Jo etukäteen oli tiedossa, että Wärtsilän loka-joulukuu on yhtiölle vaikea. Koronapandemian puhkeaminen ja ympäri maailmaa tehdyt toimenpiteet sen leviämisen estämiseksi vaikuttivat voimakkaasti Wärtsilän loppumarkkinoihin.
Yhtiön tulosraportin avainluvut ovatkin karut.
Tilauskertymä laski viimeisellä vuosineljänneksellä peräti 28 prosenttia 1,1 miljardiin euroon, liikevaihto laski 28 prosenttia 1,2 miljardiin euroon ja vertailukelpoinen liiketulos laski 49 prosenttia 103 miljoonaan euroon.
Analyytikoiden konsensusodotuksena oli lähes 130 miljoonan euron vertailukelpoinen liiketulos, joten tulosromahdus oli odotettuakin syvempi.
Wärtsilän konsernijohtaja Jaakko Eskola toteaa, että alustilausten määrä laski ennätyksellisen alhaiselle tasolle, investointeja uuteen voimalaitoskapasiteettiin lykättiin ja huoltotoimintaa siirrettiin tuonnemmaksi, koska laitteiden käyttöasteet laskivat ja matkustusrajoitukset rajoittivat huoltoinsinöörien liikkuvuutta.
Wärtsilä ennakoi lyhyen aikavälin kysyntäympäristön olevan samankaltainen kuin viime vuoden vastaavalla ajanjaksolla. Ennustettavuus on kuitenkin edelleen rajallinen, ja vallitsevat markkinaolosuhteet tekevät näkymästä epävarman.
Nousuvaraa pitkällä aikavälillä
Wärtsilän vaikeuksista huolimatta Handelsbankenilta riittää uskoa yhtiöön.
”Mennyt on mennyttä, nyt katse tulevaan”, pankin analyytikko Timo Heinonen toteaa Handelsbankenin aamukatsauksessa.
”Wärtsilän Q4-tlaukset putosivat 28 % ja koko vuoden tilaukset laskivat, mikä tarjoaa tälle vuodelle erittäin helpot vertailutasot. Odotamme yhä elpymistä tilauksissa vuoden lopulla, ja pidämme tavoitehintamme sekä suosituksemme ennallaan”, Heinonen toteaa.
Tätäkin enemmän Handelsbanken näkee nousuvaraa osakkeelle pitkällä aikavälillä.
”Mieluista on se, että Wärtsilä jatkaa tutkimukseen ja kehitykseen investoimista valmistautuakseen vihreään vallankumoukseen sen sijaan, että se vain leikkaisi kustannuksiaan tukeakseen lyhyen aikavälin tuottoja.”
Heinonen muistuttaa, että Wärtsilä on tunnettu LNG-arvoketjussa ja auttaa ratkaisuillaan muita yhtiöitä saavuttamaan lyhyen aikavälin päästötavoitteitaan.
”Wärtsilällä vaikuttaa olevan vahva jalansija myös tulevaisuuden moottoreiden kehittämisessä. Tällaiset moottorit voivat toimia esim. ammoniakilla tai vedyllä.”
Wärtsilä tarjoaa myös ohjelmistoratkaisuja
Analyytikon mukaan kyse ei kuitenkaan ole vain Wärtsilän moottoreista. Yhtiö tekee muutakin mielenkiintoista.
”Wärtsilä on johtava toimija myös merenkulun ohjelmistoratkaisuissa, kuten reittien optimoinnissa. Yhtiö vaikuttaa olevan vahvoilla myös varastoinnissa. Varastoinnin osuus Energy-segmentin tilauksista oli yli 20 prosenttia”, Heinonen toteaa.
Wärtsilän strategiana on panostaa digitalisaatioon. Se pyrkii laitteiden suorituskyvyn optimointiin päivityksillä, modernisoinneilla, polttoainekonversioilla ja turvallisuusratkaisuilla sekä data-analytiikkaa ja tekoälyä hyödyntämällä, mikä tukee myös asiakkaiden liiketoimintaan liittyvää päätöksentekoa.
Verkottumisen ja älykkäiden teknologioiden avulla optimoidaan laitteiden suorituskykyä ja tarjotaan strategisesti tärkeää tietoa, joka auttaa asiakkaita kasvattamaan liiketoimintaansa. Laitteiden hallinta tukee elinkaariratkaisujen kysyntää tulevaisuudessa ja mahdollistaa uudet ”as-a-service” -liiketoimintamallit.
Handelsbankenin suositus Wärtsilän osakkeelle on edelleen osta ja osakkeen tavoitehinta on 12 euroa. Tavoitehinta ylittää selvästi osakkeen tämän hetken vajaan 8,1 euron kurssinoteerauksen.
Wärtsilän konsensusennusteella laskettu P/E-kerroin on tällä hetkellä 19x. Osakekohtaisen tuloksen ennustetaan nousevan ensi vuonna 0,32 euroon viime vuoden 0,28 eurosta. Ensi vuodelle odotuksissa on keskimäärin 0,36 euron osakekohtainen tulos.