Kasvuosakkeet

Harvia jatkaa vakuuttavaa myynnin kasvua, tuloskasvu kuitenkin hidastui

Saunayhtiö pystyy jatkamaan vahvaa liikevaihdon kasvua vaativammassa ympäristössä.

Harvian liikevaihto kasvoi tammi–maaliskuussa edellisvuodesta peräti 28,2 prosenttia ja oli 50,8 miljoonaa euroa. Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskettu liikevaihto kasvoi 26,3 prosenttia. Orgaaninen liikevaihdon kasvu oli 18,1 prosenttia.

Yhtiön liikevaihto kasvoi erityisesti Suomessa, muissa Euroopan maissa ja Pohjois-Amerikassa. Muiden maiden liikevaihto kasvoi etenkin Aasiassa ja arabimaissa.

Liikevaihto kasvoi kaikissa tuoteryhmissä. Saunojen liikevaihto jatkoi vahvaa kasvua erityisesti Pohjois-Amerikassa ja Keski-Euroopassa, ja kylpytynnyreissä liikevaihto kasvoi erityisesti Suomessa ja Keski-Euroopassa.

Kiukaiden myynti kehittyi positiivisesti erityisesti Suomessa ja ohjauskeskuksien liikevaihto kasvoi varsinkin muissa Euroopan maissa. Myös muiden tuoteryhmien, varaosien ja palveluiden liikevaihto kehittyi erittäin hyvin erityisesti kiuaskivissä, varaosissa ja saunatarvikkeissa.

Harvia odottaa kasvun jatkuvan markkinan kasvua nopeammin

Yhtiön mukaan Venäjän hyökkäys Ukrainaan on vaikuttanut sauna- ja spamarkkinoihin Venäjällä, missä on enemmän saunoja kuin missään muussa yksittäisessä markkinassa.

Vaikutus saunamarkkinaan on ollut suora ja merkittävä Ukrainassa, mutta sota on vaikuttanut suoraan ja välillisesti myös Venäjän sauna- ja spamarkkinoihin Yhdysvaltojen ja EU:n pakotteiden ja laajemman talouskehityksen seurauksena.

Sodan kokonaisvaikutuksia sauna- ja spamarkkinoihin on Harvian mukaan vaikea ennakoida, mutta vaikutukset tulevat näkymään muun muassa yleisen taloudellisen epävarmuuden lisääntymisenä sekä hintojen nousuna ja keskeisten raaka-aineiden saatavuushaasteina.

Harvia keskeytti sodan vuoksi liiketoiminnan Venäjällä maaliskuun 2022 alussa.

Sauna- ja spa-markkinan epävarmuudesta huolimatta Harvian johto arvioi markkinan jonkin verran historiallista keskiarvoa nopeamman kasvun jatkuvan muutaman seuraavan vuoden ajan.

Johdon arvion mukaan Harvian osuus sauna- ja spa-markkinasta on kasvanut. Sen arvioidaan olleen viisi prosenttia ja osuuden kiuas- ja saunakomponenttimarkkinasta 20 prosenttia vuonna 2021. Vuoden 2021 liikevaihdon perusteella yhtiön johto arvioi Harvian nousseen sauna- ja spa-alan globaalisti suurimmaksi toimijaksi.

Harvian toimitusjohtaja Tapio Pajuharju kertoo, että Harvian ensimmäinen vuosineljännes on historiallisesti ollut hyvä sauna- ja spa-alalla.

”Tämä kävi toteen myös vuonna 2022, kun saavutimme kaikkien aikojen korkeimman yhden vuosineljänneksen liikevaihdon ja kannattavuutemme oli vakaalla tasolla”, Pajuharju kertoo.

Pajuharjun mukaan yhtiöllä on vahva ote markkinasta, ja Harvia on kasvattanut markkinaosuuttaan.

Liikevaihto ei kasvanut myynnin kasvun tahdissa

Harvian oikaistu liikevoitto kasvoi tammi-maaliskuussa 12,1 miljoonaan euroon edellisvuoden 11,1 miljoonasta eurosta. Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskettu oikaistu liikevoitto kasvoi 11,7 miljoonaan euroon.

Oikaistu liikevoitto osui lähelle analyytikoiden konsensusodotusta, mikä oli 11,9 miljoonaa euroa.

Pajuharjun mukaan saunojen osuus myyntimixistä kasvoi ja kustannukset nousivat, minkä seurauksena oikaistun liikevoiton mukainen suhteellinen kannattavuus laski 23,8 prosenttiin (28,1) liikevaihdosta, kun se vuotta aiemmin oli 28,1 prosenttia liikevaihdosta.

”Toimitusketjun lisääntyneen epävakaisuuden vuoksi kasvatimme edelleen kriittisten komponenttien ja raaka-aineiden varastoja. Tämä kasvatti myös yhtiömme nettokäyttöpääomaa ja vaikutti kassavirtasuhteeseen”, Pajuharju kertoo.

Harvia ei anna arvioita lyhyen aikavälin näkymistä. Yhtiön tavoitteena on pitkällä aikavälillä keskimäärin yli viiden prosentin vuotuinen liikevaihdon kasvu, yli 20 prosentin oikaistu liikevoittoprosentti sekä nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen välillä 1,5x−2,5x.

Yhtiön johto arvioi, että koronapandemian aiheuttamien erityisolosuhteiden takia sauna- ja spa-markkina on kokenut poikkeuksellisen vahvaa kysyntää. Tällä ei kuitenkaan uskota olevan vaikutusta sauna- ja spa-markkinan pitkän aikavälin kasvuodotuksiin tai Harvian pitkän aikavälin tavoitteisiin.

Analyytikko: Kasvu vakuuttavaa

Danske Bankin analyytikko Mika Karppinen arvioi pankin aamukatsauksessa, että Harvian ensimmäisen tuloskvartaali raportti osoitti, että yhtiö pystyy jatkamaan sen vahvaa liikevaihdon kasvua vaativammassa ympäristössä erittäin kovista vertailuluvuista huolimatta.

”Orgaanisen liikevaihdon 18 %:n kasvu v/v oli hyvä saavutus, kun otetaan huomioon vahvat vertailuluvut (+60 %). Kehittyvät saunamarkkinat Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa ajavat kasvua, vaikka jotkut perinteisemmät markkinat voivat hieman hidastua”, Karppinen toteaa.

Analyytikon mielestä kannattavuus oli pienoinen pettymys, mutta tulevien myyntihintojen korotusten huhti- ja heinäkuussa yhdistettynä tuotannon tehostamiseen valmistuneiden laajentumisinvestointien jälkeen tulisi kääntää marginaalitrendi nousuun tulevilla kvartaaleilla.

Danske Bank leikkaa Harvian oikaistua liikevoiton ennustetta vuodelle 2022 yhdellä prosentilla johtuen odotettua heikommista marginaaleista.

”Tulevien vuosien hieman korkeammat volyymikasvuoletukset vaimentavat hieman alhaisempien marginaalien negatiivisen vaikutuksen”, Karppinen toteaa.

Harvian osakkeen arvostuksesta tulossa houkuttelevampi.

”Muuttumaton 12 kuukauden tavoitehinta 42 euroa vastaa 15,6x EV/EBIT-kerrointa 2022, hieman yli verrokkinsa Thulen tämänhetkisen arvostuskertoimen (Harvia treidaa tällä hetkellä selvällä diskontolla), mikä kuvastaa Harvian vahvoja taloudellisia näyttöjä viime vuosilta”, Karppinen toteaa.

Danske Bankin näkemyksen mukaan Harvian osakekurssi on ottanut hieman liian kovaa osumaa tehden arvostuksesta pääverrokkeihin verrattuna houkuttelevamman

Danske Bank toistaa Harvian osakkeiden ostosuosituksen 12 kuukauden 42 euron tavoitehinnalla. Tavoitehinta ylittää selvästi viimeisimmän 32,4 euron osakekurssin.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös