Marimekon kansainvälinen liikevaihto kasvoi viidenneksen

Marimekon liiketoiminnan skaalaaminen kansainvälisille markkinoille on jälleen osoittautunut onnistuneeksi kasvustrategiaksi.
Marimekko Marimekko

Brändiyhtiö Marimekko julkisti torstaina puolivuotiskatsauksensa. Yhtiön liikevaihto nousi toisella neljänneksellä uuteen ennätykseen ja kasvoi kuusi prosenttia ennätyksellisestä vertailukaudesta. Liikevaihto oli 40,3.

Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kaskon mukaan liikevaihtoa nostivat erityisesti kansainvälisen tukkumyynnin sekä lisenssituottojen kasvu. Kansainvälinen liikevaihto kasvoi kaiken kaikkiaan 21 prosenttia. Toisella neljänneksellä liikevaihto Aasian-Tyynenmeren alueella kasvoi 28 prosenttia.

Marimekon Suomen liikevaihto kuitenkin heikkeni kolme prosenttia vähittäismyynnin kasvusta huolimatta, kun heikentynyt yleinen kulutuskysyntä vaikutti kotimaan tukkumyyntiin.

”Tukkumyyntimme kehittyi hyvin erityisesti Aasian-Tyynenmeren alueella sekä Pohjois-Amerikassa ja kasvoi globaalisti yhteensä neljä prosenttia. Monikanavainen vähittäismyynti puolestaan kasvoi globaalisti kaksi prosenttia”, toimitusjohtaja kertoo.

Huhti-kesäkuun liikevoitto nousi 6,6 miljoonaan euroon viime vuoden 5,7 miljoonasta eurosta ja vertailukelpoinen liikevoitto nousi 6,8 miljoonaan euroon viime vuoden 5,7 miljoonasta eurosta. Liikevoittoa nostivat erityisesti liikevaihdon kasvu sekä suhteellisen myyntikatteen parantuminen. Liikevoittoa puolestaan laski kiinteiden kustannusten kasvaminen.

Tuloskehitys oli odotettua vahvempaa, sillä analyytikoiden konsensusodotus raportoidulle liikevoitolle oli 5,3 miljoonaa euroa.

”Strategiamme mukaisesti jatkoimme panostuksiamme liiketoimintamme ja kasvun skaalaamiseksi erityisesti kansainvälisillä markkinoilla, mikä kasvatti kiinteitä kustannuksiamme aiemmin arvioidun mukaisesti”, Alahuhta-Kasko kertoo.

Marimekko jatkoi huhti-kesäkuussa monikanavaisen myymäläverkostomme kehittämistä erityisesti kauko-idässä.

”Pekingissä, Taipeissa ja Taichungissa avattiin kussakin uusi Marimekko-myymälä ja Bangkokissa shop-inshop-myymälä. Tampereella puolestaan avattiin uusi oma myymälä. Lisäksi Soulissa avautui kolme pop-up-myymälää. Kesäkuussa kerroimme, että Marimekko laajentaa monikanavaista myymäläverkostoaan syksyllä Singaporeen, jossa ensimmäinen myymälä aukeaa syyskuussa, ja katsauskauden jälkeen ilmoitimme laajentumisesta vuonna 2023 myös Malesiaan ja Vietnamiin ensimmäisten myymälöiden avautuessa myöhemmin tänä vuonna”, toimitusjohtaja luettelee.

Yhtiön suunnitelmissa on vuoden 2023 aikana avataan kaiken kaikkiaan yhteensä arviolta 15–20 uutta Marimekko-myymälää ja -shop-in-shopia. Valtaosa näistä suunnitelluista avauksista sijoittuu Aasiaan, joka on yhtiön kansainvälisen kasvun tärkein maantieteellinen alue.

Marimekko odottaa liikevaihdon vuonna 2023 kasvavan edellisvuodesta, jolloin se oli 167 miljoonaa euroa. Vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin yhtiö ennakoi olevan arviolta noin 16–19 prosenttia, kun se viime vuonna oli 18,2 prosenttia.  

Marimekon mukaan vuoden 2023 näkymiin volatiliteettia aiheuttavat erityisesti kuluttajien luottamuksen ja ostovoiman kehitys, globaalit toimitusketjujen häiriöt sekä yleinen inflaatiokehitys.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli

Kohonnut korkotaso on merkittävä riski Kojamolle – lopettaa osinkojen maksun

Seuraava artikkeli
Kemsley Pivot Power site Wärtsilä

Wärtsilän osaamista mukana merkittävässä nesteytetyn metaanin projektissa