Mennäänpä suoraan asiaan. Tältä näyttää twiitti, joka tipautti Amazonin markkina-arvosta 45 miljardia dollaria.
Only fools, or worse, are saying that our money losing Post Office makes money with Amazon. THEY LOSE A FORTUNE, and this will be changed. Also, our fully tax paying retailers are closing stores all over the country…not a level playing field!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) April 2, 2018
Trumpin mukaan vain hölmöt sanovat, että posti tekee Amazonilla rahaa. Tässä menetetään omaisuuksia ja tilanne tullaan muuttamaan. Trump jatkaa, että täydet verot maksavat vähittäiskauppiaat sulkevat kauppojaan kaikkialla maassa ja ettei kilpailu ole reilua.
Huhtikuun toinen päivä 2018 lähetetty twiitti sai Amazonin osakekurssin tippumaan noin kuusi prosenttia. Tämä tekee dollareissa noin 45 miljardia. Päivän lopuksi kurssilasku oli loiventunut 5,2 prosenttiin.
45 miljardia dollaria on paljon rahaa. Sitä voi verrata vaikka siihen, että Suomen valtion vuoden 2018 tuloiksi arvioidaan dollareissa noin 64,8 miljardia.
Eikä siinä vielä kaikki, sillä Trump on twiitannut kokonaisen sarjan twiittejä Amazonia vastaan. Time on tehnyt laskelmia, joiden mukaan Amazonin perustaja ja maailman rikkain mies, Jeff Bezos, on menettänyt omaisuudestaan 16 miljardia dollaria Trumpin twiittien takia. Tosin summa on hyvä suhteuttaa siihen, että Bezoksen omaisuus on alkuvuonna kasvanut noin 30 miljardilla dollarilla.
Trumpin huonot välit Amazoniin juontavat juurensa jo aikaan ennen presidenttiyttä. Silloin Bezos vastasi Trumpin syytöksiin henkilökohtaiselta Twitter-tilillään, että hän varaa Trumpille paikan avaruuteen suunnatusta raketistaan.
Finally trashed by @realDonaldTrump. Will still reserve him a seat on the Blue Origin rocket. #sendDonaldtospace https://t.co/9OypFoxZk3
— Jeff Bezos (@JeffBezos) December 7, 2015
Paikkaansa pitämätöntä asiaa
Ikävintä Trumpin hyökkäyksissä Amazonia kohtaan on, että väitteet eivät vaikuta pitävän paikkaansa. Asiasta käydään aika rajua ja osittain viihdyttävääkin keskustelua puolin ja toisin.
Yhdysvaltojen postin entisen toimitusjohtajan mukaan Amazonin lähetykset tuovat postille voittoa, vaikka Trump muuta väittää.
Se, että Trump olisi valehdellut ei ole mikään uusi ajatus. The New York Times on kerännyt listaa Trumpin valheellisista väittämistä. Lista on niin käsittämättömän pitkä, että sitä ei voi kuin ihmetellä.
Ensinnäkin valheita tulee New York Timesin mukaan useampi päivässä ja toisekseen lehti kertoo, että jos reipas liioittelu lasketaan mukaan, kesti 40 päivää ennen kuin presidentti Trump sai alleen yhtään täyttä totuutta sisältävää päivää.
Lisäksi lehti kirjoittaa, että valheettomat päivät osuvat lähinnä presidentin lomapäiviin.
Presidentti Donald Trumpin valheiden määrää voi tarkastella myös Pulitzer-palkinnon voittaneelta Politifact-sivustolta, jonka prosessin mukaan Trumpin 45 miljardin dollarin twiitti on paikkansa pitämätöntä asiaaa.
Mielenkiintoista ja ehkä tärkeääkin on huomioida, että Trump itse käyttää termiä ”valemedia”. Yksi kritiikin kohde on Amazonin perustajan Jeff Bezoksen omistama The Washington Post. Tässä esimerkki Trumpin tyylistä.
The Fake News Washington Post, Amazon’s “chief lobbyist,” has another (of many) phony headlines, “Trump Defiant As China Adds Trade Penalties.” WRONG! Should read, “Trump Defiant as U.S. Adds Trade Penalties, Will End Barriers And Massive I.P. Theft.” Typically bad reporting!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) April 5, 2018
Ja nyt siis puhutaan lehdestä, jota pidetään yleisesti toiseksi tärkeimpänä yhdysvaltalaisena päivittäisenä sanomalehtenä The New York Timesin jälkeen. Washington Post on myös voittanut huiman määrän Pulitzer palkintoja, josta viimeisin on vuodelta 2017.
Washington Postin mukaan, Trumpin motiivina on ainoastaan kostaa presidentille epäsuotuisten artikkelien julkaisemisesta.
Washington Post on myös tehnyt videon Trumpin Amazonia kohtaan kohdistettujen syytösten paikkaansa pitävyydestä.
Kokenut sijoittaja pitää päänsä kylmänä
Yhdysvaltojen presidentin syyttäminen kurssimanipulaatiosta valheellisiin tietoihin perustuen nyt ei ole vaihtoehto, mutta negatiivisten uutisten osuessa kohdalla sijoittajan yhtenä aitona vaihtoehtona on myydä osakkeensa.
On tietysti mahdollista, että huomion seurauksena Amazonin saamat alennukset postimaksuista tulevat tarkastelun alle ja että kurssilasku on perusteltu. On myös täysin mahdollista, että kurssilasku jatkuu entistäkin voimakkaampana.
Toisaalta löytyy niitä joiden mielestä twiitaten laskuun saadut osakekurssit ovat pikemminkin oston paikka.
Itse kannatan jälkimmäistä ja perustelen sitä muutamalla esimerkillä. Otetaan esimerkkinä 899 miljoonan dollarin video. Citron Research julkaisee lokakuussa tylyn raportin Shopify-nimisestä yrityksestä, jonka seurauksena osake tippuu vajaat kahdeksan prosenttia.
Alla on kuvaaja osakkeen kurssista lokakuun alusta maaliskuun alkuun. Kuvasta näkee, että jälkeenpäin tarkasteltuna osakkeen kurssi toipui varsin nopeasti.
Samainen Citron Research sai myös HubSpotin osakkeen laskuun varsin negatiivisella näkemyksellään joulukuun alussa. Jälleen on jälkeenpäin vaikea nähdä missä kohti sen maailmanlopun olisi pitänyt tulla.
Sitten on vielä sekin, että kun Trump valittiin presidentiksi, oli seurauksena Amazonin lähes 10 prosentin lasku seuraavan viiden päivän aikana.
Siitä kun mentiin vuosi eteenpäin, niin koko asiaa ei taidettu enää muistaa.
Vastuunrajoitus: kirjoittaja omistaa Amazonin osakkeita. Lisäksi muutama esimerkki ei suinkaan ole mikään statistiikan kriteerit täyttävä tutkimus ja osakekurssit voivat oikeasti laskea paljonkin ja pitkään.