Finnairin Aasian liikenne kasvoi selvästi

Finnairin liikennemäärät jatkavat kasvuaan. Kasvua avittavat uudet Aasian reitit.

Finnairin matkustajamäärät romahtivat keväällä 2020, kun koronakriisi iski täydellä voimallaan matkailuun. Nyt lentoyhtiö on vahvasti palaamassa koronaa edeltäviin liikennelukuihin. Finnair rikkoi yli miljoonan matkustajan rajapyykin ensimmäistä kertaa vuoden 2020 helmikuun jälkeen ja saavutti myös vahvan matkustajakäyttöasteen.

Lentoyhtiö kuljetti heinäkuussa 1,62 miljoonaa matkustajaa eli 6,3 prosenttia enemmän kuin vuoden 2022 heinäkuussa ja 6,5 prosenttia enemmän kuin kesäkuussa 2023. Edelliskuukauden luvut eivät ole kuitenkaan täysin vertailukelpoisia, koska kesäkuussa oli yksi päivä vähemmän.

Yhtiön mukaan heinäkuun matkustajaliikenneluvut paranivat vertailukaudesta koronapandemian vaikutusten pääosin väistyttyä, sillä Venäjän ilmatila oli jo vertailukaudella suljettuna. Venäjän ilmatilan sulun negatiivinen vaikutus näkyi katsauskaudella kuitenkin erityisesti Aasian-matkustajaliikenneluvuissa pandemiaa edeltäviin lukuihin verrattuna.

Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvoi heinäkuussa 12 prosenttia vertailukaudesta ja 3,9 prosenttia edeltäneestä kuukaudesta. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna kasvoi 9,8 prosenttia vertailukaudesta ja 9,2 prosenttia edeltäneestä kuukaudesta.

Matkustajakäyttöaste oli lähes 85 prosenttia, mutta se silti laski 1,8 prosenttiyksikköä vertailukaudesta, mutta nousi 4,1 prosenttiyksikköä edeltäneestä kuukaudesta.

Aasian-liikenteen tarjonta kasvoi vertailukaudesta merkittävästi, peräti 55 prosenttia, mikä johtui esimerkiksi Japanin ja Etelä-Korean lisäkapasiteetista sekä Mumbain-reitin avaamisesta elokuussa 2022. Pohjois-Amerikan-liikenteen tarjonta pieneni 43 prosenttia, koska liikennöinti Tukholman ja Pohjois-Amerikan-kohteiden välillä päättyi lokakuun 2022 lopulla.

Euroopan-liikenteen kapasiteetti kasvoi 1,8 prosenttia. Lähi-idän kapasiteetti kasvoi jopa 1 520 prosenttia marraskuussa 2022 alkaneen Qatar Airways -yhteistyön myötä sekä vuoden 2022 kesäkauden vähäisen liikenteen takia. Kotimaanliikenteen tarjonta kasvoi 10,6 prosenttia.

Kaikesta huolimatta Finnairilla on vielä kirittävää, jotta se pääsisi koronakriisiä edeltävälle liikennetasolle.

Yhtiötä seuraava Evli laskee, että yhteensä Finnairin heinäkuun 2023 myydyt henkilökilometrit olivat noin 70 prosenttia heinäkuun 2019 luvun tasosta. Euroopan liikenne ylsi 78 prosentin tasolle tästä vertailuluvusta, mutta Aasian liikenne jäi 48 prosentin tasolle, Evli kertoo aamukatsauksessaan.

Finnairin osake on kivunnut tänä vuonna jo 41 prosenttia kohentuneiden liikennemäärien ja parantuneen tuloskehityksen siivittämänä.

Lentoyhtiön liikevaihto kasvoi huhti-kesäkuussa 36,2 prosenttia vertailukaudesta ja oli 749 miljoonaa euroa. Analyytikoiden konsensusennuste liikevaihdolle oli 760 miljoonaa euroa, joten kasvu oli odotettua.

Matkustajamäärä kasvoi 19,4 prosenttia 2,8 miljoonaan, tarjotut henkilökilometrit kasvoivat 17,5 prosenttia 9 213 miljoonaan kilometriin ja matkustajakäyttöaste nousi 76,3 prosenttiin viime vuoden 67,3 prosentista.

Vertailukelpoinen liiketulos oli 66,2 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli pakkasella -84,2 miljoonaa euroa. Analyytikoiden konsensusennuste vertailukelpoiselle liikevoitolle oli 51 miljoonaa euroa.

Finnair toistaa aiemman ohjeistuksensa, jossa yhtiö arvioi, että koko vuoden 2023 liikevaihto kasvaa huomattavasti vuodesta 2022, mutta se ei vielä yllä vuoden 2019 tasolle. Vuonna 2019 liikevaihto oli 3,1 miljardia euroa.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli

Outokumpua saa aina vain halvalla - velattoman teräsjätin pörssiarvo on vain kaksi miljardia

Seuraava artikkeli
järvi Suomi metsä luonto

Kotikonnut nousivat rahastosijoittajien suosioon - sijoitusammattilainen pitää Helsingin pörssiä edullisena