Yritysuutiset

Revenion tulos ei yltänyt odotuksiin

Toimitusjohtajan mukaan Revenion toinen vuosineljännes oli ”poikkeuksellisen huono”.

Terveysteknologiayhtiö Revenio säikäytti sijoittajat toden teolla elokuun alussa tulosvaroituksellaan, jonka julkistuspäivänä yhtiön osake rojahti peräti 23 prosenttia alaspäin.

Yhtiö päätti alentaa vuoden 2023 taloudellista ohjeistustaan liikevaihdon kehityksestä, mutta piti kuitenkin kannattavuusohjeistuksensa ennallaan.

Konserni kertoi odottavansa nyt valuuttakurssioikaistun liikevaihdon kasvun olevan 1–5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna ja kannattavuuden olevan hyvällä tasolla ilman kertaluontoisia eriä. Aiemmin viime helmikuussa yhtiö odotti valuuttakurssioikaistun liikevaihdon kasvavan vahvasti edellisvuodesta ja kannattavuuden olevan hyvällä tasolla ilman kertaluontoisia eriä.

Yhtiö on jo nähnyt merkkejä optikkoliikkeiden varovaisuudesta investoinneissa. Siksi Revenio ennakoi tämän vaikuttavan sen tuotteiden kysyntään ja sitä kautta liikevaihdon kehitykseen loppuvuoden 2023 aikana.

Kasvuyritys julkisti torstaina huhti-kesäkuun tulosraporttinsa. Haasteet ovat näkyneet jo toisella vuosineljänneksellä, kun liikevaihto jäi 22,3 miljoonaan euroon, laskien 8,7 prosenttia vertailukaudesta. Valuuttakurssien vaikutuksella oikaistu liikevaihdon lasku oli 6,0 prosenttia. Analyytikoiden konsensusodotus oli 25 miljoonan euron liikevaihto.

Kertaeristä oikaistu liikevoitto laski viime vuoden 7,1 miljoonasta eurosta 5,5 miljoonaan euroon. Analyytikoiden konsensusennuste oli 6,5 miljoonan euron oikaistua liikevoitto, joten tuloksen lasku oli odotettu syvempi.

Revenion toimitusjohtaja Jouni Toijala kertoo, että vuoden 2023 ensimmäinen puolivuosijakso oli yhtiölle kaksijakoinen.

”Vuosi käynnistyi vahvasti kaksinumeroisilla kasvuluvuilla, mutta toinen vuosineljännes oli poikkeuksellisen huono ja kysyntä jäi vaisuksi heijastellen erityisesti pääomasijoitteisten optikkoliikkeiden yleistä inflaatiosta ja korkeasta korkotasosta johtuvaa varovaisuutta. Toisen vuosineljänneksen myynnin kehitys jäi odotuksistamme ja kannattavuuden lasku johtui kysynnän heikkenemisestä sekä kertaluonteisista kuluista”, hän kertoo.

Toijala muistuttaa, että ensimmäisen puolivuosijakson suoriutumista arvioitaessa on hyvä huomioida, että vertailukauden luvut olivat erittäin vahvat.

”Vaikka seuraavat 6–9 kuukautta näyttävät haastavilta makrotalouden näkymien vuoksi, pitkän aikavälin kasvutavoitteemme ja näkymämme ovat ennallaan”, toimitusjohtaja kertoo.

Reveniolle tärkeän silmien diagnostiikkalaitteiden globaalin markkinan vuotuinen kasvu on keskimäärin hieman yli neljä prosenttia. Vaikkakin yhtiö näki toisella vuosineljänneksellä kysynnän hidastumista kaikilla keskeisillä markkina-alueillaan, kasvoi Revenio markkinoita nopeammin ensimmäisen puolivuosijakson aikana silmänpaineen mittauslaitteissa ja silmänpohjan kuvantamislaitteissa.

”Silmänpaineen mittauslaitteiden myynti on palannut Covid19-pandemiaa edeltäneelle tasolle”, Toijala toteaa.

Toimitusjohtajan mukaan Revenio panostaa edelleen vahvasti tuotekehitykseen uusien tuote- ja järjestelmäinnovaatioiden tuomiseksi markkinoille.

”iCare DRSplus -silmänpohjan kuvantamislaite on saamamme palautteen mukaan markkinoiden paras tuote, jolla voidaan ottaa korkealaatuiset kuvat käyttäjäystävällisesti täysin automatisoidusti ja nopeasti. iCare DRSplus:n ja iCare ILLUME:n muodostama seulontaratkaisu laajentaa tuotevalikoimaamme entisestään. Tekoälyä hyödyntävä iCare ILLUME-seulontaratkaisu otettiin käyttöön vuoden 2022 keväällä diabeettisen retinopatian seulontaan. Katsauskaudella sen ominaisuuksia laajennettiin tunnistamaan myös silmänpohjan ikärappeuma ja glaukooma. Ratkaisu auttaa havaitsemaan näitä yleistyviä silmäsairauksia varhaisessa vaiheessa.”

Hollantilaisen Thironan kanssa tehtävän yhteistyön lisäksi Revenion iCare ja ranskalainen OphtAI, käynnistivät katsauskaudella jakelijayhteistyön, Toijala kertoo.

Toimintaympäristö näyttäytyy tällä hetkellä haastavana, kuten yhtiö kertoi tulosvaroituksen yhteydessä.

”Loppuvuodelle on edelleen näköpiirissä epävarmuustekijöitä, kuten inflaatio ja korkea korkotaso, joiden ennakoimme vaikuttavan asiakkaidemme ostokäyttäytymiseen. Olemme nähneet merkkejä optikkoliikkeiden varovaisuudesta investoinneissa. Ennakoimme tämän vaikuttavan tuotteidemme kysyntään ja sitä kautta liikevaihtomme kehitykseen loppuvuoden 2023 aikana”, Toijala toteaa.

Uudella organisaatiomallilla Revenio aikoo tukea kasvuaan ja yhtiö aikoo myös selkeyttää strategisten painopisteiden johtamista ja läpinäkyvyyttä.

Kommentoi
Ylös
>