startup suosioharha
Talouden trendit

WhatsApp-palvelun suosio kasvaa – mobiilidatan hinnoittelu murroksessa

WhatsUpp pikaviestipalveluTeleoperaattoreilla on paineita muuttaa mobiilidatan hinnoittelu kiinteästä hinnoittelusta tiedonsiirron määrään perustuvaan hinnoitteluun. Paineita muutokseen tuovat sellaiset internetin ilmaispalvelut kuten WhatsApp ja Skype.

Matkapuhelinten käyttötapa on muuttumassa. Älypuhelimilla surffataan yhä enemmän netissä, ja puhutaan tai lähetetään tekstiviestejä vähemmän. Puheviestintään käytetään yhä enemmän Skypeä ja tekstiviestien lähettämiseen WhatsAppia.

Whatsapp on ladattava pikaviestisovellus, jonka kautta voi lähettää tekstiviestejä eri älypuhelimesta toiseen. Koska WhatsApp Messenger käyttää samaa datapakettia, jota käytetään sähköpostiin ja nettiselailuun, viestien lähettäminen on maksutonta.

Palvelu on erityisesti nuorison suosiossa. Yrityksen perustaja ja toimitusjohtaa Jam Koum kertoi Nokian tiedotustilaisuudessa Abu Dhabissa, että WhatsAppilla on jo yli 350 miljoonaa käyttäjää.

WhatsApp on kasvattanut suosiotaan myös Suomessa, sillä viestittely ei maksa erikseen, kun liittymässä on datapaketti. Tämä on vähentänyt perinteisten tekstiviestien lähettelyä nuorison keskuudessa. Vaasan yliopistossa tehdyn selvityksen mukaan peräti yli 80 prosenttia suomalaisista nuorista käyttää WhatsAppia.

WhatsApp tulee  useisiin Nokian Asha-alustan puhelimiin.

Viestintäviraston mukaan uudet ilmaispalvelut ovat jo muuttaneet kuluttajakäyttäytymistä monessa Euroopan maassa. Suomessa ilmaispalvelut eivät ole vielä uhanneet operaattoreita, koska kännykän käyttäminen on muuta Eurooppaa edullisempaa.

Tilanne saattaa olla kuitenkin muuttumassa.

Teleoperaattori Telia-Soneran toimitusjohtaja Johan Dennelind kertoi Helsingin Sanomille, että mobiilidatan hinnoittelu on muuttumassa. Vanhat hinnoittelumallit eivät enää toimi, koska mobiilidatan käyttö kasvaa.

Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa Telia-Sonera on jo muuttanut hinnoittelumallit:  kuukausimaksulla saa rajattomasti puheluja ja tekstiviestejä, mutta tiedonsiirto maksaa lisää tietyn rajan jälkeen.

Uusi hinnoittelu ei ole vielä tullut Suomeen osin siksi, että suomalaiset ovat tottuneet käyttämään paljon mobiilidataa, Dennelind kertoo.

Rajattoman tiedonsiirron aika saattaa siis olla pian ohi Suomessakin. Tosin Elisa ja DNA eivät ole ole vielä luopumassa mobiilidatan kiinteästä hinnoittelusta.

Click to comment

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä (artikkeleita ja mainosbannereita), ja sivusto voi saada ko. sisällöistä julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 0400-132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
x x
Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Sisällöntuottajaksi
Digipaketti
Anna palautetta
 

Tilaa uutiskirje

Copyright © 2017 Salkkumedia Oy

Ylös