Oma talous

Auton akun ylläpito – varaudu talveen näillä vinkeillä

Talvi tulee ja auton akku joutuu sitä myöten koville. Kokosimme yhteen nippuun vinkkejä auton akun käyttöiän pitkittämiseksi.

Lähestyvä talvi laittaa meidät miettimään talvirenkaiden hankintaa ja vaihtoa, mutta auton akku ja sen ylläpitoon liittyvät jutut unohtuvat herkästi. Vähän kärjistettynä auton akku tulee mieleen vasta silloin, kun se ei toimi, ja koska auto ei kykene starttaamaan ilman akkua, asia tulee mieleen vasta ongelmien esiinnyttyä.

Talvi on melko iso koettelemus autoille yleisestikin, mutta erityisen kovasti se tuntuu auton akussa. Kylmät säät vähentävät akun varauskykyä, kun samaan aikaan esimerkiksi sähkölaitteet penkin- tai lasinlämmittimet muodossa kuluttavat akkua entistä enemmän.

Näistä syistä auton akulle kannattaa antaa ennen talvikautta hieman erityishuomiota. Muussa tapauksessa varaus voi ajan kanssa laskea niin pieneksi, ettei auto enää joku aamu lähdekään käyntiin ja tulee tarvetta hinausautolle.

Vinkkejä auton akun ylläpitämiseen

Kuten monet tietävät, kaikista kuluttavinta auton akulle ovat useat lyhyet ajomatkat. Auton käynnistyminen rasittaa akkua aina yhtä paljon, oli matka sitten lyhyt tai pitkä, mutta pidemmän ajon aikana akku ehtii ladata itsensä takaisin täyteen. Tästä syystä on tärkeää ajaa suurin säännöllisesti vähän pidempi matka, jolloin akku ehtii varmasti latautua täyteen.

Kaikista turmiollisimpia ovat toistuvat lyhyet (alle 15 minuuttia) kestävät ajot. Yksi tai kaksi lyhyempää ajoa ei vielä haittaa akun ollessa muuten täydessä iskussa, mutta jos kaikki ajot toisensa perään ovat lyhyitä, tällöin akun tyhjentyminen on vain ajan kysymys.

Mikäli kuitenkin ajat vain lyhyitä matkoja, yksi ratkaisu on asennuttaa lohkolämmittimen yhteyteen erillinen ylläpitolaturi. Ylläpitolaturin avulla akku latautuu myös auton ollessa kiinni lämmitysjohdossa, mikä korvaa puuttuvat pidemmät ajot. Tätä tapaa suositellaan myös silloin, jos ajat autolla vain harvoin, sillä pitkään seisseestä autosta saattaa siitäkin akku tyhjentyä ajan myötä.

Lyhyillä matkoilla kannattaa myös kiinnittää huomiota auton sähkölaitteiden käyttöön. Käytännössä jokainen käytössä oleva sähkölaite kuormittaa akkua ja tämä kuormitus korostuu lyhyillä taipaleita ajellessa. Vähentämällä ylimääräisiä ja turhia sähkölaitteita kevennät akun kokemaa kuormaa.

Polttoainekäyttöisten lisälämmittimien (Webasto, Eber jne) yleistyminen näkyy lisääntyneiden akkuongelmien määrässä, sillä monelta autoilijalta unohtuu lämmittimen kuluttavan myös akkua. Hyvä nyrkkisääntö polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käytölle onkin, että aja autolla aina vähintään yhtä pitkä aika, kuin mitä lämmitin ehtii olla käynnissä ennen liikkeellelähtöä.

Lue myös: Viisi vinkkiä auton ostoon

Auton akku tarvitsee huomiota ja huolenpitoa

Auton akkua oli syytä muistaa tarkastella säännöllisesti. Yksi hyvä muistisääntö säännölliselle akun tarkistamiselle on se, että tarkista akun kunto jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä. Tällä tavalla kiinnität akkuun huomiota rutiininomaisesti kahdesti vuodessa.

Tarkastuksia tehdessä kannattaa varmistaa se, että akku pysyy puhtaana. Akun navat ja kengät on syytä pitää puhtaana, sillä lika johtaa sähköä. Toisin sanoen, jos akkua ei pidä puhtaana, akun teho vähenee ja se voi alkaa purkautua vähitellen.

Akun eliniäksi on yleensä arvioitu sen käytöstä ja ajo-olosuhteista riippuen 2–5 vuotta. Kun autoon valitaan sopivaa akkua, kannattaa autoilijan hankkia Suomen olosuhteisiin sopiva akku, jossa on mm. riittävä kylmäkäynnistysteho. Esimerkiksi ulkomailta tuodussa autossa saattaa olla pohjoisen olosuhteisiin sopimaton akku.

Autoilijan kannattaa hankkia älykäs ylläpitolaturi, joka huolehtii varaustilan säilymisestä ja osaa kertoa milloin akku on vaihtokunnossa. 

Akun ylläpitäminen sähköautossa talvella

Sähköautoilijoiden olisi hyvä pyrkiä pitämään autoa aina pysäköinnin yhteydessä latauksessa, mikäli tämä on mahdollista. Jotkut sähköautot lämmittävät akkua auton ollessa pysähdyksissä, vaikka auto ei olisikaan latauksessa. Näissä tapauksissa liikkeelle lähtiessä autoilija saattaakin huomata kantaman lyhentyneen pysäköinnin aikana.

Sähköautoissa on myös tärkeää muistaa myös auton esilämmittäminen talvipakkasilla latauksen aikana. Täyttä hönkää puskeva lämmitys ajon aikana nimittäin voi lyhentää yhdellä latauksella ajettavissa olevaa matkaa reilustikin.

Artikkeli julkaistu alkujaan Koeajolle.com-sivustolla.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös