Sijoittaminen

Sijoittaja, tässä viiden kohdan lista erottamaan hype ja laatu toisistaan

Megatrendeihin sijoittaminen voi olla hyvinkin toimiva strategia, kunhan muistaa ettei megatrendin keskiössä toimiminen vielä takaa mitään.

Vastuullinen sijoittaminen on nyt megatrendi. Morningstarin tuoreen raportin mukaan ESG-rahastoissa rikotaan nyt ennätyksiä niin rahastoihin sisään virtaavien varojen, hallinnan alla olevan varallisuuden kuin uusien tuotelanseeraustenkin osalta. Megatrendin päälle voi syntyä hyvinkin pitkäkestoinen menestystarina, eikä pitkäkestoista menestystarinaa kannata heti lähteä myymään ihan tuosta vaan. 

Toisaalta megatrendeihin pohjaava osakepoiminta voi johtaa myös ongelmiin. Jos osakkeita alkaa poimimaan pelkkään megatrendiin perustuen, voi seurauksena olla puhtaan hypen päälle rakennettu salkku. Hype on sitä, että tuotekehitysvaiheessa olevalla autonvalmistajalle annetaan 87 miljardin dollarin arvo. Se 87 miljardia on aika paljon. Se on enemmän kuin Ford tai enemmän kuin Nesteen ja Nokian yhteenlaskettu markkina-arvo. 

Tällaiset vertaukset eivät välttämättä paljoa hetkauta. Onhan Teslan markkina-arvoa verrattua vuosien aikana ties mihin ja kuitenkin Elon Musk on kerta toisensa jälkeen todistanut epäilyt vääriksi. Alla viisi laadullista tekijää erottamaan Tesla ja 87miljardin dollarin Evergrande NEV toisistaan. 

1.    Teknologia 

Teslan menestystä selittää ylivoimainen teknologia. Daimler, Mercedes ja Toyota käyttivät kaikki Teslan teknologiaa. Teslan suorituskyky ei kuitenkaan rakennu yksittäisen teknologian varaan vaan näiden teknologioiden integrointiin.

Evergrande NEV on ulkoistanut tuotekehityksensä. On hyvin vaikea nähdä, että tällaisella strategialla olisi mahdollista rakentaa kilpailijoita parempaa teknologiaa. 

2.    Monopolistrategia

Teslan perusstrategia perustunee Pay Pal:in ajan oppeihin. Ainakin perusote on samanlainen. Rakenna ylivoimainen tuote ja valtaa pieni markkina nopeasti. Ota resurssit ja siirry seuraavaan markkinaan. 

Evergrande NEV yrittää tehdä kerralla kaiken. Suunnitelmissa on tuoda markkinoille kertaheitolla neljä eri mallia. Ilmeisesti sen vertaa helppoa toimintaa, että sähköautoyhtiön työntekijöitä voi siinä samalla valjastaa tukemaan emoyhtiön kiinteistöliiketoimintaa.

3.    Tiimi

Elon Muskissa yhdistyy insinööri ja liikemies, häntä nimitellään vuosisadan innovaattoriksi ja verrataan Thomas Edisoniin. Kyse ei ole kuitenkaan pelkästään Elon Muskista, vaan koko tiimistä ja innovaatiokulttuurista.

Evergrande NEV on ehkä ymmärrettävistäkin syistä ulkoistanut laajan osan tuotekehitystään. Emoyrityksen toimialana on kuitenkin kiinteistösijoittaminen. 

4.    Näytöt

Tesla toimitti lähes 500 000 autoa vuonna 2020. Teslan kohdalla on paikallaan puhua nimenomaan toimitetuista, ei myydyistä, autoista. Syynä on se, että Tesla ei ole ollut kysyntärajoitettu pitkään aikaan. Tuotanto on edelleen pullonkaula, mutta Teslalla on jo näyttöjä tuotannon kasvattamisesta. 

Evergrande NEV ei ole myynyt vielä ainuttakaan sähköistä autoa. Sillä on sijoittajille annettu lupaus tulevaisuudessa tapahtuvasta tuotannosta, mutta näytöt puuttuvat. Saako Evergrande NEV massatuotantoa käyntiin ylipäätään? Saako Evergrande NEV myytyä ne autot mitä se tulevaisuudessa aikoo valmistaa? Siinäpä muutama aika oleellinen kysymys.

5.    Kokemus

Tesla on perustettu vuonna 2003. Samalla Teslalla on ollut yksi merkittävä etu puolellaan. Teslan ei ole tarvinnut kilpailla Teslan kanssa. Kilpailua on toki ollut, mutta se ollut sähköauton ja polttomoottoriauton välistä kilpailua. Vuodesta 2003 on aika pitkä aika ja sinä aikana teknologia on ehtinyt kehittymään merkittävästi. 

Evergrande NEV on perustettu vuonna 2019 ja se joutuu kilpailemaan paitsi Teslan, niin myös muiden sähköautovalmistajien kanssa. Yritys on saanut kassaansa merkittävän määrän rahallista pääomaa, mutta sen onnistuessaankin sen pääoman muuttaminen sähköautojen tuotannoksi tulee viemään aikaa. 

Megatrendisijoittajan kannattaa olla huolellinen osakevalinnoissaan. Megatrendi auttaa varmasti hyviä yrityksiä menestymään, mutta megatrendin keskiössä toimiminen ei yksinään takaa vielä mitään.

Evergrande NEV on kiinasta, mutta jenkeissäkin osataan megatrendeihin perustuvia lupauksia arvostaa. Lucid Motors arvostettiin parhaimmillaan 104 miljardiin dollariin ilman yhtään myytyä autoa ja kyllä Nikolankin osakkeella on pystynyt todella mojovaa hypeen perustuvaa tappiota tekemään. 

Kommentoi
Ylös
>