Netflix odottaa uusien tilaajien määrän rajua hiipumista kolmannella vuosineljänneksellä.
Suoratoistopalvelua tarjoava teknojätti Netflix on kasvuyhtiö, johon sijoittajat ovat ladanneet kovat odotukset. Siitä kertoo osakkeen arvostustaso: perjantain kurssilaskunkin jälkeen tämän vuoden odotetulla 6,2 dollarin osakekohtaisella tuloksella osakkeen P/E-kerroin on 79x.
Osakkeen hinta on jo niin kova, ettei sijoittajille riitä pelkkä tilaajien, liikevaihdon ja osakekohtaisen tuloksen kasvu. Kaikkien niiden pitää kasvaa kovalla kulmakertoimilla.
Netflix raportoikin toisella vuosineljänneksellä 10,1 miljoonaa uutta tilaajaa ja merkittävän liikevaihdon tuloksen kasvun, mutta silti osakekurssi pakitti perjantaina Nasdaq-pörssissä 6,5 prosenttia.
Huhti-kesäkuun 10,1 miljoonaa uutta tilaajaa oli jo toinen vuosineljännes, jolloin tilaajia tuli lisää yli 10 miljoonaa. Tilaajien kasvu oli myös odotettua kovempaa, sillä analyytikoiden odotuksissa oli keskimäärin hieman alle 8,3 miljoonaa uutta tilaajaa. Netflix oli itse ennustanut huhtikuussa vain 7,5 miljoonaa uutta tilaajaa toiselle kvartaalille.
Liikevaihto ylitti hieman odotukset. Se oli 6,15 miljardia dollaria, kun analyytikot odottivat keskimäärin 6,08 miljardia dollaria.
Yhtiön tulos nousi reippaasti viime vuodesta. Toisen vuosineljänneksen osakekohtainen tulos kipusi 1,59 dollariin, kun viime vuonna se oli 0,6 miljoonaa euroa. Tuloskasvu jäi kuitenkin Factsetin keräämästä analyytikoiden 1,82 dollarin odotuksesta, mikä selittänee perjantain kurssilaskun.
Sijoittajakirjeessään Netflixin johto kertoo, että he odottavat palvelun käyttäjien määrän kasvuun merkittävää hidastumista kolmannella vuosineljänneksellä. Tuolloin johdon odotuksissa on vain 2,5 miljoonaa uutta tilaajaa. Analyytikoiden odotuksissa oli 5,4 miljoonaa uutta tilaajaa.
Kolmannella kvartaalilla johto odottaa 6,33 miljardin dollarin liikevaihtoa ja 2,09 dollarin osakekohtaista tulosta. Tuloskasvun siis odotetaan jatkavan reipasta kasvuaan.
Netflixin oma TV-sarjatuotanto on näyttänyt toisella vuosineljänneksellä voimansa. USA:n 20 katsotuimmasta TV-ohjelmasta 11 olivat Netflix-tuotantoa ja 20 suosituimmasta elokuvasta seitsemän oli Netflixin elokuvia.
Lue myös tämä: Mitä on kasvusijoittaminen? | SalkunRakentaja-podi