Oma talous

Näin tekoäly tappaa brändin

Onko Amazonin strategia loisteliaan nerokas vai onko käsillä kyseenalainen toimintatapa?

Lapsen leikkijunasta loppuu virta ja ryntään pienen valituksen jälkeen patterikaapille. Voi ei paristot ovat päässeet loppumaan. Et millään jaksaisi tehdä asian eteen mitään, joten suustasi pääsee ”Kulta, patterit ovat loppuneet. Niitä pieniä sormiparistoja”

”Ostetaanko peruspattereita?” Mietit, että onkohan perusmerkki se paras ratkaisu ja kysyt vaihtoehtojen perään. ”En muista muita vaihtoehtoja”, Alexa toteaa ja pistää tilaukseen setin Amazonin perusparistoja.

Et siis keskustele oman kumppanisi kanssa, vaan Amazonin Alexa-nimisen tekoälyn kanssa. Voit kutsua Alexaa myös nimellä Echo.

Tekoälyn voimaa

Miksi kukaan ylipäätään käyttäisi puheentunnistusta tuotetilaukseen? Saahan tuotteet myös netistä klikkaamalla. Yksi syy on, että Amazon myy useita tuotteita halvempaan hintaan puhetilauksen yhteydessä.

Tämän tyyppisen tuotevalinnan ja unohduksen kautta Amazonin peruspattereiden markkinaosuus on kolmasosa kaikista netistä tilatuista pattereista, kirjoittaa Benjamin Powers Mediumissa.

Amazon hyökkää tällä tavoin brändejä vastaan, jotka ovat käyttäneet huomattavia summia brändinsä imagoon ja tunnistettavuuteen. Amazon myy tuotteita kivijalkakauppaa edullisemmin, ajaen asiakkaita kaupasta verkon puolelle. Amazon ei myy sivuillaan pelkästään omia tuotteitaan, vaan Amazon Market –alustan kautta yritykset voivat myydä omia tuotteitaan.

Viekö voittaja kaiken?

Useat yritykset siirtyvät käyttämään Amazonin alustaa sen suuren käyttäjämäärän takia. Digitaalisissa alustoissa on voittaja-vie-kaiken rakenne. Iso alusta on houkutteleva kuluttajalle, koska siellä on paljon tarjontaa ja usean yrityksen tarjoamia tuotteita. Isoa alusta on myös houkutteleva yrityksille, koska siellä on paljon asiakkaita.

Tällä ajurilla on kuitenkin rajansa. Vaikka suuri tuotevalikoima lisää kuluttajan hyötyä on tuotevalikoiman kasvattamisesta myös seurauksena kompleksisuuden lisääntyminen: tiuku munia on helpompi ostaa Alepasta kuin Citymarketista.

Niinpä yrityksille muodostuu tärkeäksi löytyä Amazonin alustalta. Amazon voi hyödyntää tätä kahta kautta. Yksi tapa on ”yksinkertaistaa” tuotevalikoimaa Echon puheentunnistuksen avulla. Toinen mahdollisuus on myydä Amazonin alustaa käyttäville yrityksille mainoksia.

JP Morganin arvion mukaan Amazonin digitaalisista mainoksista on potentiaalia haastaa Facebookin ja Googlen valta-asema. JP Morganin Doug Anmuthin mukaan Amazonin mainoksista saama liikevaihto voi kasvaa 4,5 miljardiin dollariin vuonna 2018. Tässä on kasvua yli 60 prosenttia.

Anmuthin mukaan Amazonin vahvuuksia on kuluttaja-asiakkaiden suuri lukumäärä, pääsy dataan niin kuluttajien nykyisestä kuin historiallisestakin ostokäyttäytymisestä, sekä puheentunnistusta hyödyntävän Alexan/Echon johtava markkinaosuus.

Alexa-pohjaisten laitteiden lukumäärän on arvioitu kasvavan 128 miljoonaan kappaleeseen vuonna 2020, joten Alexan merkitys kaupan rakenteelle tulee todennäköisesti kasvamaan.

Hyvä vai huono uutinen?

Amazonin osaketta salkussaan pitävän sijoittajan kannalta mainoksiin pohjautuva liiketoiminta on hyvä uutinen, koska mainosliiketoiminnalla on korkea marginaali. Se on myös esimerkki siitä, miten sijoittaja voi hyötyä sijoittamalla innovatiivisen yritykseen. Forbesin listalla Amazon on maailman kolmanneksi innovatiivisin yritys.

Kaikki eivät ole kuitenkaan Amazonin kasvusta innoissaan. Valtiollinen tutkimuslaitos Insitute for Local self-reliance kirjoittaa raportissaan, että Amazon vähentää markkinoiden monimuotoisuutta, innovaatiota ja mahdollisuuksia. Amazonia syytetään myös siitä, että se tuhoaa enemmän työpaikkoja kuin mitä se luo.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:


< !—ReadPeak peruskoodi -->
< !—Improve Media -->

Copyright © 2019 Salkkumedia Oy

Ylös