Kiina kilpailee eri tavalla. Kiinalaiset internetin jättiläiset ovat onnistuneet osittain hallituksen sensuurin turvin: länsimaisilla kilpailijoilla on Kiinaan rajattu pääsy.
Itseajavien autojen kohdalla kiinalaisille yrityksille data on suurin pullonkaula, kirjoittaa China Daily.
Hallitus tulee siis yritysten avuksi ja avaa itseajaville autoille tarkoitetun testialueen.
Omat liikennemerkit
Itseajavien autojen kehittämisen keskiössä on korkealaatuisen datan saaminen ja tähän asti suurin osa yrityksistä on testannut itseajavia autojaan Kaliforniassa ja lähes kolmasosa Kaliforniassa itseajavia autoja testaavista yrityksistä on kiinalaisia.
Kiinaan rekisteröidyt yritykset voivat hakea lupaa 5-10 ajoneuvon samanaikaiselle testaukselle Pekingin alueella. Lisäksi testejä tulee olla tehtynä suljetulla alueella, ennen kuin yritykset pääsevät tekemään testejä julkisilla teillä.
Liikennemerkit, liikennevalot ja kaistamerkinnät tehdään uusiksi, jotta ne olisivat itseajavien autojen tunnistettavissa.
Tuleeko Kiinasta itseajavien autojen mallimaa?
Oman Shopkick-nimisen start up yrityksen 200 miljoonalla dollarilla myyneen Cyriac Roedingin mukaan käsitys Kiinasta länsimaiden teknologiaa kopioivana toimijana on vanhentunut.
Roedingin mukaan länsimaista teknologiaa ja ideoita kyllä kopioidaan, mutta se ei enää riitä. Kopiointi on lähtöpiste, ei lopputuote. Kiinasta onkin Cyriac Roedingin mukaan odotettavissa innovaatioiden aalto, jota tukee massiivinen markkina, kuluttajien kyky omaksua uusia teknologioita ja tuotteita, sekä yritysten halu innovointiin ja nopeuteen.
Itseajavat autot ovat siinä mielessä mielenkiintoinen kehityskohde, että se on alue missä Kiina on samalla lähtöviivalla muiden kanssa.