Kumppaniblogit

Analyysi: Saka haastaa Kamuxin – tähtäimessä samat markkinat

Sakan toimitusjohtaja on Eero Poukkula. Kuva: Suomen Autokauppa – Saka

Autokauppias Saka jatkoi selvästi kovempaa kasvua Suomessa kuin Kamux – ja tähtää myös isoille Ruotsin ja Saksan markkinoille. Entä mikä on Sakan arvo?

Hyvä konsepti saa aina seuraajia – tai ainakin lähes aina.

Suomen käytettyjen autojen markkinasta yhä isomman osan nappaavat sekä Kamux että seuraajansa Saka eli Suomen Autokauppa -konserni. Jälkimmäinen perustettiin vasta vuonna 2015, mutta se on kasvattanut liikevaihtoaan n. 100 miljoonaa euroa vuodessa sekä 2019 että 2020.

Eilen 26.4. käytettyjen autojen kauppaketju Saka ilmoitti eläkeyhtiöiden Ilmarisen ja Elon tulleen Sakan omistajiksi yhteensä 19 prosentin osuudella. Loput yhtiöstä omistaa toimitusjohtaja Eero Poukkulan perhe ja muu yhtiön operatiivinen johto.

Pääomasijoittajien peli käy kuumana. Eläkevakuuttaja Elo vähensi merkittävästi omistustaan Kamuxissa maaliskuussa. Omistus putosi 1,12 miljoonalla osakkeella eli lähes kolmanneksella ja oli kuukauden lopussa 6,3 prosenttia. Ilmarisen omistus Kamuxista säilyi 1,0 miljoonassa osakkeessa vastaten 3,4 prosenttia.

Isoin omistaja on perustaja-toimitusjohtaja Juha Kalliokoski perheineen ja yhtiöineen.

Käytettyjen autojen kauppiaat lisäpalveluineen tähtäävät vahvaan kasvuun. Oululainen Saka teki viime vuonna Suomessa 359 miljoonan euron liikevaihdon. Liikevoitto kohosi 25,9 miljoonaan ja oli hyvätasoinen 7,2 prosenttia liikevaihdosta. Kamuxin Suomen liikevoitto oli 6,7 prosenttia eli hyvä sekin.

Saka myi viime vuonna 24 600 autoa. Lisäpalveluineen keskimääräinen myyntihinta vastasi 14 600 euroa.

Kamuxin Suomen liikevaihto oli 512 miljoonaa ja keskimääräinen liikevaihto per myyty auto oli vastaavasti 11 300 euroa.

Kokenut toimittaja Ilkka Sinervä selvitti Sakan tilannetta SalkunRakentajassa eilen 26.4. Sinervä haastatteli Sakan toimitusjohtaja Eero Poukkulaa, ote:

“Tavoitteena on vahvistaa yhtiötä omistusjärjestelyjen myötä. Saka kaavailee jollakin aikataululla laajentumista Ruotsiin ja ehkä Saksaankin. Hankkeet ovat työn alla”, Puokkula jatkaa.

”Saka on nyt lähes velaton. Omavaraisuusasteemme on yli 50 prosentin. Listautuminen ei ole esillä.”

Sakan kasvu koronavuonna 2020 oli huimaa ottaen huomioon, että Kamux kasvoi Suomessa ”vain” 4,3 prosenttia. Sakan kasvu oli luokkaa 37 prosenttia 262 miljoonasta 359:ään. Liikevoitto tuplaantui.

Myös lukujen valossa Sinervän analyysi osuu oikeaan.

Saka keskittyy käytetyissä lähinnä korkeamman hintaluokan eli korkean varustelutason premium-luokkaan. Yhtiö myy käytettyjä autoja, joille on kertynyt vähemmän kilometrejä verrattuna esimerkiksi koko tuontiautojen ja kotimaasta hankittujen autojen keskimääräiseen tasoon. – Sinervä 26.4.21

Mitä tarkoittaa?

Sakan rynnistys tarkoittaa monta asiaa. Kuriositeettina todettakoon, että Kamuxin Suomen johtaja lähti vaihtoon alle kuukausi sitten. Tiedote 1.4.21:

Kamuxin Suomen maajohtaja ja johtoryhmän jäsen Ilkka Virtanen on ilmoittanut siirtyvänsä uusiin tehtäviin yhtiön ulkopuolelle. Virtanen jatkaa yhtiön palveluksessa 30.6.2021 saakka, mutta siirretään toisiin tehtäviin tästä päivästä alkaen. Suomen vt. maajohtajana toimii toistaiseksi konsernin toimitusjohtaja Juha Kalliokoski.

Jos Kamux kasvattaa tänä vuonna liikevaihtoon Suomessa samaa tahtia kuin viime vuoden viimeisellä neljänneksellä, kotimaan liikevaihto nousee 550 miljoonaan. Koko yhtiön liikevaihto-ohjeistus on 800-850 miljoonaa euroa (2020: 724). Ruotsi teki viime vuonna myyntiä 216 ja Saksa 67 miljoonaa euroa.

Yhtiöllä oli viime vuoden lopussa Suomessa 50 myymälää (2019: 48), Ruotsissa 20 (17) ja Saksassa 8 (6). Saksa kärsii tällä hetkellä kovista koronarajoituksista.

Jos Sakan kasvu jatkuisi sadan miljoonan tasolla, kuluvan vuoden luku olisi 460 miljoonaa. Yhtiöllä on nyt 21 autoliikkeen maanlaajuinen myyntiverkosto, kun vuodenvaihteessa 2019-2020 myymälöitä oli 18.

Sekä Kamux että Saka satsaavat digitaalisiin myyntikanaviin ja integroituihin lisäpalveluihin. Yhtiöiden kasvu ja hinnoitteluvoima ostoissa kaventaa pienempien autokauppojen elintilaa. Tulosta selittävät osaltaan skaala ja lisäpalvelut.

Kamuxin Suomen liikevaihdoista palvelujen, kuten rahoituksen, vakuutuksen ja myyjän virhevastuuta laajentavan Kamux Plus -tuotteen, osuus ylitti 6 prosenttia.

Kamux listautui vajaa 4 vuotta sitten toukokuussa 2017. Osake (kuvassa verrattuna OMX Helsinki -yleisindeksiin) on koronakriisin voittajia. Kuva: TradingView

Ruotsi tukee Kamuxin sijoittajatarinaa

Sinervän haastattelussa Poukkula tähtää Ruotsiin ja Saksaan, eli juuri samoille markkinoille, joilla Kamuxkin toimii.

Ruotsi on pelastamassa Kamuxin sijoitustarinaa tällä hetkellä siltä osin, että nopeammin kasvava Saka hengittää Suomen markkinalla niskaan.

Kamuxin arvostus pörssissä edellyttää kannattavan kasvun jatkumista. Ruotsin toiminta kasvoi viime vuonna 36 prosenttia ja tulos oli hieman plussalla.

Kamuxin markkina-arvo nykyisellä 15,35 euron kurssilla ja 40 miljoonan kappaleen osakemäärällä on 614 miljoonaa. Yhtiö on lähes nettovelaton, kun vuokravastuita ei huomioida.

EV/EBIT-luvuksi (yritysarvo/liiketulos) muodostuu noin 20 ja P/S-luvuksi (hinta/liikevaihto) 1,18.

Sakan arvo?

Viitaten Kamuxiin, samalla arvostuksella Sakan velaton arvo olisi luokkaa 450-550 miljoonaa. Haarukan ylälaitaa puoltaa Sakan kovempi kasvu ja keskihinta kotimaassa, mutta toisaalta yhtiö ei ole laajentunut ulkomaille. Myöskään osake ei ole yhtä likvidi.

Kamux päätti vastikään osingonjaosta, joka on 0,24 euroa osakkeelta ja se maksetaan kahdessa erässä. Nykykurssin nähden osinkotuotto jää vaatimattomalle 1,6 prosentin tasolle.

Yhtiö korotti helmikuussa strategista kasvutavoitettaan 10:stä 20 prosenttiin ja alensi liikevoittotavoitettaan 4:stä 3,5 prosenttiin.

Kamux tavoittelee strategiakaudellaan vuosina 2021-2023 yli 20 prosentin vuotuista liikevaihdon kasvua, vuosittain kasvavaa oikaistua liikevoittoa ja yli 3,5 %:n oikaistua liikevoittomarginaalia sekä yli 25 %:n oman pääoman tuottoa (ROE). Lisäksi yhtiön tavoitteena on jakaa osinkona vähintään 25 % tilikauden voitosta.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

🔸🔸

Henri Elon sijoituskirjat alehintaan SalkunRakentajan lukijoille!

Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on Tuotonarvoitus_Osakesijoittaja_662x479.jpg

Tilaa sijoituskirja Tuoton arvoitus ratkeaa tai Henrin ja Jari Saarhelon uusin Osakesijoittajan maailmanvalloitus – tai molemmat pakettina täältä.

Syötä alennuskoodiksi “Salkunrakentaja2021” niin saat kirjan/kirjat kotiin toimitettuna: Tuoton arvoitus 15 e, Osakesijoittaja 30 e, tai pakettihinta 45 e – ei muita kuluja.

Tutustu pk-yrityksen arvonmääritykseen täällä.

🔸🔸

On kiintoisaa nähdä, mitkä ovat niin Kamuxin kuin Sakan seuraavia askeleita. Harrastusmielessä Elo ja Ilmarinen eivät ole Sakaan sijoittaneet.

Sakan pörssiin tulo riippunee siitä, kuinka pitkään nykyinen myötävire osakemarkkinoilla säilyy.

Eläkeyhtiö Elon sijoitustaktiikasta voi lukea sen, että riski hajaantuu, kun on kahden hevosen kyydissä.

Samanlainen strategia on erittäin kokeneella talousjohtajalla ja sijoittajalla Jarl Waltosella, jota haastattelin Osakesijoittajan maailmanvalloitukseen 2018, ote s. 108:

Hän saattaa ostaa saman sektorin osakkeita esimerkiksi kolmen yhtiön ryppäissä, kuten norjalaisia lohiyhtiöitä. Ei haittaa, vaikka kilpailija ajaisi ohi, koska sitäkin on salkussa!

”Kokemus sanoo, että mieluummin monta.”

Samoin hän on toiminut saksalaisissa auto-osakkeissa. Salkussa on Volkswagenia, Daimleria ja BMW:tä.

🔸🔸

Kamux julkaisee osavuosikatsauksen 12.5.
Kirjoitus ei sisällä sijoitussuosituksia. Kirjoittaja omistaa Kamuxin osakkeita.

Henrin sijoituskirjojen tilaukset ALE-koodilla “Salkunrakentaja2021” täältä.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös