Osakeanalyysit

Valko-Venäjä on sekä Olvin kultamuna että riippakivi – sakko aiheutti tulospettymyksen

Olvin tulosraportista se näkyy; Valko-Venäjä on Olville ongelma.

Juomakonserni Olvi julkaisi kolmannen vuosineljänneksen tulosraportin. Liikevaihto supistui 2,2 prosenttia viime vuodesta ja se oli 171 miljoonaa euroa. Loppukesän epäsuotuisa sää laski myyntivolyymia 5,4 prosenttia.

Liikevaihto kasvoi Suomessa 6,0 prosenttia, mutta laski Valko-Venäjällä lähes 19 prosenttia.

Liiketulos laski viime vuoden 25 miljoonasta eurosta 20,5 miljoonaan euroon. Analyytikoiden konsensusennuste oli 25,4 miljoonaa euron liiketulos, joten yhtiön tulos jäi selvästi odotuksista.

Suhteellisella bruttokatteella mitattuna kannattavuus pysyi edellisen vuosineljänneksen tasolla, koska hinnankorotukset astuivat voimaan kolmannen neljänneksen lopulla. Liiketulos supistui myyntivolyymin laskun sekä kasvaneiden liiketoiminnan kustannusten myötä.

Lisäksi Valko-Venäjällä maksettu 12,2 miljoonan euron sakko laski raportointikauden liiketulosta selvästi.

Valko-Venäjä tuo varmasti Olvin johdolle harmaita hiuksia. Se on poliittisesti haastava markkina, mutta samalla se on juomakonsernille tavattoman tärkeä taloudellisesti.

Valko-Venäjä on nimittäin Olvin rahasampo. Tammi-syyskuun ajanjaksolla Valko-Venäjän oikaistu liiketulos nousi viime vuodesta 6,4 prosenttia lähes 25 miljoonaan euroon. Ilman sakkoa Valko-Venäjän liikevoitto olisi tammi-syyskuussa yli 37 miljoonaa euroa eli 52 prosenttia yhtiön koko oikaistusta liikevoitosta.

Valko-Venäjä siis tuo yli puolet yhtiön tuloksesta. Olvi on kertonut pyrkivänsä irrottautumaan Valko-Venäjältä poliittisista syistä, mutta ei ole toistaiseksi onnistunut myymään Valko-Venäjän toimintojaan.

Taulukko: Olvi Oyj.

Konserni odottaa oikaistun liiketuloksen kasvavan edellisestä vuodesta. Liiketuloksen kasvun yhtiö odottaa tulevan Suomen ja Itämeren alueilta. Hinnankorotusten ja toiminnan tuottavuuden parantumisen Olvi odottaa kohentavan loppuvuoden kannattavuutta.

”Epäsuotuisa loppukesän sää heikensi kysyntää kaikissa myyntikanavissa, mutta erityisesti hotelli- ja ravintolakanavassa (HoReCa)”, kertoo Olvin toimitusjohtaja Patrik Lundell.

”Vaikka myyntivolyymi laski kysynnän muutoksen vuoksi lähes kaikissa tuoteryhmissä, pystyimme kasvattamaan myyntiä virvoitus- ja energiajuomissa. Korkeammat myyntihinnat kasvattivat liikevaihtoa Suomessa ja Itämeren alueella edellisen vuoden vertailujaksosta”, hän kertoo.

Kuluttajakäyttäytymisessä tapahtui muutos edullisempiin tuotteisiin kolmannen vuosineljänneksen lopussa.

Vaikka tuotantokustannusten kasvu hidastui alkuvuoteen verrattuna, Lundellin mukaan Olvi odottaa korkean tason jatkuvan eikä lähitulevaisuudessa ole nähtävissä merkittävää ostohintojen laskua.

Liiketulos supistui myyntivolyymin laskun sekä kasvaneiden liiketoiminnan kustannusten myötä.

Olvin osake on noin 3,5 prosentin laskussa Helsingin pörssissä kello 15.15.

Kommentoi
Ylös
>