Kasvuosakkeet

Suomen nopeimmin kasvava automyyjä haastaa Kamuxin

Käytettyjen autojen autokauppa Saka kasvaa vaudilla. Vuonna 2015 perustettu yhtiö on Suomen voimakkaimmin kasvava autokauppa. 

Sakan toimitusjohtaja on Eero Poukkula. Kuva: Suomen Autokauppa – Saka

Saka kertoo tiedotteessaan, että sen autoliikkeistä ostettiin kuluneen kesäsesongin aikana ennätysmäärä vaihtoautoja ja yhtiön liikevaihto kasvoi kesään 2020 verrattuna yli 40 prosenttia. Eniten suomalaiset ostivat laadukkaita, muutaman vuoden ikäisiä perheautoja.

Saka myi kesä-elokuussa 2021 yli 9 200 autoa. Yhtiön liikevaihto kasvoi viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna 40,4 prosenttia.

Kymmenien prosenttien kasvullaan Saka ui vastavirtaan koko alan kesäsesonkiin nähden. Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan käytettyjen henkilöautojen kauppa kävi tänä kesänä kokonaisuudessaan heikommin kuin vuosi sitten. Heinäkuussa käytettyjä autoja myytiin Suomessa jopa 10,5 prosenttia vähemmän heinäkuuhun 2020 verrattuna.

“Meidän onnistumisemme kesän myyntisesongissa perustuu kahteen vahvuuteen: riittävän laajaan valikoimaan haluttuja laatuautoja sekä auton ostamisen helppouteen. Osaava henkilökuntamme on tehnyt erinomaista asiakaspalvelutyötä niin digitaalisen etäostamisen saralla kuin myymälöissämme ympäri maan”, Sakan toimitusjohtaja Eero Poukkula sanoo.

Sakan valikoima painottuu premium-luokan perheautoihin ja sellaisia suomalaiset tänä kesänä myös ostivat. Kesän 2021 myydyimmät automerkit olivat kyseiseen kategoriaan kuuluvat Volvo, Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz ja Audi.

Sakan liikevaihto on ollut tasaisessa kasvussa viime vuodet. Vuonna 2016 liikevaihto oli alle 25 miljoonaa euroa, mutta viime vuonna yhtiö ylsi jo lähes 360 miljoonan euron liikevaihtoon. Liikevoitto oli viime vuonna 25,5 miljoonaa euroa.

Sakasta on tulossa vakava kilpailija Suomen käytettyjen autojen markkinoilla pörssiyhtiö Kamuxille.

Kamux on liikevaihdoltaan yhä Sakaa suurempi, sillä sen liikevaihto viime vuonna oli 724 miljoonaa euroa. Liikevaihdosta 71 prosenttia tuli Suomen markkinoilta, joten ero Sakan ja Kamuxin välillä Suomen markkinoilla ei ole enää suuri.

Kamuxin tavoite on Suomen lisäksi kasvaa myös Ruotsissa ja Saksassa. Yhtiön kasvu Suomen markkinoilla jäi viime vuonna vaatimattomaksi. Viime vuoden liikevaihto Suomessa oli 512 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin se oli ollut 491 miljoonaa euroa.

Kamuxin kasvu Ruotsissa oli viime vuonna aivan toista luokkaa. Liikevaihto nousi 215 miljoonaan euroon edellisvuoden 158 miljoonasta eurosta.

Kamux arvioi pysyvänsä kuitenkin ainakin vielä tänä vuonna markkinajohtajana Suomessa.

Sekä Kamux että Saka panostavat digitaalisiin myyntikanaviin ja integroituihin lisäpalveluihin. Yhtiöiden kasvu ja hinnoitteluvoima ostoissa kaventaa pienempien autokauppojen elintilaa. Tulosta selittävät osaltaan skaalautuva liiketoiminta ja lisäpalvelut.

Sakan kasvun ovat huomanneet myös isot institutionaaliset sijoittajat. Kaksi eläkeyhtiötä eli Elo ja Ilmarinen sijoittavat Sakaan. Uudessa järjestelyssä eläkeyhtiöt omistavat Sakasta noin 19 prosentin osuuden. Yhtiön yksi menetyksen rakentajista eli Poukkulan perhe omistaa järjestelyn jälkeen noin 70 prosenttia yhtiöstä. Sakan muu johto sekä henkilöstö omistaa noin yksitoista prosenttia osakkeista. 

Ei olisi mikään yllätys, jos Saka päättäisi joissain vaiheessa listautua Helsingin pörssiin.   

1 kommentti
  • Aulis Koivukangas sanoo:

    Ostin Sakalta kesäkuussa Ww Passatin. Auton webasto viallinen, kaukosäädin puuttui, autossa 1 virta-avain mukana joka piti korjauttaa.
    Korjaukset ja puutteet jouduin maksamaan itse.723 €. Auto oli lähes 20000 € hintainen. Kauppakirjaan oli kirjattu teksti hyvin pienellä vakuutustietojen väliin, myyjä ei vastaa polttoaine käyttöisen lisälämmittimen toiminnasta. Kauppa sovittiin puhelimessa ja kauppa sähköisesti allekijoitettuna. Asia etenee kuluttajariitalautakunnassa. Autoa markkinoitiin **webasto,panoraama,koukku**
    Olkaa varovaisia autonostossa.

  • Ylös
    >