Harvialla on useita kilpailuetuja, joiden avulla se voi jatkaa kannattavaa kasvua. Markkinat ovat kuitenkin aiempaa epäileväisempiä.
Ukrainan sota, kohonnut inflaatio ja kiristyvä rahapolitiikka ovat painaneet osakkeiden hintoja laajasti niin Suomessa kuin muuallakin. Samassa rytinässä myös laatuyhtiöiden osakkeet ovat ottaneet osumia.
Tällainen yhtiö on esimerkiksi suomalainen saunayhtiö Harvia.
Harvian markkina-arvosta on sulanut puolessa vuodessa peräti 47 prosenttia. Viime syksynä yhtiön osakekurssi kävi lähes 65 eurossa, mutta nyt osake hinnoitellaan enää 30 euron hintaan Helsingin pörssissä.
Yhtiö ei ole kuitenkaan menettänyt otettaan kannattavasta kasvusta.
Harvian liikevaihto kasvoi tammi–maaliskuussa edellisvuodesta peräti 28,2 prosenttia ja oli 50,8 miljoonaa euroa. Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskettu liikevaihto kasvoi 26,3 prosenttia. Orgaaninen liikevaihdon kasvu oli 18,1 prosenttia.
Oikaistu liikevoitto nousi 12,1 miljoonaan euroon edellisvuoden 11,1 miljoonasta eurosta. Harvian oikaistu sijoitetun pääoman tuotto oli peräti 103 prosenttia.
Yhtiön liikevaihto kasvoi erityisesti Suomessa, muissa Euroopan maissa ja Pohjois-Amerikassa. Muiden maiden liikevaihto kasvoi etenkin Aasiassa ja arabimaissa.
Liikevaihto kasvoi kaikissa tuoteryhmissä. Saunojen liikevaihto jatkoi vahvaa kasvua erityisesti Pohjois-Amerikassa ja Keski-Euroopassa, ja kylpytynnyreissä liikevaihto kasvoi erityisesti Suomessa ja Keski-Euroopassa.
Kiukaiden myynti kehittyi positiivisesti erityisesti Suomessa ja ohjauskeskuksien liikevaihto kasvoi varsinkin muissa Euroopan maissa. Myös muiden tuoteryhmien, varaosien ja palveluiden liikevaihto kehittyi erittäin hyvin erityisesti kiuaskivissä, varaosissa ja saunatarvikkeissa.
OP ryhmän analyytikot arvioivat, että Harvian tämän vuoden ensimmäisen tulosneljännes raportti osoitti yhtiön pystyvän jatkamaan sen vahvaa liikevaihdon kasvua vaativammassa ympäristössä erittäin kovista vertailuluvuista huolimatta.
Analyytikoiden mukaan globaali sauna- ja spa-markkina kasvaa hyvinvointi- ja terveystrendien sekä saunomisen yleistymisen tukemana. Harvia on noussut yritysostojensa ja viime vuosien vahvan orgaanisen kasvun ansiosta noussut globaaliksi sauna- ja spa-markkinan markkinajohtajaksi.
SP ryhmän analyytikoiden mukaan edellytykset yhtiön kasvun jatkumiselle ovat vahvat – pirstoutuneet sauna- ja spa-markkinat tarjoavat jatkossakin Harvialle houkuttelevia yritysostomahdollisuuksia. Lisäksi ristiinmyynnin parempi hyödyntäminen sekä synergiahyödyt tukevat orgaanista kasvua ja kannattavuutta.
Sokerina pohjalla Harvian hinnoitteluvoima on hyvä. Sillä on analyytikoiden mukaan tiettyjä kilpailuetuja alallaan johtuen esimerkiksi tehokkaasta tuotannosta, tuoteosaamisesta ja koon tuomista mittakaavahyötyistä.
Analyytikoiden konsensusodotus on, että Harvian viime vuoden 1,79 euron osakekohtainen tulos nousee tänä vuonna 1,92 euroon ja ensi vuonna jo 2,23 euroon. Tämän vuoden ennusteella P/E-kerroin on kasvuosakkeelle maltillinen 15x.
Analyytikoiden konsensuksen mukainen tavoitehinta Harvian osakkeelle on 42 euroa, mikä ylittää selvästi tämän hetken 30 euron hinnan.