Käänneyhtiöt

Tulikivi hyötyy Keski-Euroopan uudesta trendistä

Tulikiven liikevaihto kasvoi lähes 30 prosenttia tammi-maaliskuussa vertailukaudesta. Tilauskanta kasvoi vieläkin enemmän.

Viime vuonna tulisijavalmistaja Tulikiven liikevaihto nousi 15 prosenttia edellisvuodesta 33,5 miljoonaan euroon. Vertailukelpoinen liikevaihto nousi 1,2 miljoonasta eurosta 2,7 miljoonaan euroon.

Vuonna 2021 myynnin kasvun taustalla oli myös onnistuminen digitaalisen myynnin kehittämisessä, uudistettu saneerauskonsepti, sekä jakelukanavien suoraviivaistaminen joillakin vientimarkkinoilla. Yhtiön tilauskanta kasvoi merkittävästi, ja oli katsauskauden päättyessä 6,3 (3,2) miljoonaa euroa.

Tämän vuoden tammi-maaliskuussa Tulikivi on jatkanut hyvää suorittamista niin myynnissä kuin tuloksenteossakin.

Konsernin liikevaihto nousi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 29,8 prosenttia edellisvuodesta 8,4 miljoonaan euroon. Tilauskanta oli katsauskauden päättyessä 10,5 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli vain 5,2) miljoonaa euroa.

Tulikivi hyötyy energian hinnannoususta

Vertailukelpoinen liiketulos nousi 0,0 miljoonasta eurosta 0,3 miljoonaan euroon. Yhtiötä seuraava analyysitalo Inderes odotti Tulikiveltä 0,2 miljoonan euron vertailukelpoista liiketulosta.

Positiivista vertailukelpoista liiketulosta voi pitää onnistumisena, sillä Tulikiven liiketoiminnassa ensimmäinen vuosineljännes on tyypillisesti kausiluontoisesti tappiollinen ajanjakso.

Toimitusjohtaja Heikki Vauhkonen kertoo, että yhtiön tilausvirta kasvoi 39 prosenttia ensimmäisellä vuosineljänneksellä, ja tulisijojen kysyntä oli poikkeuksellisen vahvaa Keski-Euroopassa.

”Voimakkaasti kohonneet lämmitysenergian hinnat ja energian saatavuuteen sekä kotien huoltovarmuuteen liittyvät epävarmuudet lisäsivät kuluttajien kiinnostusta vaihtoehtoisen lämmitysjärjestelmän, kuten tulisijan, hankintaan. Lisäksi Covid-19-pandemia on lisännyt kuluttajien kiinnostusta remontointiin, loma-asuntoihin sekä pientaloasumiseen niin kotimaassa kuin vientimaissa, mikä heijastui positiivisesti kaikkien tuoteryhmien kysyntään”, Vauhkonen kertoo

Vauhkosen mukaan myynnin kasvun taustalla oli myös Tulikiven pitkäjänteinen työ digitaalisen myynnin kehittämisessä, uudistettu tulisijojen saneerauskonsepti, sekä jakelukanavien suoraviivaistaminen joillakin vientimarkkinoilla.

Raaka-aineiden hintojen nousu ei syönyt yhtiön kannattavuutta.

”Vaikka teräksen, ostokomponenttien ja energian hinnat ovat kohonneet edelleen voimakkaasti viime kuukausien aikana, liiketoiminnan kannattavuus parantui liikevaihdon kasvun, hinnankorotusten ja onnistuneiden tuottavuustoimenpiteiden ansiosta. Yhtiön kannattavuutta tukee myös toiminnan pohjautuminen merkittäviltä osin omien kotimaisten vuolukivivarantojen hyödyntämiseen”, Vauhkonen kertoo.

EU:n uudet päästönormit tuovat kilpailuetua Tulikivelle

Viime vuoden loppupuolella lanseeratut Tulikiven Karelia-malliston keraamiset värivaihtoehdot ja 80 prosenttisesti kierrätysmateriaalin pohjautuva Kermansavi-mallisto on otettu markkinoilla hyvin vastaan, toimitusjohtaja toteaa.

Vuodenvaihteessa astuivat voimaan EU:n ekosuunnitteludirektiivin säätämät päästönormit, minkä myötä tulisijojen päästömääräykset yhtenäistyivät ja kiristyivät Euroopassa. Vauhkosen mukaan nämä Ecodesign-määräykset täyttävät keraamiset mallistot vahvistavat Tulikiven markkina-asemaa kotimaassa ja laajentavat potentiaalista asiakaskuntaa vientimarkkinoilla.

Samoilla linjoilla on myös analyysitalo Inderesin analyytikko Thomas Westerholm, jonka mukaan uusi asetus tukee Tulikiven kilpailukykyä etenkin kotimaassa, jossa uudet normit eivät vielä olleet käytössä.

Tulikivi on alkuvuonna edennyt Suomussalmen talkkihankkeen toteutettavuusselvityksessä, jonka tavoitteena on tarkentaa hankkeen taloudelliset kannattavuus-, ympäristö- ja kaivostekniset suunnitelmat teollista toimintaa varten. Vauhkosen mukaan ensimmäisellä vuosineljänneksellä Tulikivi teki kalliomekaanisia tutkimuksia Haaposen esiintymän malmiarvion tarkentamiseksi ja ympäristövaikutusten arvioinnin prosessin edistämiseksi.

Tulikivi odottaa vuoden 2022 liikevaihdon arvioidaan kasvavan ja vertailukelpoisen liiketuloksen paranevan vuoteen 2021 verrattuna.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Ylös