Yritysuutiset

Norwegian kasvaa vauhdilla, mutta tuloskunto heikkenee

Norwegianin myydyt henkilökilometrit nousivat roimasti kesäkuussa. Silti yhtiö joutuu antamaan tulosvaroituksen.

Norwegian lentoyhtiö halpalentoyhtiö lentokone talous

Norjalainen lentoyhtiö kasvaa, mutta kannattavuus heikkenee. Aiemmin yhtiön kova kasvu vei sen lähes konkurssin partaalle. Tekeekö Norwegian siis samat virheet uudestaan?

Norwegianilla oli kesäkuussa 2 245 735 matkustajaa ja Widerøellä 346 747 matkustajaa, mikä tekee yhteensä 2 592 482 matkustajaa. Widerøe on Norjan suurin alueellinen lentoyhtiö ja Norwegianin tytäryhtiö.

Norwegianin matkustajamäärä on kasvanut 11 prosenttia viime vuoden kesäkuusta ja Widerøen kuusi prosenttia viime vuodesta.

Kapasiteetti oli 3 706 miljoonaa henkilökilometriä, mikä on 18 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Myytyjen henkilökilometrien määrä oli 3 126 henkilökilometriä, kasvua 16 prosenttia vuoden 2023 kesäkuusta.

Käyttöaste on parantunut huhti- ja toukokuuhun verrattuna, mutta laskenut yhden prosenttiyksikön vuoden 2023 kesäkuusta. Kesäkuussa Norwegian operoi säännöllisesti, eli 99,4 prosenttia reittilennoista toteutui.

Laajentuminen pohjoisessa

Viime kuussa Norwegian lanseerasi useita uusia lentoreittejä. Lentoyhtiö on avannut tänä vuonna yhteensä 50 uutta reittiä. Erityisesti Pohjois-Norjan kohteet ovat kasvattaneet suosiotaan. Norwegian on avannut kymmenen uutta reittiä Pohjois-Norjan ja Euroopan kaupunkien välille.

”Norjan ja Widerøen laajat verkostot sekä uudet reittimme Ruotsista ja Suomesta antavat meille mahdollisuuden yhdistää eurooppalaiset matkustajat pohjoisen parhaisiin kohteisiin”, Norwegianin toimitusjohtaja Geir Karlsen kertoo.

Widerøen kapasiteetti kesäkuussa oli 185 miljoonaa henkilökilometriä. Myytyjen henkilökilometrien määrä oli 142 miljoonaa henkilökilometriä käyttöasteen ollessa 76,8 prosenttia, mikä on viisi prosenttiyksikköä enemmän kuin edellisen vuoden kesäkuussa.

Tulosnäkymät aiempaa vaisummat

Norjalainen lentokonserni päivittää nyt kuitenkin vuoden 2024 tulosnäkymiään alaspäin ja antaa päivitetyn yksikkökustannusennusteen.

”Olen tyytyväinen Norwegianin matkustajamäärän kaksinumeroiseen kasvuun viime vuoden kesäkuuhun verrattuna sekä Widerøen positiivisiin matkustajalukuihin. Pidemmillä lennoilla tapahtuneen merkittävän kapasiteetin kasvun vuoksi Norwegianin tuotto ja käyttöaste ovat laskeneet hieman”, toteaa Karlsen.

Norwegian julkisti vuoden 2024 ensimmäisen neljänneksen tulosjulkistuksessaan 24. huhtikuuta tulosnäkymän, jossa se ennusti 2,5–3,2 miljardin Norjan kruunun liikevoittoa koko vuodelle 2024. Tulosnäkymät eivät sisältäneet Norwegianin tammikuussa 2024 ostaman alueellisen lentoyhtiön Widerøen voittoja. Norwegianin yksikkökustannusten ilman polttoainetta ennustettiin pysyvän ennallaan vuoteen 2023 verrattuna. USD/NOK-vaihtokurssin oletettiin olevan 10,5.

Konserni ennustaa nyt konsernin liikevoiton olevan 2,1–2,6 miljardia Norjan kruunua vuonna 2024, Widerøe mukaan lukien.

Yhtiön osake romahti Oslon pörssissä yli 16 prosenttia tulosvaroituksen vuoksi.

Norwegianin osakekurssi vuoden ajalta. Kuva: Koyfin.

Useita syitä tuloksen sakkaukseen

Tulosnäkymien lasku johtuu pääasiassa neljästä tekijästä.

Ensinnäkin liikenteen kysyntä vaimeni toisella neljänneksellä, sekä käyttöaste että tuotto supistuivat viime vuoteen verrattuna. Toinen tekijä on lentäjien ennakoitua korkeampi palkkaratkaisu sen jälkeen, kun uudet työehtosopimukset tehtiin tällä vuosineljänneksellä.

Kolmas tekijä on Boeingin lentokonetoimitusten viivästykset, jotka ovat pakottaneet yhtiön hankkimaan ulkoista kapasiteettia, joka vastaa yhdestä kahteen lentokonetta kesäkauden aikana.

Lisäksi Norjan kruunun vaihtokurssi on ollut heikompi verrattuna Yhdysvaltain dollariin.

Yhtiö ennustaa myös Norwegianin yksikkökustannusten ilman polttoainetta nousevan yksinumeroisesti vuoteen 2023 verrattuna. Ennusteet perustuvat tämänhetkisiin valuutta- ja lentopolttoainetermiinihintoihin loppuvuodelle.

Norwegian ajautui vuonna 2020 syviin taloudellisiin vaikeuksiin. Tuolloin yhtiön pelastajaksi riensi Norjan valtio.

Norjalaisyhtiön ongelmana oli kunnianhimoinen kasvustrategia. Norjan kotimaanlennoista liiketoiminta laajentui nopeasti Pohjoismaiden välisiin suhteellisen lyhyisiin lentoihin, jolloin muun muassa Finnair myi FlyNordicin Norwegianille. Investoituaan kuitenkin kaukolentoreitteihin, aggressiivinen laajentuminen heikensi yhtiön kannattavuutta erittäin nopeasti.

Kommentoi
Ylös
>