Talouden trendit

Vihreiden kansanedustaja vaatii polttomoottoriautojen kieltämistä

Emma Kari kansanedustaja vihreät talous

Vihreiden kansanedustaja Emma Kari. Kuva: Jarno Lappalainen

Vihreiden kansanedustaja Emma Kari vaatii polttomoottoriautoille viimeistä myyntipäivää. Suomen liikenne pitää kansanedustajan mukaan sähköistää.

Kansanedustajan mukaan Suomen ilmastopaneeli antoi kuluvalla viikolla vahvan viestin niistä toimenpiteistä, joihin Suomen tulisi ryhtyä, jotta ilmastotavoitteet saavutettaisiin. Yksi keino on fossiiliautoilusta luopuminen.

”Liikenteen päästöt ovat noin 20 prosenttia Suomen päästöistä. Niitä tulisi vähentää kunnianhimoisesti. Tämä tarkoittaa myös sitä, että uusien polttomoottorihenkilöautojen myynti lopetetaan 2020-luvun loppuun mennessä. Emme voi laskea kaikkea vastuuta kuluttajien harteille, vaan nyt tarvitaan selkärankaa poliitikoilta”, Emma Kari toteaa tiedotteessaan.

Yksityisautoilun vähentämisen sijaan hallitus edistää polttomoottoriautoilua. Hallitus on esittänyt biopolttonesteiden sekoitevelvoitetta, joka sitoo Karin mielestä Suomen fossiilitalouteen. Lisäksi valtiovarainvaliokunnassa käsiteltiin tänään 50 miljoonan euron kevennystä ajoneuvoveroon. Kari vastusti esitystä.

”On täysin käsittämätöntä, että hallitus haluaa keventää autoilun verotusta. Se johtaa yksityisautoilun lisääntymiseen ja on ympäristölle haitallista. Meidän pitäisi sähköistää joukkoliikenne ja yksityisautot. Polttomoottoriautoille on asetettava viimeinen myyntipäivä. Myös polttomoottoriautojen maahantuonti on kiellettävä”, Kari sanoo.

Vihreät on esittänyt sähköautojen vapauttamista auto- ja ajoneuvoverosta määräajaksi, jotta autokanta uusiutuisi nopeammin. Samaan aikaan latausverkkoa tulisi laajentaa, jotta ihmiset rohkaistuvat hankkimaan sähköautoja. Myös sähköpyörien hankintaa tulisi määräaikaisesti tukea.

”Suomessa on valtavasti osaamista niin teknologiassa kuin ympäristöalallakin. Me voimme olla etujoukoissa torjumassa ilmastonmuutosta ja kehittämässä ympäristöystävällisiä ratkaisuja. Ensi kevään vaaleista on tehtävä ilmastovaalit, sillä ilmastonmuutoksen torjuminen vaatii toimenpiteitä nyt”, Kari sanoo.

Suomen hallitus on linjannut energia- ja ilmastostrategiassaan, että sähköautojen osuutta Suomen autokannasta tulee kasvattaa. Tavoite on, että Suomessa olisi 250 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä.

Liikenteen sähköistyessä fossiilisten polttoaineiden kulutus korvataan sähköllä. Vaikka liikenteen sähköistyminen kasvattaa sen sähkönkulutusta, ei sähkön kokonaiskulutuksen määrä välttämättä nouse merkittävästi, arvioi Suomen ilmastopaneeli viime elokuun raportissaan.

Ilmastopaneelin mukaan käytetyillä oletuksilla tavoitellun kokoinen sähköautokanta lisää sähkönkulutusta noin yhden terrawattitunnin (TWh) verran vuodessa. Vaikka kaikki Suomen noin 2,6 miljoonaa henkilöautoa olisivat sähkökäyttöisiä, sähkönkulutus ei tyypillisenä vuotena nousisi huomattavasti yli huippuvuoden 2007 tason, jolloin sähköä kulutettiin yhteensä yli 90 TWh.

Sähköautojen latauksen ajoittuminen samoille huippuhetkille muun sähkönkulutuksen kanssa voi kuitenkin lisätä tarvetta sähköverkon uusille investoinneille ja aiheuttaa lisäkustannuksia, raportissa todetaan. Lisäksi latauksen huono ajoitus voi lisätä kalliimpien ja saastuttavampien laitosten käyttöä sähköntuotannossa ja näin kasvattaa tuotannon päästöjä.

Kun sähköautojen määrä kasvaa, on niiden älykkääseen eli kontrolloituun lataamiseen kiinnitettävä huomiota, raportissa todetaan.

6 kommenttia

6 kommenttia

  1. Pekka

    11.11.2018 at 17:28

    Onneksi vihreät kansanedustajat julkaisevat tällaisia ajatuksia, jotta tavallisetkin kansalaiset ymmärtävät minkälaisia keskusteluja vihervasemmistolaiset siellä Kallion kahviloissa käyvät. Toki ajatus on hyvin kaunis, mutta realismin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Jos Emma Kari pääsisi tekemään päätöksiä, niin ei menisi montaakaan viikkoa, kun maa olisi kaaoksessa. Aina on hyvä, että on tavoitteita, mutta niiden pitää olla realistisia. Taas vihreiden kannatus putosi lähemmäksi kymmentä prosenttia. Jos sama meno jatkuu, niin ensi keväänä ollaan lähempänä viittä kuin kymmentä prosenttia. Ehkä hyvä Suomelle näin.

  2. Mike

    12.11.2018 at 10:32

    Hieno kommentti Emma ja kiva että sait tällä ulostulollasi vähän julkisuutta. Mutta mistä se sähkö tulee näihin sähköautoihin? Ai niin töpsölistähän se tulee, tuulivoimasta ja biokaasuista. Vuonna 2017 Suomessa oli liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa – siis näin pikkuruisessa maassa. Näiden lataukseen tarvitaan yhden ydinvoimalan verran kapasiteettia – eli sitä sähköä jota te vastustatte. Idealistista hömppää koko vihreiden touhu!!!

  3. #BÖLLIS

    13.11.2018 at 09:26

    Soon just niin.

  4. Autoilija joukkoliikenteen ulottumattomista

    13.11.2018 at 18:16

    Kyl mulle käy heti auton vaihto, jos saan uuden/uudehkon sähköauton alle 15t. 🙂

    • Jorma Erkkilä

      Jorma Erkkilä

      14.11.2018 at 15:08

      Siinähän se ydinongelma on. Sähköautot ovat vielä ihan tolkuttoman kalliita hankintahinnaltaan.

  5. Toni

    14.11.2018 at 18:23

    Jorman kanssa samoilla linjoilla. Sairaanhoitajan palkalla ei valitettavasti osteta Teslaa. Kokkarit kaikessa viisaudessaan keksi, että kyllähän sähköauton käyttövoimavero pitää olla vaikkakin verotus on päästöjen kanssa käsikädessä. Viro näyttää hienoa esimerkkiä e-auton hankinnassa tukemalla 19 000 €urolla. Emma ei valit ymmärrä, että esim Itä-suomessa ei valitettavassti pärjää ilman autoa. Liikenneyhteydet on heikot eivätkö todellakaan kata niin suurta aluetta, joka mahdollistaisi esim bussilla liikkumisen. Sähköautoilta pitäisi ehdottomasti poistaa autovero.

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:


< !—ReadPeak peruskoodi -->
< !—Improve Media -->

Copyright © 2018 Salkkumedia Oy

Ylös