Osakeanalyysit

Finnair hyötyy halventuneesta öljystä

Syksyn aikana voimakkaasti laskenut öljynhinta keventää lentoyhtiöiden kustannustaakkaa, toteaa Nordea.

Raakaöljy on halventunut kesän jälkeen peräti reilut 25 % globaalien kysyntähuolien ja edelleen suurena pysyneen tarjonnan myötä.

Öljyn hinnan lasku on näkynyt viime viikkoina lentoyhtiöiden osakkeiden jyrkkänä nousukiitona etenkin Yhdysvalloissa, Nordea toteaa markkinakommenteissaan. Pankin mukaan USA:ssa lentoyhtiöosakkeiden indeksi on noussut lokakuun pohjien jälkeen yli kolmanneksella öljyn ja hälventyneiden ebola-pelkojen tukemana.

”Lentoyhtiöiden kustannusrakenteesta polttoainekulut on suurin yksittäinen erä, joten raakaöljyn ja sen myötä kerosiinin voimakas pudotus parantaa selvästi yhtiöiden kannattavuutta, vaikka toki suojausten vaikutus vaimentaa ja viivästyttää halventuneen polttoaineen tulosvaikutusta”, Nordea toteaa.

Myös Euroopassa lentoyhtiöiden osakkeet ovat elpyneet, tosin jenkkiverrokkejaan loivemmalla nousukulmalla. Helsingin pörssissä Finnairin osakekurssi on vahvistunut lokakuun pohjista seitsemän prosenttia, mikä on Nordean mukaan linjassa markkinoiden kanssa. Osake on kuitenkin edelleen alamaissa loppukesän Venäjän ylilentokieltohuhujen ja pitkittyneen tappiokierteen takia, pankki toteaa.

Alentuneiden raaka-ainekustannusten lisäksi Finnairin tuloskuntoa parantaa toinenkin kustannustekijä – nimittäin palkkakustannukset. ”Yhtiön sopimukset henkilökunnan kanssa säästöistä sekä halventunut polttoainelasku kuitenkin kirkastavat myös Finnairin näkymiä”, Nordea arvioi.

Kerosiini on halventunut lähes viidenneksellä vuodessa, mikä Nordean arvion mukaan tarkoittaisi suomalaisyhtiölle 100 miljoonan euron kulusäästöä vuositasolla ilman suojauksia. ”Toki dollarin vahvistuminen vie osan säästöherkuista, mutta nettovaikutus on sinivalkoisille siiville silti selvästi positiivinen, minkä ansiosta yhtiöllä on edellytyksiä ensi vuonna voitolliseen tulokseen. Polttoainekulujen merkitystä kuvaa hyvin se, että Q3:lla ne muodostivat 30 % Finnairin kaikista kuluista.”

Miltä näyttää sitten sinivalkoisen lentoyhtiön tulevaisuus?

Nordean mukaan Finnairiin tulevaisuuden kannalta keskiössä ovat uudet polttoainetehokkaan A350-laajarunkokoneet, jotka yhtiö tilasi erittäin edullisesti Airbusilta ensimmäisten lentoyhtiöiden joukossa.

”Finnair on tilannut kaikkiaan 11 konetta, joista ensimmäiset ovat tulossa yhtiön laivastoon ensi vuoden lopulla. Lisäksi Finnairilla on optio vielä kahdeksaan lisäkoneeseen. Laskennallisesti uutuus-Airbussien nykyinen markkinahinta suhteessa Finnairin maksamaan hintaan on suurempi kuin koko Finnairin markkina-arvo”, pankki toteaa.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:


< !—ReadPeak peruskoodi -->
< !—ReadPeak vapaasti artikkeliin sijoitettavan html-koodin skripti -->

Copyright © 2018 Salkkumedia Oy

Ylös