Yritysuutiset

Tässäkö Netflixin uusi syömähammas? – Sarjakuvasankarit

Netflix ostaa sarjakuvia julkaisevan Millarworldin. Ohessa 10 syytä miksi sarjakuvien supersankarit voivat olla Netflixille hyvä diili.

Useat yritykset ostavat toisia yrityksiä vauhdittaakseen orgaanista kasvuaan. Toiset ostavat yrityksiä saadakseen niiltä osaamisen valmiina.

Netflix ei ole 20-vuotisen olemassaoloaikansa tehnyt ainuttakaan yritysostoa. Nyt tehty sopimus antaa Netflixille oikeuden Millarworldin hahmoihin ja tarinoihin. Netflixin suunnitelmissa onkin tuottaa Millarin hahmoihin perustuvia sarjoja, elokuvia ja lastenohjelmia.

Lisäksi Millarworld tulee kehittämään uutta sisältöä Netflixin nimissä. Kauppahintaa ei ole julkistettu, mutta ihan pienestä summasta tuskin on kysymys, sillä Millarworldin inspiroimat elokuvat ovat tuoneet miljardin dollarin kokoisen myynnin elokuvateattereihin.

Millarworld ei nimenä ole kaikille tuttu, mutta sisällöstä saa kuvaa katsomalla alla olevan videon. Video ei väkivaltaisuutensa takia sovi kaikille.

Mark Millar, joka pyörittää Millarworld:ia vaimonsa kanssa totesi kaupan historiallisesta merkityksestä:” Warner Bros osti DC Comicsin vuonna 1968. Disney osti Marvelin vuonna 2009. Tänään Netflix osti Millarworldin ja olen yhä hämmentynyt. Tämä vasta kolmas kerta historiassa, kun tämän kokoinen sarjakuvayrityksen osto on tapahtunut.”

Netflixin yritysosto on myös keino haastaa sisältöä tuottavat kilpailijat, kuten Apple ja Amazon. Kaupan takana voi olla kilpailu globaaliin yleisöön uppoavasta sisällöstä. Elokuvien ja tv-sarjojen lisenssien hinnat lähtevät nousemaan, jos kysyntä kasvaa tarpeeksi.

10 syytä miksi Netflix-sijoittajan on hyvä huomioida Millarworldin yrityskauppa

1. Millarworld on pieni toimija, joten se ei merkittävästi lisää Netflixin riskiä.

2. Netflix saa kaupan myötä liudan supersankareita käyttöönsä. Kolme viidestä tähän asti eniten katsotuista vuoden 2017 elokuvista perustuu supersankareihin.

3. Kaupan myötä Netflix saa rekrytoitua sarjakuvagenren huippunimen Mark Millarin. Millar on kunnostautunut niin Marvelissa kuin DC Comicsissa ja hänen itsenäisten töiden pohjalta on jo tehty hyvin menestyneitä elokuvia. Toisin sanoen Millarin tarinat uppoavat yleisön tämänhetkisiin katselutottumuksiin hyvin.

4. Netflixllä vaikuttaa olevan suuret suunnitelmat sarjakuvasijoituksensa hyödyntämiseen. Netflixin sisältöjohtaja Ted Santosin mukaan: “Emme malta odottaa päästä hyödyntämään Millarwordin luovaa voimaa, joka tulee aloittamaan uuden aikakauden Netflixin globaalissa tarinankerronnassa.”

5. Tämä on Netflixin ensimmäinen hankinta sen kaksikymmenvuotisessa historiassa. Yritys on perustettu vuonna 1997, muttei ole kertaakaan aiemmin investoinut senttiäkään toisen liiketoiminnan ostamiseen.

6. Jää nähtäväksi tullaanko Millarworldin sarjakuvatuotanto lopettamaan tuotantonsa.  Sarjakuvat eivät vielä Netflixin kokoisen yrityksen liikevaihtoa paljoa hetkauttaisi, mutta sarjakuvat voivat olla myös pelinavaus fyysisten tuotteiden suuntaan.

7. Netflix on jo tuottanut kuusi erilaista sarjakuviin perustuvaa tv-sarjaa. Jessica Jones, Daredevil, Luke Cage ja Iron Fist ovat jo tuoneet Netflixin käyttöön konkreettisia lukuja siitä miten hyvin Netflixin tuottama sarjakuvapohjainen televisio katsojaan uppoaa.

8. Warner Bros:in ostettua DC Comicsin ja Disneyn ostettua Marvelin olivat nämä sarjakuvayhtiöt isolle yleisölle tuntemattomia nimiä. Et ehkä ole kuullut Millarworldistä aikaisemmin, mutta Netflixillä on voimaa brändätä toimija laajemman yleisön tietouteen.

9. Marvel on ollut Disneylle hyvä diili ja tälläkin hetkellä Marveliin perustuva elokuva on katsojatilastojen kärjessä. Vuoteen 2019 mennessä on tuotettu 22 Marvelin sarjakuviin perustuvaa elokuvaa. Voi siis olla, että markkinoilla tulee olemaan kysyntää uusista supersankareista ja juuri niitä Millarworld pystyy Netflixille tarjoamaan.

10. Disneyn tapauksessa Marvel, Pixar ja Lucasfilm ovat olleet käänteentekeviä yritysostoja. Elokuvat toivat kuitenkin suoraan ainoastaan 17 prosenttia Disneyn tuloksesta ja liikevaihdosta. Todellinen raha tulee elokuvien ympärille rakennetuista teemapuistoista ja kuluttajahyödykkeistä.

Pelkästään Cars-elokuvan oheistuotteet ovat tuoneet Disneylle 10 miljardin dollarin myynnin. Vertailun vuoksi Netlixin liikevaihto vuonna 2016 oli 8,8 miljardia dollaria. Netflixillä on varaa kasvaa vielä pitkään. Etenkin, jos se tekee hypyn uudelle S-käyrälle.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös