
Sosiaalisen median teknojätti Facebook raportoi toisen vuosineljänneksen tulosraporttinsa keskiviikkona markkinoiden sulkeuduttua.
Yhtiön mainostulot kasvoivat väkevästi ja myynti nousi huhti-kesäkuussa yli 29 miljardiin dollariin, kun analyytikoiden konsensusodotus oli alle 19 miljardia dollaria. Liikevaihto kasvoi vuoden takaisesta 56 prosenttia, mikä kovin kasvuvauhti viiteen vuoteen.
Osakekohtainen tulos nousi puolestaan 3,6 dollariin, analyytikoiden konsensusodotuksen ollessa 3,0 dollaria.
Facebookin käyttäjämäärä kasvoi vuoden takaisesta seitsemällä prosentilla 2,9 miljardiin käyttäjään, mikä oli analyytikoiden odotusten mukainen käyttäjämäärä. Päivittäisten käyttäjien määrä oli 1,91 miljardia käyttäjää, mikä sekin oli odotettua. Lisäksi noin 3,5 miljardia ihmistä, noin 12 prosenttia viime vuotta enemmän, käyttää ainakin yhtä muuta Facebookin omistamaa palvelua, kuten Instagramia, Whatsappia ja Facebookin Messengeriä.
Tulosraporttiin luo tumman pilven kuitenkin yhtiön näkemys mainostulojen kehityksestä jatkossa.
Facebook ennustaa liikevaihtonsa kasvun hidastuvan jatkossa. Mainostustulot tulevat kärsimään Applen muutoksista mobiililaitteidensa tietosuojaehtoihin. iOS 14-järjestelmäpäivityksen jälkeen Apple-käyttäjät saavat puhelimiinsa ilmoituksen, jonka avulla käyttäjät voivat päättää, saako Facebook tai muu yritys hyödyntää käyttäjästä keräämiään tietoja muissa yrityksen omistamissa sovelluksissa.