Tesla osti SolarCityn vuoden 2016 lopussa. Noin kahden miljardin dollarin ostohinnan kylkiäisenä tuli 2,9 miljardia dollaria velkaa, ja nyt sijoittajat ovat huolissaan siitä, miten Tesla tulee selviämään veloistaan.
-KAUPALLINEN YHTEISTYÖ-
Tesla osti SolarCityn vuoden 2016 lopussa. Noin kahden miljardin dollarin ostohinnan kylkiäisenä tuli 2,9 miljardia dollaria velkaa, ja nyt sijoittajat ovat huolissaan siitä, miten Tesla tulee selviämään veloistaan.
Tesla on ehkä tunnetuin sähköautojen valmistaja ja on tulollaan nopeuttanut siirtymistä polttomoottoriajoneuvoista sähkökäyttöisiin ajoneuvoihin.
Teslassa piilee kuitenkin merkittäviä riskejä erityisesti kasvaneen velan ja Model 3:n hidastuneen tuotannon takia.
Teslan vuoden 2017 kassavirta oli 3,5 miljardia dollaria negatiivinen ja ennen marraskuuta 2019 erääntyy velkaa 1,8 miljardia dollaria.
Uusien automallien tuominen tuotantoon vaatii suuret määrät pääomaa ja vaikka Model 3 on malli, jolle olisi kysyntää, on sen tuotannossa ollut huomattavia vaikeuksia. Nämä Teslan rahaongelmat ovat niin merkittäviä, että yksittäiset hedge-rahastot ennakoivat jopa konkurssia.
Lyhyeksi myyvä sijoittaja saa tuottoa osakekurssin laskiessa. Teslan ongelmien myötä osakkeen lyhyeksi myynti on kasvanut yli 20 prosentilla 38,26 miljoonaan osakkeeseen. Tämä edustaa Teslan osakkeista jo 30,41 prosenttia.
Syitä Teslan lyhyeksi myynnin kasvuun on kuitenkin muitakin kuin merkittävän kokoinen velkataakka ja tuotanto-ongelmat.
Teslan osake on kallis
Teslan osakkeen hinta on vähintäänkin suolainen.
Tesla on markkina-arvoltaan kaksi kertaa arvokkaampi kuin Ford. Kuitenkin Ford teki viime vuonna kuusi miljoonaa autoa 7,6 miljardin dollarin voitolla, kun taas Tesla teki 100 000 autoa kahden miljardin tappiolla.
Lisäksi Fordilla on 12 miljardia kassassa pahan päivän varalle, kun taas Teslan rahat ovat loppumassa.
P/S-luku eli osakkeen hinta suhteessa liikevaihtoon on Fordilla 0,28, Volkswagenilla 0,39 ja Teslalla yli 4. Osakkeen hinta on siis tässäkin suhteessa yli kymmenkertainen verrokkeihinsa nähden.
Sähköautot ja hydridit ovat edelleen marginaalinen autoryhmä. Jotta Teslan erittäin korkea arvostus voitaisiin perustella, tulisi Teslan myydä autoja miljoonia kappaleita vuodessa.
Viime vuonna plug-in-hybridejä ja sähköautoja myytiin globaalisti noin miljoona kappaletta. Sähköautojen markkinan tulisi siis kasvaa nykytasostaan merkittävästi, jotta osakkeen nykytaso voisi olla perusteltu.
Tesla tekee tappiota
Tesla teki viime vuonna 773 miljoonaa dollaria tappiota. Samaan aikaan samaan markkina-arvoon arvostettu General Motors teki 9 miljardin dollarin positiivisen tuloksen. Tuloksen tulisi siis kohentua erittäin paljon, jotta Teslan nykyinen osakkeen arvostustaso olisi linjassa muiden autontuottajien kanssa.
Kyse ei ole vain siitä, että missä vaiheessa Tesla pystyisi jakamaan osinkoja omistajilleen, vaan myös siitä, että autojen valmistaminen ja tehtaat maksavat paljon rahaa.
Tesla on jo nyt rahan puutteessa eikä tappiollisuus ainakaan auta asiaa. Samaan aikaan Teslan kilpailijat eivät vain tee tulosta, vaan niillä on myös merkittävän kokoiset resurssit käytössään.
Kaikki eivät ole huolissaan Teslan tilanteesta
Vaikka Teslan ongelmat ovat lisänneet huolta ja lyhyeksi myyntiä, eivät silti kaikki ole huolissaan.
Teslan toimitusjohtaja Elon Musk myöntää yrityksellä olleen ongelmia tuotannon liian pitkälle viedyn automaation kanssa. Musk ei kuitenkaan ole lähtenyt laskemaan tavoitteitaan Teslan Model 3:n tuotannon kanssa vaan on nostanut niitä. Uuden tavoitteen mukaan Tesla tulee tuottamaan 6000 Model 3 -autoa viikossa kesäkuun loppuun mennessä nykytahdin ollessa noin 2300 autoa viikossa.
Myös osa analyytikoista suhtautuu positiivisesti Teslan pitkän aikavälin näkymiin. Varainhoitoyhtiö Baird arvioi, että Model 3:n kysyntä voi olla aliarvioitu. Kysyntä voisi kasvaa, mikäli tuote ylittää ensiasiakkaiden odotukset.
Bard laskee, että tuotannon viivästyksistä ja kilpailusta huolimatta Tesla voisi tulevaisuudessa myydä yli 500 000 Model 3 -autoa vuosittain. Ajan myötä myös Model 3:n tuomat marginaalit tulevat Bairdin mukaan nousemaan merkittävästi tulevaisuudessa. Baird näkee tuotanto-ongelmat väliaikaisena pulmana ja pitää tavoitteenaan 411 dollarin hintaa Teslan osakkeelle.
Lyhyeksi myynnissä on myös omat riskinsä. 15 vuoden lyhyeksi myynnin kokemuksellaan Whitney Thilson kirjoittaa keskeisistä huomioon otettavista asioista. Ensinnäkään ei riitä, että onnistuu ennustamaan, että osakkeen kurssi laskee reippaasti, vaan myös ajoituksen tulee olla oikea.
Toisekseen voimakkaasti kasvavan yrityksen osakkeen kallis hinta ei yksinään ole riittävä peruste osakkeen lyhyeksi myynnille. Tesla on ehdottomasti kasvuyritys, sillä sen liikevaihto kasvoi vuonna 2017 noin 68 prosenttia.
Thilson muistuttaa, että lyhyeksi myyvän tulee uskoa itseensä, koska aina löytyy niitä jotka uskovat osakkeen nousuun siitä huolimatta, että yritys on ongelmissa. Teslan kohdalla Thilson muistuttaa, että moni sijoittaja omaa niin voimakkaan luottamuksen Elon Muskia kohtaan, että tarvitaan jo todella huonoja uutisia ennen kuin tämä omistajaryhmä lähtee myymään osakkeitaan.
Kaksi eri tapaa ottaa näkemystä Teslan osakkeen hinnasta
Tesla on yksi niistä osakkeista, joista voi saada tuottoa myös niiden kurssin laskiessa. Vontobel tarjoaa erilaisia sijoitusinstrumentteja sijoittajalle, joka uskoo Teslan osakekurssin laskevan:
Bear-sertifikaatteja on tarjolla useilla eri vipukertoimilla. Jos bear-sertifikaatin vipukerroin on kolme ja osake laskee prosentin, nousee sertifikaatin arvo kolme prosenttia. Jos bear-sertifikaatin vipukerroin on viisi, nousee sertifikaatin arvo vastaavassa tilanteessa viisi prosenttia. Vastaavasti näiden bear-sertifikaattien arvo laskee kolme tai viisi prosenttia, mikäli osakkeen kurssi nousee yhden prosentin.
Sertifikaattien arvo perustuu kuitenkin päiväkohtaiseen osakekurssin arvon muutokseen. Jos osakkeen hinta on kuukauden päästä 10 prosenttia alemmalla tasolla, ei vipukertoimella kolme oleva bear-sertifikaatti ole 30 prosenttia korkeammalla tasolla. Tämä johtuu siitä, että arvonvaihtelu syö sertifikaattien arvoa pidemmällä aikavälillä. Näin ollen bear-sertifikaatit eivät lähtökohtaisesti sovellu pitkän aikavälin sijoituksiin.
Knock-out warrantti soveltuu sertifikaattia paremmin hiukan pidemmän aikavälin sijoittamiseen. Knock-out warrantti short nousee kohde-etuuden laskiessa ja vivutettu tuotto muodostuu rajatason ja osakkeen hinnan välisestä erotuksesta.
Tuotteeseen sisältyvän lainaosuuden takia knock-out warrantilla on rajataso ja osakkeita suurempi tuotto-potentiaali. Korkeamman tuotto-potentiaalin mukana seuraa kuitenkin myös korkeampi riski tappioihin, tuotteeseen sijoitetun pääoman täydelliseen menettämiseen asti. Esimerkiksi knock-out warrantti short erääntyy heti arvottomana, mikäli alla oleva osake käy rajatasollaan tai sen yläpuolella.
Knock-out warrantteilla ei ole ennalta määrättyä päättymispäivää ja niitä kutsutaan myös nimellä unlimited turbo.
Sertifikaatit ja knock-out warrantit ovat pörssinoteerattuja tuotteita, joten niillä on helppo käydä kauppaa. Sinun ei tarvitse avata uutta arvo-osuustiliä tai etsiä uutta välittäjää, vaan voit käyttää samaa tiliä missä nykyisetkin osakkeesi ovat.
Esimerkiksi Nordnetin alustalta löydät viputuotteet markkina-välilehden alta.
Viputuotteiden alta voit hakea haluamasi yrityksen, tässä tapauksessa Teslan. Ja listasta voi valita haluamansa tuotteen.
Knock-out warrantteja on tarjolla usealla eri rajatasolla. Nordnetin taulukossa rajataso on merkitty termeillä knock-out taso ja lunastushinta.
Short puolella raja-tasoja on noin 302 -440 dollarin välillä. Teslan osakkeen kurssin ollessa noin 295 dollaria, on 302 dollarin raha-taso hyvin riskipitoinen, koska sijoittaja menettäisi rahansa kokonaan osakkeen noustessa heilunnan myötä 302 dollariin.
Toisaalta ei ole välttämättä tarvetta valita 440 dollarinkaan rajatasoa, sillä mitä lähempänä osakkeen hinta on rajatasoa, sitä korkeampi on vipuvaikutus.
Vastaavasti, mikäli uskot Teslan osakkeen nousevan voit valita bull-sertifikaatteja tai long puolen knock-out warrantteja (Unlimited turbo long) saadaksesi tuottoa osakekurssin noususta.
Huomaathan, että johdannaiset ja niihin liittyvät riskit tulee ymmärtää, ennen kuin niillä alkaa käydä kauppaa. Nordnetin kohdalla tämä osaaminen tulee myös todistaa. Kun ensimmäistä kertaa klikkaat johdannaisen osta-nappulaa aukeaa sinulle monivalintatesti, joka tulee läpäistä ennen kuin kaupankäynnin voi aloittaa.
Tärkeitä oikeudellisia tietoja
Tämä tiedote ei ole rahoitusanalyysi, vaan tuotetta koskeva mainos. Se ei siis täytä rahoitusanalyysin puolueettomuuden varmistavia lakisääteisiä vaatimuksia, eikä kuulu rahoitusanalyysien julkaisua edeltävän kaupankäyntikiellon piiriin.
Saadakseen erityisesti johdannaissopimuksiin tehtyjen sijoitusten rakennetta ja riskejä koskevia yksityiskohtaisia tietoja, tulevien sijoittajien tulisi lukea perusesite, joka on saatavilla yhdessä lopullisten ehtojen sekä perusesitteen liitteiden kanssa sähköisessä muodossa liikkeellelaskijan verkkosivustolta osoitteesta http://certificates.vontobel.com. Tämän lisäksi perusesite, sen liitteet sekä lopulliset ehdot ovat ilmaiseksi saatavilla painetussa muodossa liikkeellelaskijan rekisteröidystä toimipaikasta:
Vontobel Financial Products GmbH,
Bockenheimer Landstrasse 24,
60323 Frankfurt am Main,
Saksa.
Sijoittajien on huomioitava voimassaolevat myyntirajoitukset.
Vontobel-konserniin kuuluvat yhtiöt voivat maksaa summiltaan vaihtelevia suoria tai välillisiä provisioita kolmansille osapuolille (esim. arvopaperivälittäjille) yleisöantiin ja sertifikaattien myyntiin liittyen. Lisätietoja on saatavilla pyynnöstä jälleenmyyntikumppaniltasi.
Tätä tuotemainosta ei saa jäljentää tai jakaa edelleen ilman erityistä lupaa.
