Airbnb ja Facebook ovat sitoutuneet muuttamaan sopimusehtojaan ja markkinointiaan EU:n kuluttajansuojalainsäädännön mukaisiksi Euroopan komission ja kuluttajaviranomaisten vaatimuksesta.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV), komissio ja EU:n kuluttajansuojaviranomaiset ovat vuodesta 2018 neuvotelleet Facebookin ja Airbnb:n kanssa yritysten markkinoinnissa ja ehdoissa olevista puutteista. Neuvotteluissa on ollut mukana myös Suomen kuluttaja-asiamies.
Neuvotteluissa sovittiin, että Facebook sitoutui huhtikuussa 2019 selventämään sitä, miten kuluttajien tietoja käytetään profiloinnissa ja mainosten kohdentamisessa. Uusissa sopimusehdoissa täsmennetään esimerkiksi sitä, mitä käyttäjien tietojen hyödyntämiseen perustuvia palveluita Facebook myy kolmansille osapuolille.
KKV:n mukaan Airbnb puolestaan sitoutui heinäkuussa 2019 muun muassa ilmoittamaan hintansa aiempaa selkeämmin. Airbnb on netissä toimiva yhteisö, jonka kautta on helppo vuokrata edullisia loma-asuntoja.
Jatkossa Airbnb:tä käyttävät kuluttajat näkevät majoituspäivät valittuaan lopullisen kokonaishinnan, johon sisältyvät kaikki maksut, kuten verot, palvelut ja siivouskulut.
Lisäksi Airbnb kertoo jatkossa selvästi, onko majoituksen tarjoaja yksityinen henkilö vai yritys. KKV:n mukaan tämä on kuluttajan kannalta tärkeä tieto, koska yksityisillä ja ammattimaisilla majoittajilla on erilaiset vastuut ja velvollisuudet.
Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen on tyytyväinen neuvottelujen lopputulokseen.
”Yhteishankkeemme komission ja muiden EU:n kuluttajansuojaviranomaisten kanssa tuotti toivotun lopputuloksen. Facebookin ja Airbnb:n tapaukset osoittavat, että EU-alueen yhteistyöllä on mahdollista saada globaalit digijätit noudattamaan kuluttajien oikeuksia.”
Kuluttaja-asiamies on myös edellyttänyt suomalaisilta palvelualustoilta vastaavaa lainsäädännön noudattamista.