Tullimaksu on teräkselle 25 prosenttia ja alumiinin tulli 10 prosenttia. Yhdysvallat kertoi toukokuun alussa lykkäävänsä muun muassa EU:lle kaavailtuja tuontitulleja kesäkuun 1. päivään asti. Lykkäys antoi EU:lle ja muille tuontitullien piiriin kuuluville maille aikaa etsiä sopua Yhdysvaltain kanssa.
USA:n presidentti Donald Trump on väläytellyt myös mahdollisuutta nostaa eurooppalaisten autojen tuontitulleja. Saksalaislehti Wirtschaftswochen mukaan Trump paljasti viime kuussa tapaamisessa Ranskan presidentille Emmanuel Macronille, että hän aikoo blokata saksalaiset luksusautojen valmistajat Yhdysvaltain markkinoilta. Saksalaiset autobrändit dominoivat tällä hetkellä Yhdysvaltain premium-autojen markkinoita peräti 90 prosentin myyntikakulla. Saksa on myös EU-alueen suurin autojen maahanviejä Yhdysvaltoihin.
Kanada ja Meksiko reagoivat USA:n päätökseen nopeasti. Ne ilmoittivat torstaina asettavansa tulleja vastaavasti USA:n tuonnilleen. Kanadan ulkoministerin Chrystia Freelandin mukaan maa aikoo vastata USA:n tulleihin dollari dollarilta.
Myös EU:lla on jo vastatoimet valmiina, kertoo Euroopan komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen Kauppalehdelle.
”Olemme tarjonneet mahdollisuutta rakentavaan sopuun, jossa alennettaisiin joitakin tulleja, harmonisoitaisiin kaupan standardeja ja kehitettäisiin WTO-järjestelmää. Tähän ei ole tartuttu”, Katainen toteaa.
Kataisen mukaan EU:n on haastettava Yhdysvallat tullien vuoksi oikeuteen WTO-tuomioistuimessa. EU-komission puheenjohtajan Jean-Claude Junckerin mukaan kyse on protektionismista eli Yhdysvaltain halusta suojata omaa talouttaan.
Ranskan presidentti Emmanuel Macron on puolestaan keskustellut Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin kanssa puhelimessa tänään voimaan astuvista tuontitulleista. Ranskan presidentin kanslian mukaan Macron kertoi Trumpille EU:lle asetettujen tuontitullien olevan laittomia ja että EU vastaa niihin tiukasti ja sopivassa määrin suhteessa Yhdysvaltojen toimiin.
Ranskan valtiovarainministeri Bruno Le Mairen mukaan Ranska ei suostu kauppaneuvotteluihin Yhdysvaltojen kanssa niin kauan kuin alumiini- ja terästullit ovat voimassa.
Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä arvioi, että Trump ja brexit vievät maailman uuteen aikaan, jota leimaavat nationalismi, merkantilismi ja suurvaltapolitiikka.
”Kun yhdistetään brexit ja Trump, saadaan kansainvälisen politiikan ja talouden murros, jota ei ole nähty sitten kylmän sodan päättymisen. Tämä on kaikkein oleellisin asia”, Penttilä sanoo Talouselämän haastattelussa.
EU:n mukaan kiistelyssä terästulleista on kyse teräksen ylituotannosta, jota Yhdysvallat on yrittänyt laittaa aisoihin. USA on perustellut korotuksia kansallisella turvallisuudella, mutta siitä ei ole EU:n mukaan kyse.
Saksan osakepörssi DAX rojahti eilen 1,4 prosenttia miinukselle tuontitullien vuoksi. Saksalaisissa pörssiyhtiöissä on paljon Yhdysvaltojen kanssa kauppaa tekeviä yhtiöitä.