Eettiset virheet ovat olleet toimitusjohtajien potkujen syynä viiden viime vuoden aikana 5,3 prosentissa tutkituista yrityksistä. Tieto käy ilmi PwC:n strategiakonsultoinnin yksikön Strategy&:n tuoreesta CEO Success Study -selvityksestä, jossa vuosittain selvitetään 2 500 maailman suurimman pörssiyhtiön toimitusjohtajatilanne.
PwC:n mukaan Länsi-Euroopassa toimitusjohtajat ovat joutuneet lähtemään viiden viime vuoden aikana eettisten virheiden takia 5,9 prosentissa tapauksista. Edellisenä vertailukautena (2007–2011) luku oli 4,2 prosenttia. Yhdysvalloissa ja Kanadassa eettiset syyt ovat Länsi-Eurooppaa harvemmin potkujen taustalla, mutta siellä kasvuvauhti on nopeampi. Kun vuosina 2007–2011 eettiset virheet olivat potkujen syinä 1,6 prosentissa, 2012–2016 luku oli 3,3 prosenttia.
BRIC-maissa puolestaan eettiset virheet ovat olleet viiden viime vuoden aikana peräti 8,8 prosentissa syy toimitusjohtajan erottamiseen.
”Kaikki eettisen virheen takia vaihdetut toimitusjohtajat eivät itse ole syyllistyneet virheisiin, mutta joutuvat vastaamaan organisaationsa virheestä”, sanoo yritysvastuupalveluista ja monimuotoisuudesta PwC:llä vastaava partneri Sirpa Juutinen.
Tutkimus listasi myös trendejä, jotka ovat viime vuosina vaikuttaneet toimitusjohtajien vastuullisuuteen.
Ensinnäkin finanssikriisin jälkeen luottamus ja usko suuryhtiöihin ja niiden toimitusjohtajiin on vähentynyt. Yleinen mielipide on aiempaa epäilevämpi ja kriittisempi eikä se anna huonoa käytöstä kovin helposti anteeksi.
PwC:n mukaan myös toimintaympäristö on muuttunut. Suurimmat yhtiöt levittäytyvät kehittyville markkinoille, missä esiintyy muita enemmän eettisiä riskejä kuten lahjontaa ja korruptiota. Samaan aikaan globaaleiden pitkien alihankintaketjujen valvonta on yhä vaikeampaa.
Kolmas syy johtuu digitalisaation murroksesta. Nopeasti ja ympäri vuorokauden leviävä uutisvirta pitää huolen siitä, ettei matalasta profiilista ja verkkaisesta viestinnästä voi itse päättää. Negatiiviset uutiset leviävät nopeasti.