Makrotalous

Autoliitto: Teiden lisärahoitus ei edellytä yhtiöittämistä

Autoliiton mukaan Liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelmat valtion tieverkon yhtiöittämisestä ei tuo lisää rahaa, jos kukaan ei maksa nykyistä enemmän.

Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi eilen selvityksen liikenneverkon kehittämisestä. Suunnitelmaan sisältyy valtion tieverkon siirtäminen uuden yhtiön omistukseen.

Samalla myös autoverotuksen rakenne muuttuisi: auton ensirekisteröinnin yhteydessä maksettava autovero poistettaisiin kokonaan, ajoneuvoveroa laskettaisiin 547 miljoonalla eurolla ja polttoaineveroa 200 miljoonalla eurolla, mutta tienkäyttäjiltä alettaisiin periä asiakasmaksua.

On positiivista, että selvityksessä nostettiin keskusteluun autokannan uudistamisen tarpeen ja tieverkon korjausvelasta aiheutuneet ongelmat, Autoliitto toteaa tiedotteessaan.

Autoliitto suhtautuu kuitenkin varauksella luvattuihin veronalennuksiin, koska veroista päätetään vuosi kerrallaan. “Kukaan ei voi sitoutua pysyvään verokannan alenemiseen. Veroalennuksista puhuttaessa onkin jätetty mainitsematta, että vajaassa viidessä vuodessa ajoneuvoveron perusveroa on korotettu 420 miljoonaa euroa ja polttoaineveroa korotettiin vuodenvaihteessa 100 miljoonalla eurolla”, liittot toteaa.

Liiton mukaan autoveron poisto olisi hyvä ratkaisu, mutta se tulisi toteuttaa oikeudenmukaisesti porrastaen niin, että jo veron maksaneet huomioidaan muutoksen yhteydessä.

”Liikenneverkkojen rahoitusratkaisuissa täytyy selvittää kaikki vaihtoehtoiset keinot ja verrata niitä yhtiöittämisestä saataviin hyötyihin. Pelkkä yhtiöittäminen ei tuo lisää rahaa, jos kukaan ei maksa nykyistä enemmän. Verot ja maksut pitää kerätä kustannustehokkaasti. Näyttää siltä, että tällaisen järjestelmän perustaminen ja vielä uusien välikäsien, palveluoperaattorien, mukaan ottaminen ei olisi kustannustehokas tapa kerätä rahoitusta tienfran ylläpitoon ja kehittämiseen. Esitetyt maksut nostaisivat monen autoilijan kustannukset kestämättömän korkeiksi”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.

Selvitys jättää paljon avoimia kysymyksiä liittyen mahdollisiin lopullisiin vero- ja maksutasoihin sekä itse yhtiöittämiseen.

”Selvityksen mukaan tienkäyttäjä voisi itse valita, perustuisiko maksu paikannukseen vai kiinteään summaan. Näillä kahdella maksulla on LVM:n laskelmien mukaan helposti satojen eurojen ero vuodessa. Herää kysymys, voiko asiakas tosiaan valita vapaasti kumpaa maksua haluaa maksaa ja kuinka kauan tällainen mahdollisuus on tarjolla. Toisaalta ei voi olla niin, että peruste halvemmalle hinnalle on se, että asiakas suostuu paikantamiseen”, Nieminen toteaa.

Kilpailuta autohuolto ja säästä jopa 40%
AutoJerry.fi

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös