Kotipizza Group on siirtymässä uuteen vaiheeseen.
Kotipizza Group järjesti torstaina pääomamarkkinapäivän (CMD) Helsingissä. Kotipizzaketjun ja uusien konseptien kasvunäkymät ovat erittäin hyvät, arvioi Inderesin analyytikko Petri Kajaani yhtiöpäivitysraportissaan. Inderes näkee yhtiön kasvutarinassa vielä monta kääntämätöntä sivua.
Kotipizza-ravintoloiden rinnalle on tuotu vuoden aikana monia uusia konsepteja. Yhtiö on viimeisen vuoden aikana tehnyt merkittäviä panostuksia tulevaisuuden kasvuun sekä yritysostojen kautta (Pizzataxi ja Socia Burgerjoint) että uusia konsepteja lanseeraamalla (No Pizza, Kotipizza Go ja Tasty Market-lounasravintola), Kajaani toteaa.
Kotipizzan uusi strategia ja taloudelliset tavoitteet nojaavat monen eri konseptin kasvuun.
Konsernin strategia on jatkossa toimia ”Brändien kotina”, mikä tarkoittaa, että se kehittää ja operoi erilaisia ravintolakonsepteja ja -markkinoita fast casual -ilmiön, franchising-toiminnan ja laadukkaan asiakaskokemuksen pohjalta.
”Kaiken tämän keskiössä on Kotipizza Groupin vahva osaaminen markkinointi- ja franchising-toiminnassa sekä konsernin oma osto- ja logistiikkayhtiö Foodstock”, Kajaani kertoo.
Kotipizza Group on Inderesin analyytikon mukaan selvästi siirtymässä uuteen vaiheeseen, missä Kotipizzaravintoloiden ohelle on alettu kehittää uusia kasvavia konsepteja, sillä Suomen suurimpana pizzaketjuna ja 35 kuukautta perättäin vahvaa kasvua raportoineella Kotipizzaketjulla alkaa ennemmin tai myöhemmin tulla kasvun rajat Suomessa vastaan.
Kotipizzan asettamien tavoitteen saavuttaminen vaatii yhtiön mukaan Kotipizza-ravintoloiden määrän kasvattamista 260:sta 300:aan, Chalupojen 12:sta 40.een ja Social Burgereiden yhdestä 20:een, Kajaani ynnää.
”Tavoite on erittäin kunnianhimoinen, emmekä ainakaan vielä usko yhtiön yltävän näin suureen kasvuharppaukseen. Emme kuitenkaan ole valmiita tuomitsemaan tavoitteita täysin mahdottomiksi, sillä yhtiö on helmikuun ketjumyyntilukujen perustella jatkanut erittäin vahvaa kasvua, johto on hyvässä vauhdissa rekrytoimassa uusia franchise-yrittäjiä sekä solmimassa vuokrasopimuksia uusille ravintoloille ja Kotipizzan kyky kasvattaa myyntiä on viime vuosina onnistunut lyömään meidät ällikällä jo monta kertaa.”
CMD:n jälkeisistä ennusteiden nostoista huolimatta Inderes odottaa yhteenlasketun ketjumyynnin jäävän vuoden 2020 osalta noin 170 miljoonaan euroon ja käyttökatteen paranevan 12,5 miljoonaan viime vuoden 8,1 miljoonan euron ennusteesta.
Inderes nosti CMD:n jälkeen Kotipizzan lähivuosien ennusteita, ja analyysitalon luottamus kannattavan kasvun jatkumiseen on nyt entistä vahvempaa. Inderes toistaa lisää-suosituksen ja tarkisti tavoitehintaa16,5 euroon aiemmasta 15,5 eurosta.