvion mukaan tarkoittaisi suomalaisyhtiölle 100 miljoonan euron kulusäästöä vuositasolla ilman suojauksia. ”Toki dollarin vahvistuminen vie osan säästöherkuista, mutta nettovaikutus on sinivalkoisille siiville silti selvästi positiivinen, minkä ansiosta yhtiöllä on edellytyksiä ensi vuonna voitolliseen tulokseen. Polttoainekulujen merkitystä kuvaa hyvin se, että Q3:lla ne muodostivat 30 % Finnairin kaikista kuluista.”

Miltä näyttää sitten sinivalkoisen lentoyhtiön tulevaisuus?

Nordean mukaan Finnairiin tulevaisuuden kannalta keskiössä ovat uudet polttoainetehokkaan A350-laajarunkokoneet, jotka yhtiö tilasi erittäin edullisesti Airbusilta ensimmäisten lentoyhtiöiden joukossa.

”Finnair on tilannut kaikkiaan 11 konetta, joista ensimmäiset ovat tulossa yhtiön laivastoon ensi vuoden lopulla. Lisäksi Finnairilla on optio vielä kahdeksaan lisäkoneeseen. Laskennallisesti uutuus-Airbussien nykyinen markkinahinta suhteessa Finnairin maksamaan hintaan on suurempi kuin koko Finnairin markkina-arvo”, pankki toteaa.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja,

Varainhoitoyhtiö suosii eurooppalaisia osakkeita

Seuraava artikkeli
sijoittaminen, osakkeet, rahastot, osakesijoittaminen, rahastosijoittaminen, säästäminen, talous, etf, talouspolitiikka, markkina-analyysit, markkinat, makrotalous, salkunrakentaja,

Inderes nostaa Kemiran suositusta