Kasvuosakkeet

10 syytä ostaa Amazonin osaketta juuri nyt

Vaikka Amazon on kasvanut hurjasti, voi se edelleen olla hyvä sijoitus.

Amazon on massiivisen kokoinen yritys jolla on yli 500 000 työntekijää. Tästä huolimatta yritys voi edelleen olla hyvä sijoitus. Tässä kymmenen syytä.

1) Amazonin missio

Osalle voi tulla yllätyksenä, että Amazonin missio ei liity verkkokauppaan, kirjoihin tai pilvipalveluihin. Lisäksi missio on edelleen sama, mikä se on ollut päivästä yksi lähtien: olla maailman asiakaskeskeisin yritys.

Erilaisen mission kautta tarkasteltuna voisi laajentuminen ruokakauppaan, pilvipalveluihin ja logistiikkaan olla askel pois yrityksen ydinosaamisesta. Mutta Jeff Bezokselle nämä ovat loogisia askeleita yrityksen mission toteuttamiseksi: murtaa ja disruptoida aloja, joissa asiakaskeskeisyys ei ole sillä tasolla millä se voisi olla.

2) Perustajan luotsaama yritys

Perustajat ovat lähtökohtaisesti intohimoisempia yrityksensä menestyksestä, kuin rahalla palkatut ammattitoimitusjohtajat. Perustaja-toimitusjohtaja on innovatiivisempi, tuottaa 31 prosenttia enemmän patentteja, kehittää tuottavampia patentteja ja tekee todennäköisemmin rohkeita investointeja.

Myös perustajien luotsaamien yritysten osakekurssit ovat kehittyneet keskimääräistä paremmin, kuten Bainin tutkimuksesta käy ilmi.

Jeff Bezos perusti Amazonin vuonna 1994 ja on ollut yrityksen johdossa siitä lähtien.

3) Toimitusjohtajan taloudelliset intressit

Jeff Bezosin omaisuus muodostuu pääosin 17 prosentin omistusosuudesta Amazonin osakkeista, ja hän on Forbesin mukaan tällä hetkellä maailman rikkain ihminen. Siinä on reilun 100 miljardin dollarin insentiivi toimia osakkeenomistajien edun mukaisesti. Bezoksen kiinteä palkka oli viime vuonna vaivaiset 81 840 dollaria. Muut edut olivat 1,6 miljoonaa dollaria, joka on sekin varsin kohtuullinen Amazonin menestys huomioon ottaen.

4) Globaalin verkkokaupan oletetaan edelleen kasvavan

Verkkokaupan osuus kaikesta vähittäismyynnistä on edelleen alle 10 prosenttia, joten varaa kasvuun siis on.

Globaalin verkkokaupan ennakoidan kasvavan

Kuva: Globaalin verkkokaupan kasvuennnuste.

5) Analyytikkoennusteet

Nasdaqin listaamista 34 analyytikoista 33 kehottaa ostamaan osaketta ja yksi pitämään osakkeen.

6) Logistiikkakeskusten tuoma kilpailuetu

Yksi logistiikkakeskus maksaa miljoonia. Amazonilla logistiikkakeskuksia on Yhdysvalloissa lähemmäs 120 kappaletta ja suunnitelmissa on kasvattaa näiden määrää entisestään. Vastaavan infrastruktuurin rakentaminen tyhjästä olisi niin kallista, että siihen ei moni toimija kykene. Yhdysvaltojen asukkaista 44 prosenttia asuu 20 mailin päässä Amazonin logistiikkakeskuksesta, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että tilatut paketit tulevat nopeasti perille.

7) Amazon uskaltaa epäonnistua

Jeff Bezoksen mukaan innovaatio syntyy yrityksen ja erehdyksen kautta ja erehdys on olennainen osa tätä yhtälöä. Yritys joka pelaa varman päälle ei myöskään ole innovatiivinen. Amazon on.

8) Amazon Prime

Amazon Prime -jäsenyys maksaa 99 dollaria vuodessa. Prime-jäsenyyksiä oli vuonna 2011 arviolta alle kymmenen miljoonaa kappaleita. Nyt heitä on arvioitu olevan 90 miljoonaa kappaletta. Tilaajat saavat useita etuja kuten ilmaisen kotiinkuljetukset, suoratoistovideot ja musiikin. Sijoittaja hyötyy Primen voittaja-vie-kaiken rakenteesta; pienen toimijan on hyvin vaikea tarjota samoja etuja samaan hintaan.

9) Mainostulot

Amazonilla on 10 prosentin markkinaosuus Yhdysvaltojen mainosmarkkinoista ja J.P. Morgan arvioi Amazonin mainospohjaisen liikevaihdon kasvavan tänä vuonna 60 prosenttia. Tiedonhaku aloitetaan usein Googlesta, mutta tutkimus vuodelta 2015 osoittaa, että 33 prosenttia verkko-ostajista aloittaa ostoksensa suoraan Amazonin kotisivuilta.

10) Apex rakenne

Amazonilla on Apex-rakenne, joka mahdollistaa innovatiivisen toiminnan varsin massiivisesta koosta huolimatta. Apex-rakenteensa ansiosta Amazon kykenee tuhansiin muutoksiin päivässä. Järjestelmään voidaan integroida tietokoneavusteisesti uusia ominaisuuksia jatkuvalla syötöllä. Näin yritys operoi järjestelmällä, joka on kaiken aikaa kehityksen kärjessä. Sekin on aika merkittävä kilpailuetu.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2020 Salkkumedia Oy

Ylös