Alibaba on yhtiö, jota sanotaan Kiinan Amazoniksi. Yhtiö ei kuitenkaan ole varsinainen verkkokauppa siinä mielessä, että se myisi omia tuotteitaan. Sen sijaan Alibaba on ennen kaikkea digitaalinen alusta, jossa myyjä ja ostaja kohtaavat. Amazonin tapaan Alibaballa on useita eri liiketoimintasegmenttiä, joista mielenkiintoisimpia ovat digitaalisen alustan ohella mobiilikäyttäjät, sekä pilvipalvelut.
Alibaba tulos yllätti analyytikot positiivisesti. Osakekohtainen tulos oli 17 senttiä odotettua parempi eli 1,3 dollaria. Yleensä isojen kasvuyritysten kohdalla kasvu hidastuu. Nyt julkistetun osavuotiskatsauksen mukaan Alibaban kasvu on kiihtymässä 54 prosentin vuosivauhtiin. Tämä siitäkin huolimatta, että yhtiön perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Jack Ma on alkanut pehmentämään puheitaan digitaalisen alustan strategisesta merkityksestä. Sen sijalle ovat nousseet puheet ”big data”- yhtiöstä, joka tarjoaa saumattoman ”online ja offline”-elämyksen puolelle miljardille aktiiviselle mobiilikäyttäjälle.
Tänään julkistetusta osavuotiskatsauksesta näkee, että Alibaban liikevaihdon kasvu on edelleen voimakasta.
Yksi voimakkaasti kasvava liiketoiminta-alue on pilvipalvelut. Kiinan internetsivuista 35 prosenttia on Alibaban pilvessä. Pilvipalveluiden kautta yritykset saavat käyttöönsä myös laskentakapasiteettia ja ”big data”-palveluita. Asiakasyritysten kannalta pilvipalveluiden merkitys on niiden kulurakenteessa. Asiakas maksaa vain kulutuksensa mukaan.
Tämä tuo asiakkaan yritykseen toiminnallista tehokkuutta. Asiakkaan ei tarvitse arvioida tarvitsemansa laskentakapasiteettia, kun sen saa valmiina pilvestä. Asiakkaan ei tarvitse investoida omiin tietokonekeskuksiin, eikä se tarvitse oman järjestelmän ylläpitoa. Alibaban pilvipalveluiden liikevaihto onkin kehittynyt varsin positiivisesti. Lisäksi pilvipalveluiden maksavien asiakkaiden lukumäärä on kasvanut vuodessa täydet 100 prosenttia.
Toinen trendi on ollut käyttäjien siirtyminen tietokoneelta puhelimiin. Mobiilipalvelut ovat siitä mielenkiintoisia, että älypuhelimeen saa myös sellaisia palveluita mitä tietokoneeseen ei voi liittää. Tällaisia ovat esimerkiksi paikannukseen perustuvat toiminnot. Lisäksi Kiinan maaseudulla asuu 600 miljoonaa ihmistä. Mobiilipalvelut ovat näillä alueilla tärkeässä asemassa. Alibaballa onkin melkein puoli miljoonaa kuukausittaista aktiivista mobiilikäyttäjää.
Alibaba ei tee pelkästään liikevaihtoa, vaan myös tulosta. Alibaban käyttökate on korkealla 39 prosentin tasolla ja nettotulos on kasvanut voimakkaasti.
Kirjeessään osakkeenomistajille Jack Ma kertoo ambitioistaan laajeta Kiinan ulkopuolelle. Jack Ma näkee Alibaban kaupankäynnin infrastruktuurin tarjoavana yrityksenä, johon sisältyy maksupalvelut, logistiikka, pilvipalvelut ja big data. Jack Ma uskookin, että Alibaban tarjoama kaupankäynnin infrastruktuuri voidaan kasvattaa globaalille tasolle.
Donald Trumpin valinta Yhdysvaltojen presidentiksi on herättänyt huolta protektionismin kasvamisesta ja Yhdysvaltojen ja Kiinan välisten suhteiden kehittymisestä. Alibaban perustajan Jack Ma:n suhteet Trumpiin vaikuttavat kuitenkin olevan kunnossa. Donald Trump on keskustellut Jack Ma:n kanssa miljoonan uuden työpaikan luomisesta Yhdysvaltoihin. Jack Ma on luvannut tehdä tämän mahdollistamalla Yhdysvaltalaisten pienyritysten pääsyn Kiinan markkinoille. Alibaba voi tarjota amerikkalaisille pienyrittäjille kaupankäyntialustan ja logistiikkapalveluita. Se syntyykö tässä oikeasti lisää työpaikkoja on todennäköisesti enemmänkin politiikkaa kuin konkreettista muutosta.
Vastuunrajoitus: kirjoittaja omistaa Alibaban osakkeita.