Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Seuraa Somessa
Seuraa Somessa
Nouseva korkotaso iskee pörssiyhtiöihin
Finnair lennätti lähes 200 prosenttia enemmän matkustajia syyskuussa – korona rajoittaa silti Aasian liikennettä
Sijoitusjohtaja: Lievä taantuma on jo hinnoiteltu markkinoille

Finnair lennätti lähes 200 prosenttia enemmän matkustajia syyskuussa – korona rajoittaa silti Aasian liikennettä

Finnairin matkustajakäyttöaste jatkaa nousuaan.
Finnair lentokone lento lentoyhtiö sijoittaminen Finnair lentokone lento lentoyhtiö sijoittaminen

Finnairin matkustajakäyttöaste jatkaa nousuaan.

Lehtoyhtiö kuljetti syyskuussa 890 500 matkustajaa eli 199 prosenttia enemmän kuin vuoden 2021 syyskuussa. Syyskuun 2022 matkustajamäärä oli 1,1 prosenttia enemmän kuin elokuussa 2022, tosin edelliskuukauden luvut eivät ole täysin vertailukelpoisia, koska syyskuussa oli yksi päivä vähemmän. 

Koronakriisi ja Ukrainan sota rasittavat yhtiötä kuitenkin edelleen.

Korona ja monien valtioiden asettamat tiukat matkustusrajoitukset vaikuttivat edelleen matkustajaliitännäisiin liikennelukuihin erityisesti Aasian-liikenteessä. Venäjän ilmatila sulkeutui Ukrainan sotaa seuranneiden vastapakotteiden takia helmikuun lopussa, mikä johti reitti- ja vuoroperuutuksiin Aasian-liikenteessä.

Koska Finnair kuitenkin pystyi jatkamaan lentämistä suurimpaan osaan Aasian-kohteistaan pidemmistä lentoreiteistä huolimatta vahvan rahtikysynnän tukemana, ilmatilan sulun negatiivinen vaikutus Aasian jo pandemian heikentämiin matkustajaliikennelukuihin pysyi maltillisena syyskuussa.

Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna nousi syyskuussa 117,5 prosenttia vertailukaudesta, mutta laski 2,3 prosenttia edeltäneestä kuukaudesta.

Finnair operoi päivittäin keskimäärin 268 lentoa, mikä oli 86 prosenttia enemmän verrattuna vuoden 2021 syyskuuhun ja 5,9 prosenttia enemmän kuin elokuussa 2022. Erot kapasiteettilukujen välillä verrattuna vuoden 2021 syyskuuhun selittyvät keskimäärin pidemmillä operoiduilla lennoilla sekä suuremmilla operoiduilla lentokoneilla.

Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna kasvoi 306 prosenttia vertailukaudesta, mutta pieneni 4,9 prosenttia edeltäneestä kuukaudesta.

Matkustajakäyttöaste oli 75,7 prosenttia nousten 35,2 prosenttiyksikköä vertailukaudesta, mutta laskien 2,1 %-yksikköä edeltäneestä kuukaudesta.

Syyskuussa matkustajakäyttöaste parani vertailukaudesta erityisesti Aasian-liikenteessä (76,1 %) ja Pohjois-Amerikan-liikenteessä (65,4 %). Euroopan-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 79,8 prosenttia ja kotimaanliikenteen 78 prosenttia.

Analyysitalo Inderesin pääanalyytikko Antti Viljakainen seuraa matkustajakäyttöasteen 12 kuukauden rullaavaa lukua, joka on jatkanut kasvuaan jatkuvasti kesäkuusta 2021 alkaen.

Matkustajamäärät kasvoivat vertailukaudesta Aasian-liikenteessä peräti 829 prosenttia. Pohjois-Amerikan-liikenteessä kasvua oli 559 prosenttia. Euroopan-liikenteessä matkustajamäärät kasvoivat 197 prosenttia ja kotimaanliikenteessä 81,7 prosenttia.

Venäjän ilmatilan sulusta huolimatta syyskuun rahtiluvut paranivat vertailukaudesta ja pysyivät suunnilleen edeltäneen kuukauden tasolla. Reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit nousivat 63,2 prosenttia vertailukaudesta.

Viljakainen arvioi, että kokonaisuutena Finnairin syyskuun liikenneraportti oli myydyn volyymin ja matkustajakäyttöasteiden osalta jokseenkin odotusten mukainen.

”Kokonaisuutena raportti varmisti näkemystämme siitä, että päättyvä kesäsesonki meni Finnairilta olosuhteisiin nähden kivasti, vaikka polttoaineen korkea eurohinta haastaa toki yhtiötä edelleen. Lievästi positiivista taas oli, syyskuun liikenneraportissa näkyi mielestämme elokuuta vähemmän merkkejä paineessa olevan kuluttajien ostovoiman vaikutuksista lentomatkustamisen kysyntään ja/tai kovimman patoutuneen kysynnän piikin ohittamisesta”, Viljakainen toteaa.

Pääanalyytikon mukaan välittömiä muutospaineita kolmannen vuosineljänneksen ennusteisiin raportti ei aiheuta. Inderesin suositus Finnairin osakkeelle on edelleen myy ja osakkeen tavoitehinta on 0,35 euroa. Keskiviikkona osake päätyi 0,36 euron hintaan. 

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
korko korkotaso korot talous

Nouseva korkotaso iskee pörssiyhtiöihin

Seuraava artikkeli

Sijoitusjohtaja: Lievä taantuma on jo hinnoiteltu markkinoille