Korona kurittaa globaali taloutta kovalla kädellä, mutta Nasdaq 100 -indeksi on 28 prosenttia korkeammalla tasolla kuin vuosi sitten.
Yksi jos toinenkin asiantuntija on tuonut esiin huolensa siitä, miten osakekurssit ovat irronneet reaalitaloudesta. Otsikkotasollakin sijoittajan eteen nousee kuvauksia siitä, miten ”meno on täysin irti reaalitaloudesta”.
Koronasta huolimatta Nasdaq 100 -indeksi on noussut huimat 28 prosenttia vuodentakaisista tasoistaan. Vuosituhannen vaihteen dotcom-kuplan valossa moni ajattelee, että tässäkin on nyt käsillä kupla.
Ajatusta kuplasta tukee se, että vaikkeivat koronarajoitteet teknologiayritysten digitaalisten tuotteiden myyntiin suoraan vaikuttaisikaan, tulevat koronarajoitteet vaikuttamaan asiakkaiden maksukyvyn kautta myös teknologiayriksiin.
Tarjolla on kuitenkin myös reaalitalouteen kytkettyjä, vaihtoehtoisia selityksiä, entistä korkeammille osakkeiden hinnoille. Tässä niistä viisi.
1) Amazonilla menee hyvin
Aloitetaan konkreettisen esimerkin kautta. Amazon on teknologiajätti, jonka liiketoiminta on hyötynyt koronan aiheuttamasta tilanteesta. Konkreettisesti tämä näkyy niin, että Amazon palkkaa 100 000 uutta työntekijää.
Tämä niin massiivinen määrä työntekijöitä, että jo niiden palkkaamiseen tarvitaan iso liuta työntekijöitä. Pian Amazon kuitenkin ilmoitti palkkaavansa vielä 75 000 uutta työntekijää tuon aiemmin ilmoitetun lisäksi.
Kaiken kaikkiaan Amazon siis palkkaa kriisin keskellä enemmän uusia työntekijöitä kuin mitä yhdenkään suomalaisen pörssiyrityksen palkkalistoilta löytyy.
Näin merkittävää rekrytointia ei tapahtuisi, mikäli koronakriisin yleisesti aiheuttama heikennys yritysten ja kuluttajien maksukykyyn aidosti vaarantaisi Amazonin liiketoiminnan.
2) Amazonin osakekurssin kehitys on perustunut kasvuun, ei hypetykseen
Koska vuosituhannen vaihteen teknokupla perustui liian suuriin tulevaisuudenodotuksiin, tulee takaraivoon ajatus siitä, että kaikkien erittäin voimakkaasti nousseiden teknologiaosakkeiden hinta perustuu automaattisesti ylisuuriin odotuksiin, ei reaalitalouteen.
Amazonin kohdalla ajatuksen voi teilata katsomalla historiallisia arvostustasoja. Osakkeen hinta suhteutettuna liikevaihtoon on toki hieman noussut viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Arvostuskertoimen nousu ei kuitenkaan riitä selittämään sitä massiivista kurssinousua, josta Amazonin osakkaat ovat samana aikana päässeet nauttimaan.
Mennyt kurssinousu selittyykin kasvulla, eli reaalitalouden kautta.
3) Monilla muillakin menee hyvin
Sijoittajan on hyvä kyetä erottamaan reaalitalous ja tulevaisuuden odotukset.
Tulevaisuuden odotuksia ovat niin usko paremmasta huomisesta, kuin usko siitä, että koronan negatiiviset talousvaikutukset tulevat lopulta valumaan koko talouteen ja kaikille toimialoille.
Reaalitaloutta ovat taas yritysten raportoimat osavuotiskatsaukset. Ne kertovat miten oikeasti kävi. Koronan vaikutukset tulevat näkymään selkeämmin toisen vuosineljänneksen tulosjulkistusten yhteydessä, mutta kyllä niitä vaikutuksia osittain ensimmäisenkin vuosineljänneksen kohdalla näkee.
Esimerkiksi Finnairin liikevaihto tippui ensimmäisellä vuosineljänneksellä 16 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna.
Samaan aikaan toteutuneiden tulosten perusteella useampikin teknologiayhtiö vaikuttaa jatkaneen liikevaihdolla mitattua kasvuaan.
4) Osakekurssit ovat nousseet tulosjulkistusten myötä
Analyytikoilla on odotuksia yritysten tulevaisuudenkasvusta ja näihin oletuksiin perustuen he tekevät laskelman siitä mikä osakkeen hinnan tulisi olla.
Kun yritys julkaisee tuloksen oleellista, on miten toteutunut tulos (reaalitalous), suhtautuu odotuksiin (analyytikoiden oletukset ja laskelmat).
Monen teknologiayrityksen tulos on ollut odotuksia parempi.
Mercado Libre julkaisu analyytikoiden konsensusta suuremman liikevaihdon ja odotuksia paremman osakekohtaisen tuloksen. Tämän seurauksena osakekurssi nousi 5,4 prosenttia.
5) Monen teknologiayrityksen kommentit tulevasta ovat olleet positiivisia
Uutisten jatkuvasti päivittäessä lomautettavien määrää tulee selväksi, että koronalla on erittäin iso vaikutus talouteen. Mieleen hiipii ajatus, ettei juuri mikään yritys voi välttyä säästötoimilta ja lomautuksilta. Asiaa kannattaa kuitenkin tarkastella sitä kautta mitä yritykset kertovat tulosjulkistusten ja sijoittajatapaamisten yhteydessä.
Tässä muutama esimerkki.
”…itse asiassa palkkasimme 1500 uutta työntekijää keskellä COVID-kriisiä. 1500 ihmistä…emme tule lomauttamaan sinua, emme tule irtisanomaan sinua…”, William R. McDermott, President, CEO & Director, ServiceNow, Inc.
”…perustuen siihen mitä tällä hetkellä tiedämme makrotalouden tilasta ja COVID-19:sta nostamme ohjeistusta vuoden 2020 osalta…” David M. Obstler, CFO, Datadog, Inc.
”… maaliskuun puolivälistä lähtien Dropboxin yrityskäyttäjäkokeilut nousivat 40% verrattuna aikaan ennen koronaa…” Andrew W. Houston, Co-Founder, CEO, President & Chairman, Dropbox, Inc.
”…ei ole hyvä aika tehdä perinteistä markkinointia, on todella hyvä aika tehdä inbound-markkinointia…” Brian Halligan, Co-Founder, Chairman & CEO, HubSpot, Inc.