Stockmannin liikevaihto nousi toisella vuosineljänneksellä selvästi. Liikevaihto oli huhti-kesäkuussa 228 miljoonaa euroa, jossa oli nousua 21,4 prosenttia vertailukelpoisilla valuuttakursseilla viime vuoteen verrattuna.
Oikaistu liiketulos nousi 26,7 miljoonaan euroon, kun se vuosi sitten oli vain 0,8 miljoonaa euroa.
Stockmann konserni koostuu nykyään kahdesta divisioonasta: Stockmann-divisioonasta ja Lindexistä.
Lindex on yhä konsernin kannattava divisioona. Sen oikaistu liiketulos huhti-kesäkuussa nousi 32,2 miljoonaan euroon viime vuoden 17,2 miljoonasta eurosta. Sen sijaan Stockmann-divisioona oikaistu liiketappio oli yhä 4,0 miljoonaa euroa, kun se vuosi sitten oli 15,2 miljoonaa euroa.
Toimitusjohtaja Jari Latvanen kertoo, että Stockmannin olemmat divisioonat paransivat tulostaan.
Toimitusjohtajan mukaan yhtiön rahoitustilanne on parantunut.
”Konsernin kassavarat kasvoivat toisella neljänneksellä ja olivat kesäkuun lopussa 155 miljoonaa euroa. Ensimmäisten kuuden kuukauden aikana vuokravastuut vähenivät ja nettovelkaantumisaste parani. Velkojen muuntaminen omaksi pääomaksi ja uudeksi joukkovelkakirjalainaksi saneerausohjelman mukaisesti saatiin onnistuneesti päätökseen heinäkuussa, ja ne vahvistavat entisestään taloudellista asemaa”, Latvanen toteaa.
Latvasen mukaan markkinat alkoivat elpyä, ja on hyvin positiivista, että Lindex kehittyy jopa markkinoita nopeammin ja Stockmannin kehitys vastaa markkinakasvua.
”Asiakkaiden määrä kivijalkamyymälöissä kasvoi toisella vuosineljänneksellä. Etenkin muodin tuotealue piristyi selvästi toisella vuosineljänneksellä.”
Lindex menestyi toimitusjohtajan mukaan erittäin hyvin kasvattamalla myyntiään ja tulostaan kaikilla markkinoilla ja liiketoiminta-alueilla.
”Sekä myymälöiden että digitaalisten kanavien myynti on vahvistunut. Yhdessä suhteellisen myyntikatteen kasvun ja jatkuvien kustannussäästöjen kanssa tämä vaikuttaa tulokseen myönteisesti”, Latvanen toteaa.
Toimitusjohtajan mukaan positiivinen kehitys näkyy myös Stockmann-divisioonan kannattavuudessa, joka paranee selvästi.
”Mukauttamalla markkinointitoimenpiteiden, tavaratalojen kehittämisen ja virtuaalitapahtumien yhdistelmää Stockmann on pystynyt reagoimaan nopeasti markkinoiden heilahteluihin. Stockmannin verkkokaupan liikevaihto kasvoi 82 % verrattuna vuoden 2019 ensimmäiseen vuosipuoliskoon ja laski 22 % verrattuna vuoden 2020 ensimmäiseen vuosipuoliskoon. Matkailijoiden puuttuminen näkyy edelleen kivijalkamyymälöissä.”
Stockmann uskaltaa nyt antaa ennusteen koko vuoden liikevaihdosta ja tuloksesta.
Stockmann odottaa konsernin liikevaihdon kasvavan selkeästi ja oikaistun liiketuloksen olevan selvästi positiivinen edellyttäen, että merkittäviä koronarajoituksia ei aseteta.
Maailmantalouden epävarmuuden Stockmann odottaa jatkuvan koko vuoden 2021 ajan, ja koronavirustilanteella on edelleen merkittävä vaikutus maailmantalouteen, kunnes tilanne saadaan paremmin hallintaan. Vähittäiskauppamarkkinoiden kauppakonserni odottaa jatkuvan haastavina kuluttajakäyttäytymisen ja luottamuksen muutoksen takia, joihin myös koronatilanne vaikuttaa.
Konsernin Stockmann-yksikkö jatkaa saneerausohjelman toteuttamista vuonna 2021, ja Lindex parantaa edelleen tehokkuuttaan ja tutkii uusia kasvumahdollisuuksia.
Noin kello 11.20 Stockmannin osake oli peräti 19,7 prosenttia nousussa. Positiivinen tuloskehitys ja myönteinen ohjeistus olivat selvästi sijoittajille positiivinen yllätys.