Keskon liiketoiminnassa päivittäistavarakauppa on liikevaihdoltaan ylivoimaisesti suurin liiketoiminta-alue. Toukokuussa sen liikevaihto oli noin puolet koko liikevaihdosta. Vieläkin merkittävämpi päivittäistavarakauppa on tuloksen kannalta. Viime vuonna kauppakonsernin koko 171 miljoonan euron vertailukelpoisesta liikevaihdosta päivittäistavarakaupan osuus oli 122 miljoonaa euroa.
Keskon koko myynti laski toukokuussa vertailukelpoisesti 2,1 prosenttia.
Päivittäistavarakaupan myynti oli toukokuussa 546 miljoonaa euroa ja se laski 4,3 prosenttia vertailukelpoisesti. Päivittäistavaramyynti K-ruokakaupoille laski 3,9 prosenttia, ja K-Citymarketin käyttötavarakaupan myynti laski. Keskon tukkuliike Kespron myynti laski 7,5 prosenttia. Toimituspäiviä oli Kesprossa yksi vähemmän kuin edellisenä vuonna.
Tilastokeskuksen mukaan elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien inflaatio oli toukokuussa +2,7 prosenttia. Siten Keskon päivittäistavarakaupan volyymikehitys näyttää olleen selkeän negatiivista ja todennäköisesti markkinaa heikompaa, arvioi OP aamukatsauksessaan.
Keskon pääjohtaja Jorma Rauhala kertoi tilinpäätöksen yhteydessä, että Suomen päivittäistavarakaupassa hintakilpailu jatkui kireänä ja hinnalla on ruokaostoksilla edelleen iso merkitys asiakkaille.
Keskon mukaan ruokakaupan asiakkaiden ostokäyttäytyminen on edelleen hyvin hintavetoista. Kesko käynnistikin tammikuun 2025 alussa laajan hintaohjelman, jossa se alensi yli 1 200 tuotteen hintaa. Nähtävästi hinnanalennukset eivät ole riittävästi nostaneet myyntimääriä.
Kaupan alan asiantuntija ja analyytikko Arhi Kivilahti arvioi Kaupan tila -kirjeessään, että viime vuodet kotimaisessa ruokakaupassa on menty S-ryhmän komennossa.
”Siinä missä miltei kaikki muut ovat hävinneet markkinaa, osuuskauppa-ryhmittymä on voittanut markkinaa”, hän toteaa.
Asiakkaat keskittävät ostojaan suurempiin kauppoihin, eli hyper- ja supermarketteihin, joissa markkinatilanne on näkynyt kasvuna. K-ryhmän markkinaosuuden laskussa näkyvät myös edelleen kilpailijoiden tekemät mittavat investoinnit uusiin suuremman kokoluokan kauppoihin, kun puolestaan K-ryhmän kauppaverkostoon kohdistamat investoinnit alkavat näkyä vasta viiveellä.
Kesko tulee avaamaan tulevina vuosina useita uusia hypermarket-kokoluokan kauppoja.
Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti oli toukokuussa 437 miljoonaa euroa ja se laski vertailukelpoisesti 2,8 prosenttia. Rautakaupan myynti laski vertailukelpoisesti 1,9 prosenttia.
Teknisen kaupan myynti laski vertailukelpoisesti 3,7 prosenttia. Koko toimialan myynti laski vertailukelpoisesti Suomessa 8,2 prosenttia sekä Ruotsissa peräti 13,4 prosenttia ja kasvoi Norjassa 6,9 prosenttia sekä Tanskassa 12,2 prosenttia.
Autokaupan toimialan myynti oli toukokuussa 122 miljoonaan euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti 14,3 prosenttia. Myynti kasvoi autokaupassa uusissa ja käytetyissä autoissa ja laski palveluissa.
OP:n mukaan Keskon huhti-toukokuun myynnin kehitys mukaili pankin toista vuosineljännestä koskevaa ennustetta päivittäistavarakaupassa, mutta se on jäänyt ennusteita jälkeen rakentamisen ja talotekniikan kaupassa.
”Autokaupassa kehitys jatkui yllättävänkin vahvana markkinakehitykseen suhteutettuna ja se on huhti-toukokuussa ollut hieman Q2-ennustettamme vahvempaa”, pankki toteaa.
Kesko julkisti toukokuun myyntiluvut perjantaiaamuna. Yhtiön osake laski perjantaina 2,2 prosenttia.