Kasvuosakkeet

Facebook löi ennusteet, osake nousee

Facebookin toisen vuosineljänneksen osavuotiskatsaus sisältää muutakin mielenkiintoista, kuin ennusteita kovemman tuloksen. 

Sosiaalisen median jätti Facebook teki kovan tuloksen vuoden 2017 toisella neljänneksellä. Facebookin liikevaihto kasvoi 45 prosenttia 9,3 miljardiin dollariin vertailukauden 6,4 miljardista dollarista. Liikevaihto oli 120 miljoonaa dollaria analyytikoiden ennusteita suurempi.

Facebookin liikevoittoprosentti kasvoi 47 prosenttiin vertailukauden 42 prosentista. Facebookin nettotulos kasvoi hurjat 71 prosenttia 3,9 miljardiin dollariin. Osakekohtainen tulos oli 1,32 dollaria. Analyytikot olivat odottaneet 1,13 dollarin osakekohtaista tulosta.

Mobiilimainonta oli Facebookin merkittävin tulonlähde. Mobiilimainonnan osuus liikevaihdosta oli 87 prosenttia.

Facebook osavuotiskatsaus Q2 2017

Facebookin tulot kasvavat menoja nopeammin

Facebook on verkostoefektistä hyötyvä yritys, jolla on digitaalinen tuote. Tällainen yritys hyötyy paitsi skaalaeduista, myös siitä, että itse tuote paranee käyttäjämäärän kasvun myötä. Sosiaalista mediaa on kiva käyttää, jos sillä on muitakin käyttäjiä.

Digitaalisten kasvuyritysten osakkeet ovat haastavia hinnoitella oikein. Digitaalinen tuote on kallis suunnitella, mutta sen jakaminen uusille käyttäjille on lähes ilmaista. Haasteita tuo myös käyttäjien arvon määrittäminen. Mikä on Facebookin 2,01 miljardin käyttäjän rahallinen arvo?

Verkostoefektien alaisille markkinoille syntyy ”voittaja-vie-kaiken”- rakenne. Ne yritykset, jotka ymmärtävät kyseisen rakenteen panostavat kaiken kasvuun, jolloin voittoa ei synny. Tällainen yritys on haastava arvostella oikein.

Esimerkiksi Netflixin osakkeen oikeasta hinnasta ollaan voimakkaasti eri mieltä. Osa sijoittajista näkee, että massiivinen panostus sisällöntuotantoon on sijoitus uusien käyttäjien houkuttelemiseksi. Toiset näkevät saman sijoituksen pakollisena liiketoiminnan kuluna nykyisten tilaajien pitämiseksi tyytyväisenä.   Netflixiin sijoittavat toivovat, että  kasvavien käyttäjämäärien tuoma liikevaihto siirtyisi jossain vaiheessa tulokseen.

Facebook on astetta kypsemmässä vaiheessa. Facebookin kulut kasvoivat vuoden toisella neljänneksellä 33 prosenttia 4,9 miljardiin dollariin. Liikevaihto kasvoi kuitenkin enemmän, eli 45 prosenttia. Tämän seurauksena Facebookin tulos parani huimat 71 prosenttia.

Facebookin tulos on siis mielenkiintoinen, ei pelkästään sen takia, että se löi analyytikoiden konsensusennusteen, vaan myös siksi että se on esimerkin digitaalisesta kasvuyrityksestä joka on onnistunut kääntämään hurjia liikevaihdon kasvuprosentteja myös tuloksen puolelle.

Kommentoi
Ylös
>