startup suosioharha
Rahoitusteoriaa

Vaihtoehtoiskustannus – Case SNAP and SHOP

Vaihtoehtoiskustannus on taloustieteessä ja sijoittamisessa tärkeä käsite. Sijoittajalle vaihtoehtoiskustannuksen voi kiteyttää kysymykseen siitä, saako samalla riskillä parempaa tuottoa muualta.

Sijoittajan on hyvä tiedostaa, että yleisesti ottaen ihmisen päätöksenteko on systemaattisen epärationaalista. Ihmiset tekevät ajattelussaan samoja virheitä kerrasta toiseen.

Vaihtoehtoiskustannus ei ole pelkästään talousteoreettinen käsite vaan myös yleinen päätöksenteossa tehtävä ajatusvirhe. Virhe tehdään siten, että todellinen vaihtoehtoiskustannus jätetään kartoittamatta.

Osakkeiden vaihtoehtoiskustannuksen ajatusvirhe syntyy tarkastalemalla vain yhtä osaketta kerrallaan. Tällöin ei nähdä mitä samalla rahalla olisi saanut muualta.

SNAP – sosiaalisen median kamerayritys

Snap Inc on sosiaalisen median yritys, joka listautui äskettäin Amerikan pörssiin. Yhtiön sosiaalisen median alusta Snapchat on kasvanut nopeasti ja se on erityisen suosittu etenkin nuorten käyttäjien keskuudessa. Yksi SnapChatin juttu on videokameralla ja internetyhteydellä varustetut lasit.

Snapin arvostus on korkea. Ensimmäisen kaupankäyntipäivän jälkeen yrityksen hinta suhteutettuna liikevaihtoon oli noin 70 kertainen. Toimialan sisällä Snapin vaihtoehtoiskustannuksena voisi pitää vaikkapa Facebookin osakkeita. Snap tekee tappiota, Facebook voittoa. Facebookin hinta suhteutettuna liikevaihtoon on 13 kertainen, Snapin 70 kertainen. P/S 70 on paljon korkeampi hinta kuin P/S 13.

Vaihtoehtoiskustannuksen käsitteen kautta voi miettiä kuinka paljon on valmis maksamaan kovemmin kasvavasta, mutta tappiota tekevästä yrityksestä. Vaihtoehtona on voittoa tekevä, isompi, edullisempi ja edelleen voimakkaasti kasvava yritys saman toimialan sisältä. Snap Inc yritystä ja sijoittamista sosiaaliseen mediaan on käsitelty tarkemmin täällä:

vaihtoehtoiskustannus

Vaihtoehtoiskustannus on asia, jonka yksityissijoittaja voi hyödyntää myös vertaamalla yritystä toiseen toimialaan. Myös tällaisesta vertailusta voi olla hyötyä.

Shopify – kaikki mitä nettikaupan perustamiseen tarvitaan

Shopifyn perustarjooma sisältää kaiken mitä nettikaupan perustamiseen tarvitaan. Ideana on tarjota alusta, jonka kautta verkkokaupan perustaminen on mahdollisimman helppoa.

Lisäksi yritys tarjoaa esimerkiksi softaan yhteensopivan kortinlukijan, rahoituspalveluita ja lähetyspalveluita.

Shopifyn strategiana on tehdä yhteistyötä kolmansien osapuolten kanssa ja sillä on myös oma applikaatiokauppa. Yhteistyön avulla Shopify pyrkii tarjoamaan asiakkailleen mahdollisimman laajan valikoiman palveluita ja myyntikanavia. Yhteistyöyrityksiin kuuluvat esimerkiksi Facebook ja Amazon. Asiakkaan kannalta Facebookin messengerin tai Amazonin myyntikanavan käyttäminen on siis tehty helpoksi.

SNAP vai SHOP

Snapin listautumishinta oli P/S mittarilla mitattuna 58,8. Se on huima arvostustaso yritykselle, joka ei ole vielä päässyt voiton puolelle. Shopify on myös tappiollinen yritys, mutta sen P/S luku on kuintenkin astetta maltillisempi eli vajaa 10. Snapin osake on siis noin 6 kertaa kalliimpi Shopifyihin listautumishintaan verrattuna ja 7 kertainen ensimmäisen kaupankäyntipäivän kurssiin verrattuna.

Sekä Shopify, että Snap ovat kasvuyrityksiä. Seuraavat luvut eivät ole täysin verrannollisia, mutta Shopify asiakkaiden lukumäärä kasvoi viime vuonna 55 prosenttia. Snapin päivittäisten käyttäjien lukumäärä kasvoi 48 prosenttia, tosin kasvua kolmannesta neljänneksestä neljänteen oli ainoastaan muutama prosentti.

Shopifyn liikevaihto kasvoi viime vuonna 90 prosenttia. Snapin liikevaihto kasvoi viime vuonna 589 prosenttia.

Ongelmana kummankin yrityksen kohdalla on, että ne ovat sen vertaa alkuvaiheessa, että kasvu ei ole ehtinyt tasaantumaan. Lisäksi niillä on kokoluokkaa isompia kilpailijoita. Kasvun ennenaikainen tyrehtyminen on siis kummankin yrityksen kohdalla potentiaalinen riski, jonka sijoittajan on hyvä huomioida.

Snapin kohdalla se isompi kilpailija on Facebook. Facebook on yrittänyt ostaa Snapin. Nyt Facebookin omistamat sosiaaliset alustat kopioivat SnapChatin ominaisuuksia. Nämä yritykset siis selvästi kilpailevat keskenään.

Shopifyn lähestymistapa kilpailijoihinsa on erilainen. Se pyrkii yhteistyöhön kilpailijoidensa kanssa. Tämä vaikuttaa astetta turvallisemmalta vaihtoehdolta. Esimerkiksi AliBaban voisi nähdä merkittävänä kilpailijana Shopifyn tuotteelle. Mitä tekee Shopify? Kirjoittaa blogiinsa yksilöidyt ohjeet siitä kuinka Alibaban AliExpress palvelua käytetään. Osta kiinasta kengät, myy ne USA:ssa, pyydä valmistajaa lähettämään tuote suoraan loppuasiakkaalle. Pidätä itselläsi marginaali.

Voisi kuvitella, että Shopifyn lähestymistapa on vähemmän riskialtis.

Kumpaa sinä ostaisit

Snap Inc ja Shopify ovat kummatkin erittäin voimakkaasti kasvavia, tappiota tekeviä yrityksiä. Ne toimivat eri toimialalla, joten ne eivät ole täysin vertailukelpoisia. Yksityissijoittajalle ne voivat kuitenkin toimia toistensa vaihtoehtoiskustannuksina, koska sijoittaja voi sijoittaa rahansa kumpaan tahansa. Tai jättää sijoittamatta kumpaankaan.

Omassa tapauksessa kumpikin yritys jää salkun ulkopuolelle, mutta jos pitäisi valita valitsisin Shopifyn. Tämä siksi, että alhaisempi arvostus ja korkeampi yhteistyöhalukkuus vaikuttaisi pienemmältä riskiltä.

Kumpaa sinä ostaisit? Kirjoita rohkeasti kommentti?

Vastuunrajoitus: kirjoittaja omistaa Facebookin osakkeita. 

Click to comment

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä (artikkeleita ja mainosbannereita), ja sivusto voi saada ko. sisällöistä julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 0400-132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
x x
Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Sisällöntuottajaksi
Digipaketti
Anna palautetta
 

Tilaa uutiskirje

Copyright © 2017 Salkkumedia Oy

Ylös