Yritysuutiset

Finnairin vaikeudet jatkuvat – ennustaa tappiollista liiketulosta vuodelle 2022

Lentoyhtiön toiminta pysyi tappiollisena viime vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä. Myös kuluva vuosi pysyy pakkasella.

Finnairin myynti elpyy vauhdilla. Lentoyhtiön liikevaihto kasvoi loka-joulukuussa 306 prosenttia vertailukaudesta ja oli 414 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin se oli vain 102 miljoonaa euroa.

Liikevaihto oli koko vuonna edelleen alle 30 prosenttia vuoden 2019 liikevaihdon tasosta.

Vertailukelpoinen liiketulos oli edelleen pakkasella 65,2 miljoonaa euroa, mutta vähemmän kuin vuosi sitten, jolloin se oli 163 miljoonaa euroa negatiivinen. Liiketappio oli odotettua pienempi, sillä analyytikoiden konsensusodotus oikaistulle liiketappiolle oli 91 miljoonaa euroa.

Toimitusjohtaja Topi Manner kertoo, että vuoden 2021 viimeisen neljänneksen aikana toipuminen koronakurimuksesta edistyi.

”Lisäsimme lentämistä lokakuusta alkaen ja matkustajamäärät kasvoivat kuukausi kuukaudelta. Yhdysvaltojen, Thaimaan, Singaporen ja Intian avautumisen myötä myös kaukoliikenteen matkustajamäärien elpyminen alkoi. Finnair käynnisti suorat lennot Thaimaahan ja Yhdysvaltoihin myös Tukholman Arlandasta.”

Viimeisen vuosineljänneksen lopulla omikronmuunnoksen vaikutukset alkoivat kuitenkin näkyä lentoliikenteessä. Joulukuussa monet maat tiukensivat uudelleen matkustusrajoituksiaan, mikä vaikutti lentojen kysyntään.

”Omikronaallon myötä lisääntyneet sairauspoissaolot aiheuttivat ennakoimattomia resurssointiongelmia sekä Finnairissa että palveluntarjoajien toiminnoissa”, Manner kertoo.

Toimitusjohtajan mukaan maailmanlaajuisten toimitusketjuhaasteiden takia rahtikysyntä oli poikkeuksellisen vahvaa koko vuoden.

Finnair on jatkanut säästöohjelmaa, Manner kertoo.

”Saavutimme vuoden 2019 volyymeihin perustuneen 200 miljoonan euron pysyvien, vuosittaisten kustannussäästöjen tavoitteemme, ja kustannussäästöt pienensivät tappiotamme jo vuodelta 2021. Täysimääräisinä nämä säästöt vaikuttavat kuluvasta vuodesta alkaen.”

Finnair päivitti tilinpäätöksen yhteydessä lähiajan näkymiään ja ohjeistusta.

Matkustus Euroopassa ja Yhdysvaltoihin on auki, mutta matkustus Aasiaan on edelleen muutamia maita, kuten Thaimaata, Singaporea ja Intiaa, lukuun ottamatta erittäin rajoitettua. Finnairin mukaan Kiinan ja Hongkongin avautumisen aikatauluun liittyy pitkittynyttä epävarmuutta.

Finnair arvioi nyt muiden Aasian-markkinoiden avautuvan muun muassa omikronmuunnoksen takia vaiheittain kohti toisen vuosineljänneksen loppua.

Omikron vaikuttaa huomattavasti mutta lyhytaikaisesti liikevaihtoa heikentäen ja kuluja kasvattaen vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä vuoden 2021 viimeiseen neljännekseen verrattuna. Lisäksi jatkuvat matkustusrajoitukset heikentävät kysyntää edelleen erityisesti Aasiassa, yhtiö kertoo.

Näiden tekijöiden, polttoaineen hinnannousun ja vuoden 2022 kesää kohti liikenteen vaiheittaiseen kasvattamiseen liittyvien kustannusten vuoksi Finnair arvioi vertailukelpoisen liiketappion olevan vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä samaa suuruusluokkaa kuin vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä.

Finnair toistaa aiemman arvionsa siitä, että yhtiön vertailukelpoinen liiketulos pysyy tappiollisena myös koko vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon ajan.

Yhtiön mukaan vuoden 2021 jälkipuolisko osoitti, että patoutunut matkustuskysyntä on merkittävää. Vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon aikana matkustusrajoitusten vaikutus Finnairin liiketoimintaan todennäköisesti vähenee.

Kiinaa ja Hongkongia lukuun ottamatta yhtiö arvioi siis edelleen, että vuoden 2022 jälkipuolisko on toimintaympäristönä lähempänä pandemiaa edeltänyttä aikaa ja että vuoden 2019 liikenteen taso tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna saavutetaan vuonna 2023.

Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen osavuosikatsauksen yhteydessä.

Vaikeassa taloudellisessa tilanteessa Finnairin hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle odotetusti, ettei osinkoa vuodelta 2021 jaeta.

Lue myös tämä: Kempower löi tiskiin häikäisevät kasvuluvut

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös