Energiayhtiö Fortum on Äiti Maa -televisiomainoksessaan luonut mielikuvaa yrityksen ympäristöystävällisyydestä.
Kuluttaja-asiamiehen mielestä mainoksen luoma kokonaisvaikutelma oli harhaanjohtava, sillä se antoi liian myönteisen ja yksipuolisen kuvan yrityksen ympäristövaikutuksista.
Televisiomainoksessa käytetään muun muassa ilmauksia ”kohti puhtaampaa maailmaa” ja ”puhdas energia ja kierrätys”. Katsojalle luodaan kokonaisvaikutelmaa voimakkaasti myönteisestä ympäristövaikutuksesta.
Kuluttaja-asiamiehen arvion mukaan mainosvideon pääviesti ”kohti puhtaampaa maailmaa” ja mielikuva Fortumin ympäristöystävällisyydestä jää liian yleiseksi ja epämääräiseksi. Mainoksessa ei esimerkiksi kerrota Fortumin omista toimintatavoista tarkemmin, niiden muutoksista tai eri tavoista vähentää ympäristön kuormittumista.
Kuten muussakaan markkinoinnissa, ei ympäristöväitteistä saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja, eikä olennaisia tietoja saa jättää kertomatta. Kuluttaja-asiamiehen mukaan väitteiden on oltava selviä, täsmällisiä ja ymmärrettäviä, eikä niillä saa johtaa kuluttajia harhaan. Lisäksi yrityksellä on myös oltava näyttöä väittämiensä tueksi.
Fortum on ilmoittanut sitoutuvansa siihen, ettei se jatkossa toteuta ympäristömarkkinointia jatkossa harhaanjohtavalla tavalla.
Yhtiö vahvisti myös, ettei se jatkossa käytä markkinoinnissaan sellaisia epämääräisiä tulevaisuuteen suuntautuneita väitteitä toimintansa ympäristövaikutuksista, joita se ei pysty jo markkinoinnin toteuttamishetkellä näyttämään toteen.
Energiayhtiön mukaan Äiti Maa -televisiomainoksen sisältämä markkinointikampanja on päättynyt. Fortum on myös poistanut mainoksen omalta YouTube-kanavaltaan.