Lentoyhtiö kertoi vahvoista kapasiteetin ja matkustajaliikenteen lokakuun kasvuluvuista. Silti Finnairin osake vaikuttaa jo hintavalta.
Finnairin kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvoi lokakuussa 16,8 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta. Matkustajia oli lokakuussa 1,06 miljoonaa eli 13,2 prosenttia vertailukautta enemmän. Matkustajakäyttöaste nousi 2,1 prosenttiyksikköä 82,0 prosenttiin.
Finnairin suurimman liikennealueen Aasian kapasiteetti kasvoi lokakuussa 24,2 prosenttia ja liikenne kasvoi vielä enemmän, 27,2 prosenttia. Matkustajakäyttöaste nousi 2,0 prosenttiyksikköä 83,4 prosenttiin.
Amerikan-liikenteessä Chicagon reitin operointia jatkettiin lokakuun loppuun asti, minkä vuoksi kapasiteetti kasvoi 33,1 prosenttia. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna kasvoi 38,4 prosenttia, ja matkustajakäyttöaste nousi 3,2 prosenttiyksikköä 82,5 prosenttiin.
Euroopan-liikenteen kapasiteetti kasvoi sekin 6,6 prosenttia etenkin Berliinin, Kööpenhaminan ja Moskovan lisäkapasiteetin ja neljän uuden A321-kapearunkokoneen myötä. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna kasvoi 9,6 prosenttia ja matkustajakäyttöaste nousi 2,3 prosenttiyksikköä 81,6 prosenttiin. Kotimaanliikenteen kapasiteetti kasvoi vertailukaudesta 6,5 prosenttia ja liikenne kasvoi 2,9 prosenttia. Matkustajakäyttöaste laski 2,4 prosenttiyksikköä 66,5 prosenttiin.
Reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat 19,8 prosenttia ja vastaavat myydyt tonnikilometrit kasvoivat 16,8 prosenttia.
”Mielestämme tämä oli Finnairilta jälleen erinomainen suoritus kausiluonteisesti hiljaisemmassa lokakuussa”, toteaa Inderes aamukatsauksessaan.
Lokakuun liikenneraportti oli Inderesin mukaan kokonaisuutena hieman odotuksiamme parempi ja Finnairin volyymi ei kärsinyt kapasiteetin kasvun kiihtymisestä ja kysynnän kausiluonteisesta hiljentymisestä. Tosin Inderes pitää mahdollisena, että hinnoittelu on voinut jonkun verran joustaa erittäin vahvojen kesäkuukausien jälkeen.
Analyysitalo toistaa näkemyksensa, jonka mukaan Finnairin nykyinen 135 – 155 miljoonan euron oikaistua liikevoittoa kuluvalta vuodelta lupaava ohjeistus vaikuttaa varovaiselta (Q1-Q3: oik. EBIT 147,5 MEUR).
”Näin ollen odotamme, että yhtiö nostaa ohjeistustaan vielä joulukuussa, kun näkyvyys Q4:n tuottoihin ja volyymeihin paranee. Ennusteemme ja muut Reutersin konsensukseen osallistuneet ennusteet odottavat Finnairin kuluvan vuoden oikaistun liikevoiton olevan noin 165-170 MEUR:ssa, joten suhteessa nykyisiin markkinaodotuksiin ohjeistuksen noston ei pitäisi olla yllätys”, Inderes ennustaa.
Kovista kasvuluvuista huolimatta Finnair ei sijoituksena ole Inderesin suosiossa. Tavoitehinta 9,5 euroa on alle nykyisen osakekurssin ja suositus on myy.
Finnairin osakekurssi on noussut tämän vuoden aikana. Vielä maaliskuussa osakekurssi mateli hieman yli neljän euron, kun nyt osake on kirinyt yli 11 euroon.
Inderesin mukaan Finnairin osakkeen arvostus on vuoden tähtäimellä tulospohjaisesti haastava sekä absoluuttisesti että suhteellisesti. Kuluvan vuoden tulosennusteella laskettu P/E-kerroin on lähes 13x. Osake on siten hinnoiteltu ylin pitkän aikavälin keskiarvonsa ja selkeästi yli kilpailijoidensa keskimääräisen arvostuksen. Inderesin mukaan kilpailijoiden keskimääräinen P/E-kerroin tälle vuodelle on 10,1x.
Tosin maltillinen tasearvostus rajaa osakkeen laskuvaraa selvästi. Riskeinä lentoyhtiöllä on heikko hinnoitteluvoima ja ankara kilpailu.