Talouden trendit

Kaasuautot kasvattavat hurjasti suosiotaan – rekisteröinnit moninkertaistuivat

kaasuautot Bioenergia ry autot autoilu

Kuva: Bioenergia ry

Alkuvuonna on ensirekisteröity 445 kaasuautoa. Lisäksi Suomeen tuotiin 381 kaasuautoa. Rekisteröintien määrä on moninkertainen viime vuoteen verrattuna, kertoo Bioenergia ry

Kaasuautojen määrä kasvaa nopeasti. Bioenergia ry:n mukaan ensirekisteröityjä kaasuautoja oli vuoden ensimmäisen neljän kuukauden aikana 445, kun viime vuonna vastaava luku oli 64. Viime vuoden kaasuautojen hankinta kiihtyi loppuvuonna, mutta tällä vauhdilla kaasuautojen määrä kasvaa nopeasti viime vuotta selvästi suuremmaksi.

Kaasuautokannan kasvunopeutta lisää käytettyjen kaasuautojen yleistynyt tuonti.  Käytettyjä autoja tuotiin ensimmäisen kolmanneksen aikana 381, eli lähes saman verran kuin ensirekisteröityjä autoja. Lisäksi on alkuvuonna tehty ainakin kymmeniä konversiota bensa-autoista kaasuautoiksi.

Myönteisen kehityksen myötä on odotettavissa, että autovalikoima laajenee ja maahantuojat ovat kertoneet lukuisista uusista kaasuautomalleista. Kaasuautojen määrällinen tavoite vuonna 2030 on 50 000, mikä on nykyvauhdilla uskottava. On kuitenkin huomioitava, että viimeisen vuoden vahvaa kehitystä on tukenut biokaasualan toimijoiden hyvin voimakkaat markkinointipanokset. Jatkossa tarvitaan myös kannustimia kuluttajille ja yrityksille kaasuautoilun kasvun tukemiseksi.

Kaasuautojen suosio on yllättänyt myös alan toimijat. Suunniteltuun myyntiin nähden autojen myynti on sujunut ennakoitua nopeammin.

”Mikäli uusia autoja ei saada markkinoille tarpeeksi nopeasti saattaa käytettyjen autojen tuonti vielä kiihtyä”, sanoo biokaasun tuotteista ja ratkaisuista vastaava johtaja Matti Oksanen Gasumista.

Käytettyjen autojen tuontia vauhdittaa Ruotsin kruunun edullinen kurssi, kaasuauton hankkija voikin tehdä erittäin hyviä kauppoja Ruotsin suurella käytettyjen kaasuautojen markkinalla.

Biokaasuauto tarkoittaa autoa, jossa on biokaasun käyttömahdollisuus. Biokaasuautot ovat metaaniautoja (MGV), joten ne voivat käyttää myös mitä tahansa muuta uusiutuvaa metaanilajia sekä myös fossiilisia metaanilajeja.

Biokaasuautoissa on yleensä bifuel-teknologia eli niissä on kaksi polttoainejärjestelmää: kaikissa polttoaineet ovat paineistettu metaani (CMG) sekä bensiini. Se tarkoittaa, että kaikki esitellyt mallit voivat Suomessa tankata biokaasuasemilla (CBG), maakaasuasemilla ja muuta fossiilista metaania myyvillä asemilla (CNG) sekä bensiiniasemilla. Moottorina kaikissa malleissa on otto-moottori.

Lue lisää: https://www.cbg100.net/products/biokaasuhenkiloautot-2018/

Lisätietoja markkinoilla olevista uusista kaasuautoista

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:


Copyright © 2018 Salkkumedia Oy

Ylös