Markkinakommentit

Miksi yrityksiä ostetaan pois Helsingin pörssistä?

Helsingin pörssistä on ostettu pois vuoden aikana jo iso liuta pörssiyhtiöitä.

Helsingin Pörssistä on ostettu pois viimeisen vuoden aikana seitsemän yhtiötä: Amer Sports, DNA, Kotipizza, Pöyry, Silmäasema, Technopolis ja Ramirent.

Lisää yritysostoja on tulossa.

Tällä viikolla varmistui, että hollantilainen Boels Topholding ja laitevuokraaja Cramo ovat allekirjoittaneet yhdistymissopimuksen, jonka mukaisesti Boels tekee vapaaehtoisen hallituksen suositteleman julkisen käteisostotarjouksen kaikista Cramon liikkeeseen lasketuista ja ulkona olevista osakkeista, jotka eivät ole Cramon tai sen tytäryhtiöiden hallussa. Ostotarjouksen myötä Boels vetää Cramon pois pörssistä.

Aiemmin tässä kuussa Mehiläinen antoi julkisen ostotarjouksen sosiaali- ja terveysalan yhtiö Pihlajalinnan osakkeista. Pihlajalinnan osake kipusi tänään yli 40 prosenttia. Pörssin oululainen kiinteistöyhtiö Hoivatilat Oy kertoi puolestaan kuun alussa allekirjoittaneensa yhdistymissopimuksen belgialaisen Aedifican tytäryhtiön Aureit Holding Oy:n kanssa.

Mistä viime aikojen kiinnostus Helsingin pörssin yhtiöitä kohtaan johtuu?

OP:n osakeantien ja listautumisien yksikönpäällikkö Pekka Suhonen kertoo OP:n artikkelissa, että monien ostajayritysten orgaaninen kasvu on ollut viime vuosina tahmeaa. Yritykset hakevat yritysostoilla siis kasvua.

Suhosen mukaan myös rahoitusta yritysostoille on ollut hyvin saatavilla, ja raha on ollut alhaisten korkojen maailmassa edullista.

Pörssiyhtiöiden arvostustasotkin ovat olleet alhaalla, koska Helsingin pörssi laski voimakkaasti viime vuoden syksyllä eikä kesän 2018 kurssitasolle olla vieläkään täysin palattu, Suhonen toteaa. Yritysostajat aktivoituvat Suhosen mukaan usein silloin, kun kurssit laskevat.

Suhonen ennustaa, että yrityskauppoja tulee vielä lisää, koska rahoitusta yrityskaupoille on edelleen saatavilla.

Pörssiyhtiö on todennäköisemmin ostokohteena silloin, kun siltä puuttuu pitkäjänteinen ankkuriomistaja tai jos yhtiö toimii sellaisessa markkinassa, jossa on konsolidaatio- ja synergiapotentiaalia, arvioi OP:n pääanalyytikko Antti Saari.

Saaren mukaan ostokohteilla on yleensä jotain erityistä, kuten tunnettu brändi, teknologista osaamista tai merkittävä jalansija ”hitaasti elävällä ” markkinalla.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös