Lentoyhtiön maaliskuun matkustajaliikenneluvut paranivat selvästi vertailukaudesta ja jopa edelliskuusta suljetusta Venäjän ilmatilasta huolimatta.
Finnair kuljetti maaliskuussa 614 500 matkustajaa eli 612 prosenttia enemmän kuin vuoden 2021 maaliskuussa. Maaliskuun 2022 matkustajamäärä oli 38,7 prosenttia enemmän kuin helmikuussa 2022. Edelliskuukauden luvut eivät tosin ole täysin vertailukelpoisia, koska helmikuussa oli kolme päivää vähemmän.
Koronan ja useiden valtioiden asettamat tiukat matkustusrajoitukset vaikuttivat edelleen matkustajaliitännäisiin liikennelukuihin. Tämä näkyi varsinkin Aasian luvuissa.
Venäjän ilmatila sulkeutui Ukrainan sotaa seuranneiden vastapakotteiden takia helmikuun lopussa, mikä johti reitti- ja vuoroperuutuksiin Aasian-liikenteessä maaliskuussa.
Koska Finnair kuitenkin pystyi jatkamaan suurinta osaa Aasian-lennoistaan pidemmistä lentoreiteistä huolimatta vahvan rahtikysynnän tukemana, ilmatilan sulun negatiivinen vaikutus Aasian jo pandemian vaikuttamiin matkustajaliikennelukuihin pysyi maltillisena maaliskuussa.
”Ensimmäisen neljänneksen liikenneluvut olivat suhteellisen vahvat sodan vaikutuksista ja Aasian odotettua hitaammasta avautumisesta huolimatta, myytyjen henkilökilometrien ollessa vain 2 % ennustettamme matalammat”, toteaa Evlin analyytikko Joonas Iivonen pankin aamukatsauksessa.
Iivonen muistuttaa, että esimerkiksi Etelä-Korea on avautunut vasta kuluvan neljänneksen alussa, eikä Japani näillä näkymin tule Evlin näkemyksen mukaan avautumaan ulkomaisille vierailijoille kunnolla ennen vuoden jälkimmäistä puoliskoa. Lisäksi Kiinan viime aikoina nähty tiukka koronapolitiikka saa epäilemään maan avautumisen aikataulua.
Analyytikon mukaan osavuosikatsauksessa huomio kiinnittyy kuitenkin yhtiön näkemyksiin strategiastaan ja toimenpiteisiin, joilla se vastaa ylimääräisen kapasiteetin aiheuttamiin kustannuksiin.
”Siperian lentoreitin sulkeutuminen tekee monista Aasian lennoista kannattamattomia, ja Finnairin onkin jo kerrottu olevan vuokraamassa kalustoaan ja miehistöään muille lentoyhtiöille. Mielestämme tällaiset toimenpiteet ovat vääjäämättömiä, sillä Venäjän ilmatila tuskin on avautumassa pitkään aikaan.”
Evli leikkaa Finnairin liikevaihtoennusteita tässä vaiheessa noin 10 prosenttia.
”Finnair voi myös pidemmällä aikavälillä pystyä työllistämään enemmän kalustoa Euroopan ja Pohjois-Amerikan reiteillä, mutta näkisimme ennusteisiimme kohdistuvan kuitenkin enemmän lasku- kuin nousupainetta tästä eteenpäin”, Iivonen toteaa.
Evli ennustaa Finnairin tälle vuodelle 220 miljoonan euron liiketappiota. Ensi vuoden liikevoittoennusteen Evli laskee 47 miljoonan euroon, kun aiemmin ennuste oli aiemmin 171 miljoonaa euroa.
”Ennusteisiin liittyy tällä hetkellä suurta epävarmuutta jo pelkästään liikennesuoritteiden puolelta, minkä lisäksi uudelle ennätystasolle kohonneet polttoainehinnat ovat myös ongelma”, Iivonen toteaa.
Finnairin kassa on kuitenkin edelleen vahva. Evli uskoo yhtiön tekevän oikeita toimenpiteitä vastatakseen haasteisiin, mutta analyytikon mukaan tällä hetkellä tulospohjaiselle arvostukselle on vaikea löytää selvää tukea.
”Vuoden 2024 ennusteillamme Finnair on arvostettu noin 15x EV/EBIT, mutta tämäkään ei ole vielä mielestämme houkutteleva taso.”
Evlin uusi Finnairin tavoitehinta on vain 0,43 euroa, kun se aiemmin oli 0,6 euroa. Suosituksen Evli laskee aiemmalta pidä-tasolle myy-tasolle.