Talouden trendit

Vihreiden kansanedustaja vaatii polttomoottoriautojen kieltämistä

Vihreiden kansanedustaja Emma Kari vaatii polttomoottoriautoille viimeistä myyntipäivää. Suomen liikenne pitää kansanedustajan mukaan sähköistää.

Emma Kari kansanedustaja vihreät talous

Vihreiden kansanedustaja Emma Kari. Kuva: Jarno Lappalainen

Vihreiden kansanedustaja Emma Kari vaatii polttomoottoriautoille viimeistä myyntipäivää. Suomen liikenne pitää kansanedustajan mukaan sähköistää.

Kansanedustajan mukaan Suomen ilmastopaneeli antoi kuluvalla viikolla vahvan viestin niistä toimenpiteistä, joihin Suomen tulisi ryhtyä, jotta ilmastotavoitteet saavutettaisiin. Yksi keino on fossiiliautoilusta luopuminen.

”Liikenteen päästöt ovat noin 20 prosenttia Suomen päästöistä. Niitä tulisi vähentää kunnianhimoisesti. Tämä tarkoittaa myös sitä, että uusien polttomoottorihenkilöautojen myynti lopetetaan 2020-luvun loppuun mennessä. Emme voi laskea kaikkea vastuuta kuluttajien harteille, vaan nyt tarvitaan selkärankaa poliitikoilta”, Emma Kari toteaa tiedotteessaan.

Yksityisautoilun vähentämisen sijaan hallitus edistää polttomoottoriautoilua. Hallitus on esittänyt biopolttonesteiden sekoitevelvoitetta, joka sitoo Karin mielestä Suomen fossiilitalouteen. Lisäksi valtiovarainvaliokunnassa käsiteltiin tänään 50 miljoonan euron kevennystä ajoneuvoveroon. Kari vastusti esitystä.

”On täysin käsittämätöntä, että hallitus haluaa keventää autoilun verotusta. Se johtaa yksityisautoilun lisääntymiseen ja on ympäristölle haitallista. Meidän pitäisi sähköistää joukkoliikenne ja yksityisautot. Polttomoottoriautoille on asetettava viimeinen myyntipäivä. Myös polttomoottoriautojen maahantuonti on kiellettävä”, Kari sanoo.

Vihreät on esittänyt sähköautojen vapauttamista auto- ja ajoneuvoverosta määräajaksi, jotta autokanta uusiutuisi nopeammin. Samaan aikaan latausverkkoa tulisi laajentaa, jotta ihmiset rohkaistuvat hankkimaan sähköautoja. Myös sähköpyörien hankintaa tulisi määräaikaisesti tukea.

”Suomessa on valtavasti osaamista niin teknologiassa kuin ympäristöalallakin. Me voimme olla etujoukoissa torjumassa ilmastonmuutosta ja kehittämässä ympäristöystävällisiä ratkaisuja. Ensi kevään vaaleista on tehtävä ilmastovaalit, sillä ilmastonmuutoksen torjuminen vaatii toimenpiteitä nyt”, Kari sanoo.

Suomen hallitus on linjannut energia- ja ilmastostrategiassaan, että sähköautojen osuutta Suomen autokannasta tulee kasvattaa. Tavoite on, että Suomessa olisi 250 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä.

Liikenteen sähköistyessä fossiilisten polttoaineiden kulutus korvataan sähköllä. Vaikka liikenteen sähköistyminen kasvattaa sen sähkönkulutusta, ei sähkön kokonaiskulutuksen määrä välttämättä nouse merkittävästi, arvioi Suomen ilmastopaneeli viime elokuun raportissaan.

Ilmastopaneelin mukaan käytetyillä oletuksilla tavoitellun kokoinen sähköautokanta lisää sähkönkulutusta noin yhden terrawattitunnin (TWh) verran vuodessa. Vaikka kaikki Suomen noin 2,6 miljoonaa henkilöautoa olisivat sähkökäyttöisiä, sähkönkulutus ei tyypillisenä vuotena nousisi huomattavasti yli huippuvuoden 2007 tason, jolloin sähköä kulutettiin yhteensä yli 90 TWh.

Sähköautojen latauksen ajoittuminen samoille huippuhetkille muun sähkönkulutuksen kanssa voi kuitenkin lisätä tarvetta sähköverkon uusille investoinneille ja aiheuttaa lisäkustannuksia, raportissa todetaan. Lisäksi latauksen huono ajoitus voi lisätä kalliimpien ja saastuttavampien laitosten käyttöä sähköntuotannossa ja näin kasvattaa tuotannon päästöjä.

Kun sähköautojen määrä kasvaa, on niiden älykkääseen eli kontrolloituun lataamiseen kiinnitettävä huomiota, raportissa todetaan.

12 kommenttia

12 kommenttia

  1. Pekka

    11.11.2018 at 17:28

    Onneksi vihreät kansanedustajat julkaisevat tällaisia ajatuksia, jotta tavallisetkin kansalaiset ymmärtävät minkälaisia keskusteluja vihervasemmistolaiset siellä Kallion kahviloissa käyvät. Toki ajatus on hyvin kaunis, mutta realismin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Jos Emma Kari pääsisi tekemään päätöksiä, niin ei menisi montaakaan viikkoa, kun maa olisi kaaoksessa. Aina on hyvä, että on tavoitteita, mutta niiden pitää olla realistisia. Taas vihreiden kannatus putosi lähemmäksi kymmentä prosenttia. Jos sama meno jatkuu, niin ensi keväänä ollaan lähempänä viittä kuin kymmentä prosenttia. Ehkä hyvä Suomelle näin.

  2. Mike

    12.11.2018 at 10:32

    Hieno kommentti Emma ja kiva että sait tällä ulostulollasi vähän julkisuutta. Mutta mistä se sähkö tulee näihin sähköautoihin? Ai niin töpsölistähän se tulee, tuulivoimasta ja biokaasuista. Vuonna 2017 Suomessa oli liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa – siis näin pikkuruisessa maassa. Näiden lataukseen tarvitaan yhden ydinvoimalan verran kapasiteettia – eli sitä sähköä jota te vastustatte. Idealistista hömppää koko vihreiden touhu!!!

  3. #BÖLLIS

    13.11.2018 at 09:26

    Soon just niin.

  4. Autoilija joukkoliikenteen ulottumattomista

    13.11.2018 at 18:16

    Kyl mulle käy heti auton vaihto, jos saan uuden/uudehkon sähköauton alle 15t. 🙂

    • Jorma Erkkilä

      14.11.2018 at 15:08

      Siinähän se ydinongelma on. Sähköautot ovat vielä ihan tolkuttoman kalliita hankintahinnaltaan.

    • OP

      31.12.2018 at 19:12

      -Autollani täytyy pystyä kulkemaan maantienopeuksia vähintään 600 km päivässä (työkeikkaa muutaman kerran kuussa). Kaupungissa en autoile.

      -Asun kerrostalossa, enkä käy autolla kauppakeskuksissa tms, missä auto seisoisi ptikiä aikoja. Auto pitää siis pystyä tankkaamaan/lataamaan alle 20 minuutissa ns. tien päällä.

      -Auto ei saa maksaa yli 5000 euroa.

  5. Toni

    14.11.2018 at 18:23

    Jorman kanssa samoilla linjoilla. Sairaanhoitajan palkalla ei valitettavasti osteta Teslaa. Kokkarit kaikessa viisaudessaan keksi, että kyllähän sähköauton käyttövoimavero pitää olla vaikkakin verotus on päästöjen kanssa käsikädessä. Viro näyttää hienoa esimerkkiä e-auton hankinnassa tukemalla 19 000 €urolla. Emma ei valit ymmärrä, että esim Itä-suomessa ei valitettavassti pärjää ilman autoa. Liikenneyhteydet on heikot eivätkö todellakaan kata niin suurta aluetta, joka mahdollistaisi esim bussilla liikkumisen. Sähköautoilta pitäisi ehdottomasti poistaa autovero.

    • Tuomas__

      22.12.2018 at 14:59

      ”Sähköautoilta pitäisi ehdottomasti poistaa autovero.”

      Ei missään tapauksessa. Käytännössä autoveron poistolla tuetaan juuri niitä ihmisiä joilla on varaa ostaa sähköauto alunperinkin, siis rikkainta yhtä prosenttia.

      Kun tämä sakki ei muutenkaan maksa (pääoma)tuloistaan mitään veroja, niin vielä pitäisi lisää antaa. Miksi? Kokoomuksen ’poista verot rikkailta’-politiikka paistaa taas.

      Halvimmissa sähköautoissa on autoveroa enää muutama tuhat euroa (mutta neljännes alvia), mutta verotonkin hinta on silti kymmeniätuhansia: Ei niitä tavallinen palkansaaja pysty mitenkään ostamaan kun ostovoima vuosi vuodelta laskee eikä nouse.

      Käytännössä käy niinkuin Norjassa jossa sähköautoilta poistettiin autovero: Myydyin sähköauto siellä on >100 000 euron Tesla. Isorikas saikin melkein 50 000 euron alennuksen hintaan, kyllä kannatti.

      Se maksaa silti 70 000e, niitä ei edes keskituloinen ostele. Norjassa isotuloisia riittää, täällä vähemmän. Norjassakin huomattiin että autoveron poisto oli vain ~100M euron vuosittainen lahjoitus ennestään rikkaimmalle kansanosalle ja sähköautojen verovapaus katosi yhtä nopeasti kuin tulikin. Kumma juttu, eikö olekin?

      Kun _keskimääräinen_ ostettava auto maksaa 10 000 euroa niin on selvää että menee vuosikymmeniä ennenkuin sähköautot keskimäärin maksavat sen. Jos koskaan: Sähköauton valmistaminen sekä ylläpitäminen pitkällä aikavälillä on erittäin kallista suhteessa tavalliseen autoon.

      Käytännössä pelkkä akusto maksaa keskihintaisen uuden tavallisen auton hinnan.

      Eikä sähkökään tule noin vain töpselistä, erityisesti PK-seudulla se tehdään merkittäviltä osiltaan hiilivoimalla. Realiteetti joka vihreiltä aina ”unohtuu” kun sähköautoista puhutaan. Aidon fanaatikon tunnusmerkki sellainen.

      Fanaatikkoahan ei todellisuus yhtään kiinnosta, kiinnostaa vain ajaa omia fantasioita _toisten ihmisten_ todellisuudeksi.

  6. Tuomas__

    22.12.2018 at 14:47

    ”polttomoottoriautojen maahantuonti on kiellettävä.”

    Kieltäminen on aina sellaista fasistista touhua, kun sen perusteeksi ei ole yhtään mitään muuta kuin politiikka, henkilöautot ovat Suomen CO2-päästöistä alle 5% ja Suomen päästöt globaalisti promilleja kaikesta: Ei mitän merkitystä. Natsit kielsivät juutalaiset, nykyajan fasistit kieltävät autoilijat.

    Ei ole kuin ajan kysymys kun keinotkin ovat samat: Fanaatikon fanatismilla kun ei ole mitään rajoja, järkeä kun ei ole eikä tule. Ei voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu.

    ””Liikenteen päästöt ovat noin 20 prosenttia Suomen päästöistä.”

    Hauskasti ennen autoilunvastustamisfasismia/veronkorotusfanatismia se oli 10%. Eikä liikenne ole merkittävästi kasvanut.

    Mutta joka tapauksessa tästä lentokoneet ja laivat ovat puolet, raskas maantieliikenne ja työkoneet neljänneksen ja henkilöautot neljänneksen.

    Silti Kari ei välitä mistään muusta kuin henkilöautoista yhtään mitään ja siis liikenteenkin päästöistä 3/4 menee täysin Karilta ohi. Ei ole sattuma tai tietämättömyyttä.

    Aito fanaatikko kun ei todellisuudesta välitä mitään, tärkeintä on päästä kieltämään inhottavia ihmisiä.

    Jos Suomesta joku aito uusfasistinen puolue/organisaatio pitää löytää niin omasta mielestään uusnatsit ovat aivan harrastelijoita ja todelliset fasistit löytyvät Sisäministeriöstä/Poliisista (Stasi-linja joka asiassa), STM:stä (absurdi alkoholi- ja tupakkapolitiikka) ja LVM:stä (henkilöautojen päästöt). Vihreät ovat varsin pitkällä samalla tiellä linkolalaisineen.

    Selvää tietenkin on että yksikään näistä todellisista fasisteista ei koskaan myönnä olevansa a) fasisti b) väärässä.

  7. Hande

    22.1.2019 at 03:00

    Eko E.K. katsonut liikaa Futuramaa, yhtä realistista! Ei jatkoon!

  8. Marko Leppänen

    22.1.2019 at 17:01

    Emma Kari ei ole huomannut, että tuohon 20% päästökakkuun liikenteeseen osalta kuuluu kaikki maaliikenne. Tieliikenne on tästä noin 90%, ja tästä taasen 58% on henkilöautoliikennettä (2015 tilanne). Nyt ollaankin enää n. 10 % päästöosuudessa. Eli vaikka koko henkilöautoliikenne sähköistettäisiin, päästöt eivät vähene viidenneksellä vaan kymmenyksellä. Tavaraliikenteen sähköistymistä saanee odotella vielä pitkään.

  9. Sepe Susi

    28.1.2019 at 10:15

    Nämä betonivihreät ovat täysin yössä. Samoin ovat täysin yössä nämä ilmastouskovaiset, jotka kuvittelevat, että ”Suomen esimerkillä” olisi jotain merkitystä päästöjen vähennyksissä.

    Eipä ole paljon Suomen esimerkki auttanut esimerkiksi metsiensuojelussa, väestönkasvun hillitsemisessä, mertensuojelussa jne jne.

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös