Desing- ja brändiyhtiön hurja vire jatkuu.
Aiemmin brändiyhtiö Marimekko arvioi 16.5. julkistetussa osavuosikatsauksessaan konsernin liikevaihdon vuonna 2019 olevan edellisvuotista korkeampi ja vertailukelpoisen liikevoiton olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla.
Marimekko nostaa nyt aiempaa arviotaan vuoden 2019 vertailukelpoisesta liikevoitosta ja muuttaa viittauksen edellisvuoden tasoon johtuen pääasiassa ennakoitua korkeammista odotetuista lisenssituotoista Aasian-Tyynenmeren alueelta.
Uuden arvion mukaan yhtiö arvioi vertailukelpoisen liikevoiton vuonna 2019 olevan edellisvuotista korkeampi, arviolta enintään noin 15 miljoonaa euroa.
Osavuosikatsauksessa annettu arvio liikevaihdosta pysyy ennallaan. Päivitetty arvio kuuluu kokonaisuudessaan seuraavasti: Marimekko-konsernin liikevaihdon arvioidaan vuonna 2019 olevan edellisvuotista korkeampi ja myös vertailukelpoisen liikevoiton ennakoidaan olevan edellisvuotista korkeampi, arviolta enintään noin 15 miljoonaa euroa.
Marimekon liiketoiminnan kausiluonteisuudesta johtuen liikevaihto- ja tuloskertymä painottuu yleensä tilivuoden kahdelle viimeiselle neljännekselle, ja näin arvioidaan olevan myös vuonna 2019. Vuoden viimeisellä neljänneksellä erityisesti joulukaupan osuus myynnistä on merkittävä, ja joulusesongin onnistuminen vaikuttaa koko vuoden tulokseen.
Yhtiö kertoi osavuosikatsauksessaan, että vuoden 2018 kotimaan tukkumyyntiin vaikuttivat positiivisesti kertaluonteiset kampanjatoimitukset; vastaavansuuruisia kampanjatoimituksia ei ole vuonna 2019. Vuonna 2018 kampanjatoimituksia oli jokaisella neljänneksellä, ja suurimmat toimitukset ajoittuivat toiselle ja viimeiselle neljännekselle.
Yhtiö arvioi kasvupanostusten myötä loppuvuoteen ajoittuvan enemmän kuluja kuin vuonna 2018. Myös johtoryhmälle suunnatun pitkäaikaisen osakeperusteisen kannustinjärjestelmän laskennallisten vaikutusten ennakoidaan heikentävän yhtiön tulosta vuonna 2019.
Vaikutukset riippuvat yhtiön osakkeen kurssikehityksestä vuoden aikana. Lisäksi Marimekon tietoon on tullut harmaavientitapauksia, joiden osalta se on ryhtynyt toimenpiteisiin ja joiden kontrolloimisella saattaa olla heikentävä vaikutus yhtiön myyntiin ja tulokseen.
Marimekko on kääntänyt tuloskehityksensä selvään noususuuntaan viimeisten kolmen vuoden aikana. Vuonna 2015 yhtiön liikevoitto oli alle kaksi miljoonaa, kun se viime vuonna nousi jo 18 miljoonaan euroon.
Alkuvuonna Marimekon tulos parani selvästi. Vertailukelpoinen liikevoitto nousi tammi–maaliskuussa 2,6 miljoonaan euroon viime vuoden 1,2 miljoonasta eurosta.
Yhtiön oman pääoman tuotto on samalla noussut peräti 40 prosenttiin.
Verkkomyynti, partnerivetoinen Aasian-vähittäiskauppa sekä Marimekko-myymälöiden neliömyynnin tehostaminen toimivat yhtiön kasvun vetureina.
Vuonna 2018 Marimekon tuotteiden brändimyynti oli 248 miljoonaa euroa ja yhtiön liikevaihto 112 miljoonaa euroa.
Marimekko-myymälöitä on noin 150 eri puolilla maailmaa. Keskeisiä markkinoita ovat Pohjois-Eurooppa, Pohjois-Amerikka ja Aasian-Tyynenmeren alue. Konsernin palveluksessa on noin 450 henkeä. Yhtiön osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.marimekko.com
Marimekon puolivuosikatsaus tammi-kesäkuulta julkistetaan torstaina 15.8.2019 klo 8.30.