Markkinakommentit

Kaupan alan pörssiyhtiöiden tilanne herättää kysymyksiä

Yhdysvalloissa kuluttajat ovat rukanneet kulutustaan aiempaa halvempiin tuotteisiin. Se kertoo kuluttajien kasvaneesta epävarmuudesta.

Yhdysvallat on maailman suurin talous ja maan yksityisellä kulutuksella on iso merkitys talouskasvun kannalta. Yksityisen kulutuksen osuus Yhdysvaltojen bruttokansantuotteesta on noin 68 prosenttia.

Toukokuun alussa saatiin tärkeää dataa amerikkalaiskuluttajien mielialoista. Michiganin yliopiston kuluttajaluottamusindikaattori laski pistelukuun 59,1, mikä on selvästi ekonomistien odottamaa 64 pisteen lukemaa alhaisempi. Luottamusindikaattori romahti alimmalle tasolle sitten vuoden 2011 elokuun.

Kuluttajien mielialojen lasku näkyy myös kaupan alan yritysten tuloskehityksessä.

Nordean sijoitusstrategi Hertta Alava kertoo pankin viikkokatsauksessa, että Yhdysvaltain hyvin sujunut tuloskausi sai hieman negatiivisempia sävyjä viime viikolla, kun suuret kaupan alan yritykset kuten Target ja Walmart julkaisivat heikkoja tuloksia.

”Kustannukset ovat kasvaneet alkuvuonna selvästi, eivätkä edullisten hintojen nimeen vannovat kauppaketjut ole nostaneet myyntihintojaan vastaavasti. Osittain tilanteeseen on vaikuttanut myös merkittävä tuote-mixin muutos”, Alava toteaa.

Sijoitusstrategin mukaan Yhdysvalloissa kaupan alan yhtiöiden heikot tulokset herättivät huolia kulutuskysynnän kehityksestä ja yritysten hinnoitteluvoimasta.

Walmart ja Target alamäessä pörssissä

Alavan mukaan alemman tulotason kotitaloudet ovat siirtyneet halvempiin, alemman marginaalin tuotteisiin. Lisäksi kaupan alan yritysten varastoissa on ollut osittain väärää tavaraa, kun kulutustottumukset ovat muuttuneet pandemian ajasta.

”Kuten Targetin toimitusjohtaja totesi, kuluttajat ostavat nyt matkalaukkuja eivätkä televisioita”, Alava toteaa.

Markkinat rankaisivat kaupan alan yhtiöitä isoilla kurssipudotuksilla, kun esimerkiksi Walmartin osake on halventunut 22 prosenttia kuukauden aikana ja Targetin arvosta suli peräti 36 prosenttia.

Alavan mukaan kokonaisuutena Yhdysvaltain vähittäismyynti on kuitenkin kehittynyt myönteisesti alkuvuonna ja myös huhtikuussa kehitys oli ekonomistien odotusten mukaisesta.

”Myynti kasvoi 8,2 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna ja kuukausitasolla kasvua oli 0,9 prosenttia. Kuukausitason kasvulukema oli kuitenkin tämän vuoden heikoin, joten pientä hidastumista on havaittavissa”, sijoitusstrategi toteaa.

Suomessa Kesko porskuttaa edelleen

Suomessa Päivittäistavarakauppa ry:n tilastojen mukaan käyttötavaramarkkina laski Suomessa 1,9 prosenttia vuoden 2022 ensimmäisellä vuosineljänneksellä, ja etenkin kodin ja vapaa-ajan tuotteiden myynnit laskivat. Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto laski 0,3 prosenttia.

Suomessa esimerkiksi Keskon pörssikurssi on ainakin toistaiseksi laskenut maltillisesti. Kauppaketjun myynnissä ei toistaiseksi ole näkynyt merkkejä heikentymisestä.

Kesko-konsernin myynti kokonaisuudessaan oli huhtikuussa 2022 yhteensä 999 miljoonaa euroa ja se kasvoi 3,1 prosenttia edellisestä vuodesta. Myynnin vertailukelpoinen kasvu oli 2,5 prosenttia.

Keskon päivittäistavarakaupan myynti oli huhtikuussa 497 miljoonaa euroa ja se kasvoi 4,9 prosenttia. Päivittäistavaramyynti K-ruokakaupoille oli edellisen vuoden tasolla. Myynti laski K-Citymarketin käyttötavarakaupassa. Kespron myynti kasvoi 41 prosenttia.

Keskon vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi tammi-maaliskuussa viime vuoden 116 miljoonasta eurosta 143 miljoonaan euroon.

Yhtiö arvioi vuonna 2022 vertailukelpoisen liikevoiton olevan haarukassa 730–840 miljoonaa euroa, kun viime vuonna vertailukelpoinen liikevoitto oli 775 miljoonaa euroa.

Tokmannilla isompia haasteita

Halpakauppaketju Tokmannin tilanne näyttää ankeammalta. Yhtiön osakekurssista on sulanut vuodessa peräti 42 prosenttia. Kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksen liikevaihto kasvoi vain 0,6 prosenttia 227 miljoonaan euroon. Vertailukelpoinen liikevaihto laski 2,7 prosenttia.

Koska heikentynyt ostovoima ja asiakkaiden epävarmuus on näkynyt suoraan kulutuskysynnässä. Tämän seurauksena Tokmanni muutti ohjeistustaan vuodelle 2022.

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä lähes kaikki Tokmannin liiketoimintaan liittyvät kustannukset jatkoivat nousuaan. Kiinteistökustannusten nousuun vaikutti erityisesti energian korkea hinta sekä yleinen kustannusinflaatio. Henkilöstökuluissa näkyi pandemian aiheuttamien sairauspoissaolojen korkea taso.

Liikevoitto painuikin pakkaselle -0,3 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto oli -0,5 miljoonaa euroa.

Uuden ohjeistuksen mukaan yhtiö ennustaa vuonna 2022 liikevaihdon olevan edellisvuoden tasolla. Euromääräisen vertailukelpoisen liikevoiton Tokmanni ennustaa olevan 90–110 miljoonaa euroa.

Vuonna 2021 Tokmannin liikevaihto oli 1 142 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 106 miljoonaa euroa.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös