Yrittäjyys

Miljonääri paljastaa 3 neuvoa liiketoimintaan kriisin keskellä

Mitä kääntöliikkeitä yrityksen toiminta vaatii kriisin keskellä?

Itse uransa luonut miljonääri, kiinteistömoguli ja Leijonan luola -ohjelmasta tuttu Barbara Corcoran uskoo, että kriisitilanteesta voi poikia uusia mahdollisuuksia.

Barbara Corcoran on selvinnyt monesta taloudellisesta fiaskosta. Syyskuun 11. päivän traagiset terroriteot pysäyttivät hänen New Yorkissa sijaitsevan kiinteistöliiketoiminnan. Kukaan hänen palkkaamistaan kiinteistövälittäjistä eivät saaneet myytyä yhtäkään asuntoa moneen kuukauteen. Corcoran oli valmis laittamaan lapun luukulle.

”Olen oppinut kaikista näistä kriiseistä vuosien aikana sen, että kun asiat menevät mönkään, ne tekevät myös kovan paluun”, Corcoran kertoi Business Unusual-podcastissaan. Hän kokosi kasaan neuvoja yrityksenomistajille, joiden elämä on mullistunut ja tulevaisuus on epävarmaa koronaviruspandemian takia.

Hyödynnä hiljaisuus

Jokaisen yritystoiminnan pysäyttävää kriisiä seuraa Corcoranin mukaan pitkä hiljaisuus. On luonnollista, että tämä aiheuttaa ahdinkoa ja stressiä. Yritys ei ole enää sitä, mitä se oli ennen kriisiä, tai sitä ei huonoimmassa tapauksessa ole enää olemassa.

Älykkäät ihmiset käyttävät hiljaisuuden hyväkseen. Älä istu ja odota toimettomana niin pitkään, että talous palaa ennalleen, vaan valmistaudu siihen. Kuka tulevaisuuden asiakkaasi tai kuluttaja on? Miten yrityksen toiminta palvelee uutta kohderyhmääsi? Kenet palkkaat auttamaan sinua luomaan uutta liiketoimintaa?

”Se antaa sinulle mahdollisuuden hengähtää ja laatia suunnitelman seuraavalle vuodelle”, Corcoran kertoo.

Aloita neuvottelemaan tulevia sopimuksia

Leijonan luola -tähti uskoo, että tämäkin kriisi tulee loppumaan, mutta vain taitavat yrittävät tulevat selviämään toiselle puolelle. Vaikka tuntuisi mahdottomalta ajatella tulevaa, kun et tiedä miten maksat liiketilojen vuokran huomenna, Corcoran suosittelee yrittäjiä valmistautumaan ja aloittamaan neuvottelemaan tulevia sopimuksia jo nyt.

Tiukka kääntöliike asiakkaiden pitämiseksi

Toimi nopeasti ja tee tarvittavia säätöjä, jotta pidät liiketoiminnan käynnissä. Pohdi, missä tavoitat asiakkaasi parhaiten. Näin varmistat, että asiakkaat tietävät uusista tarjouksista. Jos sinulla on suhteellisen pieni määrä asiakkaita, Corcoran ehdottaa, että otat yhteyttä jokaiseen suoraan. Tee tämä ennen kuin menetät heidät.

”Ei kannata ratkoa ongelmaa ja tarjota ratkaisua liian myöhään, kun asiakkaasi ovat jo jättäneet sinut. Haluat tarjota ratkaisun nyt, kun siihen on vielä mahdollisuus”.

Monet yhtiöt ovat mukautuneet muuttuneeseen markkinaan

Monet yritykset ovat jo tehneet tarvittavia kääntöliikkeitä. Michelin-tähden ravintolat, jotka ovat sulkeneet ruokasalit, tarjoavat asiakkailleen take away -ruokaa. Kivijalkakaupat ovat avanneet nopeasti verkkokauppoja, ja joogastudiot tarjoavat virtuaalitunteja Zoomin välityksellä.

Verkkokauppajätit hyötyvät nykyisestä tilanteesta, eikä ollut yllättävää, että Amazon ilmoitti palkkaavansa 100 000 uutta työntekijää Yhdysvalloissa. Marmain mukaan Suomessa ruoan verkkokauppa on pyrähtänyt rajuun nousuun.

”Koronatilanne pakottaa muuttamaan toimintaa. Toivottavasti tämän jäljiltä ollaan vahvempia”, kertoo Leadoo MT:n markkinointijohtaja Santtu Kottila Marmaille.

Leadoo Marketing Technologies kehittää chattibotteja, joiden avulla yritykset voivat kasvattaa verkkosivujensa myyntiä. Suomalaiselle startupille tuli yllätyksenä, että valtaosa asiakkaista on pieniä tai keskisuuria yrityksiä. Asiakkaiden verkkoliikenne on kasvanut 223 prosenttia, Kottilan mukaan.

Ei ole varmaa, miten koronavirus tulee vaikuttamaan talouteen pitkällä aikavälillä, mutta tästä Corcoran on varma: talous tulee elpymään. Jos pystyt ratkomaan ongelmia, olla luova ja suunnitella tulevaisuutta jo nyt – kun muut luovuttavat – yrityksesi on erinomaisessa asemassa palaamaan takaisin vahvempana kuin koskaan.

Lähteet: Inc. ja Marmai.

Kommentoi
Ylös
>