Loka-joulukuussa Kempowerin tilauskanta pieneni 95 miljoonaan euroon vertailukauden 111 miljoonasta eurosta. Tilauskertymä kuitenkin kasvoi 68 miljoonaan euroon viime vuoden 67 miljoonasta eurosta. Tilauskertymä on yhtiön historian toiseksi korkein.
Liikevaihto pieneni 13 prosenttia 71,7 milj. euroon. Operatiivinen liiketulos pieneni 0,8 miljoonaan euroon vertailukauden 5,5 miljoonasta eurosta.
Konsensusodotus operatiiviselle liikevoitolle oli negatiivinen -0,7 miljoonaa euroa, joten tuloslasku oli pelättyä vähäisempi.
Tulosyllätys sai Kempowerin osakkeen jyrkkään nousukiitoon Helsingin pörssissä.
Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki kertoo, että viimeisen vuosineljänneksen positiivista tulosta on tukenut organisaation kehittäminen ja alhaisempi kustannuspohja.
Ristimäen mukaan yhtiö odottaa DC-latausmarkkinan vuoden 2025 ensimmäisen ja toisen puoliskon olevan hyvin erilaisia.
”Ensimmäinen vuosipuolisko tulee edelleen olemaan haastava heikon markkinatilanteen ja kysyntään vaikuttavien toimialan laajuisten ylimääräisten varastotasojen vuoksi. Odotamme varastojen laskevan suunnilleen samaa vauhtia kuin vuoden 2024 neljännellä vuosineljänneksellä. Vuoden 2024 aikana Kempowerin latureiden asennukset kasvoivat globaalisti noin 30 prosenttia, mikä kertoo asennuskantamme jatkuneesta kasvusta. Kaikille DC-latauslaitevalmistajille äärimmäisen haastavan vuoden jälkeen odotamme vihdoin markkinan alkavan elpyä vuoden 2025 toisella puoliskolla”, toimitusjohtaja kertoo.
Vuoden 2024 aikana yhtiö on panostanut hyötyajoneuvosegmenttiin ja Kempower näkee jo nyt segmentin tuottavan merkittävän osan liikevaihdosta. Ristimäen mukaan DC-latausmarkkinan haastavasta vuodesta huolimatta hyötyajoneuvosegmentin liikevaihto ja tilaukset kasvoivat huomattavasti.
”Tämä kehitys on erittäin positiivista, sillä näemme hyötyajoneuvojen muodostuvan suurimmaksi DC-lataussegmentiksi vuoteen 2030 mennessä. Yksityisajoneuvosegmentissä olemme keskittyneet vahvemmin vähittäiskauppa-asiakkaisiin, joilla ylimääräisiä varastoja ei ole samassa mittakaavassa. Uusasiakashankinta oli erittäin positiivista neljännellä vuosineljänneksellä, ja hankimme 22 uutta asiakasta, mikä nosti vuoden 2024 uusasiakashankinnan kokonaismäärän 66:een.”
Menestys uusasiakashankinnassa luo Ristimäen mukaan pohjan tulevalle kasvulle.
”Uusien asiakkaiden joukossa olivat muun muassa globaali logistiikkajohtaja DP World sekä johtavan maailmanlaajuisen autonvalmistajan Renaultin uusi yhtiö Mobilize, joka tuo sähköajoneuvojen pikalatauksen saataville kaikkialle Ranskaan.”
Vuoden 2024 neljännellä Kempowerin vuosineljänneksellä Pohjois-Amerikan toiminto tuotti 7,4 miljoonan euron liikevaihdon ja saavutti korkeimman tilauskertymän tähän mennessä, vastaten 15 prosenttia koko tilauskertymästä.
Yhtiö kasvatti markkinaosuuttaan Pohjois-Amerikassa saavuttamalla 84 prosentin liikevaihdon kasvun edelliseen vuoteen verrattuna latausratkaisujemme kasvavan kysynnän ansiosta. Tällä hetkellä Yhdysvaltojen liittovaltiotason sähköajoneuvojen hankintatukiin liittyy epävarmuutta.
Vuonna 2025 yhtiö pyrkii palaamaan kasvu-uralle, kun DC-latausmarkkinoiden odotetaan alkavan elpyä vuoden toisella vuosipuoliskolla.
Kempower odottaa vuoden 2025 liikevaihdon odotetaan kasvavan 10-30 prosenttia. Kuluvan vuoden operatiivisen liiketuloksen yhtiö odottaa paranevan merkittävästi vuodesta 2024. Vuoden 2025 ensimmäisen vuosineljänneksen operatiivinen liiketulos tulee kuitenkin olemaan tappiollinen. Operatiivinen liiketulos 2024o oli negatiivinen -26 miljoonaa euroa.
Näkymät perustuvat arvioon, että DC-latauspisteiden asennukset jatkavat merkittävää kasvua keskeisillä Kempowerin markkinoillamme Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Tämä perustuu vuoden 2025 alussa tehtyyn kolmannen osapuolen markkinatutkimukseen.
Kempower odottaa, että toimialan ylimääräiset varastot vaikuttavat kysyntään vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla. Markkinaympäristön ja kysynnän odotetaan pysyvän heikkona ensimmäisellä puoliskolla mutta elpyvän vuoden toisella puoliskolla.
Viimeisimmän markkinatutkimuksen perusteella Kempower arvioi DC-latausasennusten vuosikasvun olevan noin 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Kempower jatkaa valikoivasti investointeja kasvuhankkeisiinsa, kuten kasvuun Pohjois-Amerikassa, kasvuun keskeisissä maissa Euroopassa ja huipputeknologian kehittämiseen.
Nämä hankkeet mahdollistavat Kempowerin strategian toteuttamisen, mutta heikentävät kannattavuutta lyhyellä aikavälillä.